Facebook Pixel

Чим Deutsche Bahn може допомогти українській залізниці

Володимир Гусак
Генеральний директор Федерації роботодавців транспорту України

Україна підписала меморандум про розуміння з німецькою залізницею Deutsche Bahn 22 січня 2020 року. Символічно, що 21 січня Держслужба статистики України оприлюднила сумну для української залізниці інформацію: обсяг вантажних залізничних перевезень в Україні за 2019 рік впав до 313 млн тонн. Це на 3% менше, ніж 2018-го, і на 8% менше показника 2017 року. Тенденція, вочевидь, негативна.


І перевезення падають не тому, що для залізниці немає вантажів! Економіка України в останні роки хоча й повільно, але все-таки зростала. Автомобільні вантажні перевезення за два останні роки збільшилися на понад 50%. Просто клієнти з альтернативою тікають з української залізниці.

QuoteУкраїнські підприємства без альтернативи залізниці опиняються на межі зупинки.

А українські підприємства без альтернативи залізниці опиняються на межі зупинки. Наприкінці 2019 року українські гірничо-збагачувальні комбінати скорочували виробництво високоліквідної продукції. Причина — неспроможність АТ «Укрзалізниця» забезпечити вивезення продукції цих підприємств.

Останніми роками в діяльності АТ «Укрзалізниця» взагалі спостерігається багато негативних тенденцій: не виконуються у повному обсязі заявлені плани перевезень, зростають строки доставки вантажів та витрати вантажовласників на залучення вантажних вагонів.

Наприклад, середній обіг вантажного вагона збільшився з 8,66 у 2014 році та 9,6 діб у 2015-му до 10,35 діб — 2018 року. Прогресуюча неефективність роботи АТ «Укрзалізниця» зы свого боку негативно впливає на роботу бізнесу.

У таких умовах на українській залізниці потрібно покращувати операційні процеси та працювати над розширенням вантажної бази залізничних перевезень. Але про боротьбу з корупцією нинішнє керівництво АТ «Укрзалізниця» говорить дуже мало, а про операційні покращення не говорить взагалі.

QuoteЗа останні 5 років залізниця підвищила вантажні тарифи більш ніж у 2 рази. Але якість послуг при цьому не покращується.

Зусилля топ-менеджмента натомість спрямовані на підвищення залізничних тарифів різноманітними засобами. Це виходить у нього добре: за останні 5 років залізниця підвищила вантажні тарифи більш ніж у 2 рази. Але якість послуг при цьому не покращується, а збільшення тарифів часто призводить до втрати вантажів.

Характерно, що кожного разу в обґрунтуванні збільшення тарифів «Укрзалізниця» заявляла про плани щодо залучення значних інвестицій. По факту ж заявлені плани не виконали жодного разу. Так, 2018 року при плані 26,9 млрд гривень інвестиції склали лише 16,9 млрд грн – освоєно 63% ( 2017-го — 67%, 2016-го — 62%).

Судячи з усього, керівництво АТ «Укрзалізниця» не вважає це великою проблемою чи пріоритетом — в офіційному фінансовому звіті АТ «Укрзалізниця» за 2018 рік не наведено жодного аналізу чи пояснення невиконання інвестиційної програми більш ніж на третину. Не дивно, що ситуація з перевезеннями погіршується – 2019 року АТ «Укрзалізниця» очікує виконання інвестиційної програми на рівні не більше 40%...

QuoteОчевидно, що українській залізниці дуже потрібне швидке й суттєве покращення управління.

І до чого тут Deutsche Bahn? Очевидно, що українській залізниці дуже потрібне швидке й суттєве покращення управління, аби підвищити ефективність та якість перевезень. Для цього не завадить доступ по передового світового досвіду та найкращих операційних практик. Deutsche Bahn має спеціалізовану консультаційну компанію, що саме надає такі послуги (з нею поки і передбачено співробітництво).

Можна виділити такі актуальні для української залізниці напрями, в яких Deutsche Bahn консалтінг має експертизу:

Бізнес-планування – визначення структур корпоративного управління, проведення аналізу ризиків та розробка планів дій, встановлення ключових показників ефективності (KPIs) та орієнтирів (benchmarks). Це є важливим у світлі реформи «Укрзалізниці» з розділенням на оператора інфраструктури, вантажних та пасажирських перевізників.

Реформа системи закупівель, зокрема, проведення тендерів та підготовка специфікацій до тендерної документації. Для української залізниці вкрай необхідним є підвищення ефективності закупівель. Мається на увазі не лише зниження цін через усунення корупції. Дуже важливим є правильне планування та виконання, що і коли закупати. Потрібно усунути випадки, коли техніку не можна відремонтувати і випустити на маршрут через відсутність кількох недорогих запчастин, тоді як інші запчастини можуть лежати на складах роками. Закупівлі для інвестиційної програми також мають виконуватись вчасно та ефективно.

Оптимізація процесів та собівартості через 5S, 6-Sigmа або процес постійних покращень (continuous improvement process). Це зараз основний процес для будь-якого підприємства, яке прагне бути успішним, але в «Укрзалізниці» про нього ще майже не чули.

QuoteБезперечно, за фактичне впровадження змін має відповідати менеджмент української залізниці.

Як заявив прем’єр-міністр України, наразі йдеться про консультаційні послуги від Deutsche Bahn. До речі, було б непогано, аби ці послуги оплачувалися б за рахунок грантів від ЄС чи Німеччини. Безперечно, за фактичне впровадження змін має відповідати менеджмент української залізниці.

Проте без політичної волі керівництва української держави та залізниці будь-які добрі поради залишаться лише порадами, а звіти консультантів залишаться на полиці. Водночас німецькі консультанти можуть стати ефективним інструментом в руках менеджменту «Укрзалізниці» та нових підприємств, створених на її основі.

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора