Чи є покупець на ринку нерухомості

оглядачка ринку нерухомості

Фото: Jens Neumann/Pixabay

Питання, яке винесене в заголовок колонки, хвилює всіх. Девелопери нарікають на обмежену кількість покупців із грошима, злостивці кричать про прийдешню кризу на ринку житла, а покупець губиться через абсолютно діаметральні позиції.

Одні кричать, що треба купувати, до того ж терміново, бо зараз іпотека повалить, і все почне дорожчати, інші — що обвал близько, міхур ось-ось лопне. І перші, і другі, як на мене, перебувають по різні боки маніакальних сходів, а правда десь посередині.

Наразі попит на первинному ринку нерухомості можна назвати помірним. Мабуть, це буде найправильніша характеристика. Квартири в системних девелоперів, які активно будують і відмінно зарекомендували себе під час локдауну, продаються й у сегменті комфорт+, і в бізнес-класі.

«Бізнес», звісно, поступається у відсотковому співвідношенні за загальним обсягом реалізованих лотів приблизно на 15%. А все тому, що покупець тут набагато обережніший: він не поспішає й вивіряє кожен свій крок, побоюючись непередбачених обставин і удару по своїй фінансовій стабільності через нові наслідки коронавірусу.

Ціни в комфорт+, якщо проаналізувати весь обсяг представлених на ринку лотів, зросли за рік через перехід на вищий ступінь готовності, збільшення попиту на наявні формати та реалізацію відкладених очікувань у середньому в межах 8 — 12%.

Звісно, усе дуже індивідуально й залежить від характеристик проєкту. Поясню на прикладі. У багатофункціональному проєкті ЖК SKY AVENUE у Солом'янському районі ціна за рік додала $88, або 10,5%, тоді як у сусідньому однокласнику ЖК «Медовий» ціна фактично залишилася на колишньому рівні, як і в січні 2020 року: тоді було $759, сьогодні — $750.

Істина, зрозуміло, криється в деталях. Звертати увагу потрібно на локацію, концепцію комплексу, її реалізацію, квартирографію, якість будівництва, тобто технології, що застосовувалися, матеріали й інженерію, динаміку будівництва, оточення комплексу. Ціна зазвичай зростає не тільки в міру готовності об'єкта, але й за наявності попиту.

Я — прихильниця позиції, що на якісний продукт завжди знайдеться свій покупець. Тому я вірю в сучасні формати «місто в місті», багатофункціональні комплекси, екопроєкти й дуже сподіваюся, що житло мас-маркету зменшить свою присутність на ринку. Відбутися це може двома способами: або проєкти навіть у дешевому сегменті пропонуватимуть нові рішення щодо комфортного середовища й людиноцентричного просторового планування, або поступово вимруть. Мені більше до душі варіант розвитку.

Проте не стану заперечувати, що покупець із грошима дійсно зараз виходить на ринок в обмеженій кількості. І попит дуже потрібно підштовхнути, простимулювати, щоб ми не варилися на повільному вогні, хаотично намагаючись роздмухати полум'я.

Найдієвіший спосіб — це доступна іпотека. Якщо 2021 року програма «7%» запуститься й людей влаштують умови, то підуть перші угоди, і в перспективі 2-3 років, сподіваюся, цей інструмент стане драйвером ринку.

Переконана, що запуск пільгової іпотеки, навіть за скромними прогнозами, дасть змогу збільшити продажі на ринку щонайменше на 20% вже 2021 року.

У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: kolonka@thepage.ua

Читати на The Page

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора