Facebook Pixel

«Військовий» ПДФО: як місцеві бюджети можуть підтримувати армію і що вони роблять на практиці

Місцеві бюджети зараз є чи не єдиним резервом для фінансування в Україні витрат на оборону, що залишився. Але в них не можна просто забрати гроші, потрібно сформувати виважену державну політику залучення цих коштів для зміцнення обороноздатності країни. Про це йшлося у ході конференції, організованої Центром економічної стратегії (ЦЕС).

В українському суспільстві не вщухає дискусія про те, який внесок місцеві бюджети мають робити щодо зміцнення обороноздатності країни, допомагаючи військовим. Приводом для неї стало те, що регіони зараз одержують значні доходи за рахунок податку на грошове забезпечення військовослужбовців («військового» ПДФО) і часом витрачають ці кошти, не враховуючи пріоритети воєнного часу.

За даними ЦЕС, зростання профіциту місцевих бюджетів було швидким у перші п'ять місяців 2023 року, але зараз воно сповільнюється через різке збільшення видатків у червні.

На середину 2023-го 1356 із 1646 місцевих бюджетів були профіцитними. «Військовий» ПДФО приніс близько 50 млрд грн за шість місяців 2023 року. Якби місцеві бюджети не отримували кошти від цього податку, то кількість бюджетів із дефіцитом збільшилася б із 227 до 543, у тому числі у 270 бюджетів дефіцит був би понад 10%.

Особливий інтерес до конференції ЦЕС пов'язаний із тим, що у ній взяли участь представники міської влади Києва, Львова та Тростянця, які розповіли про те, що і чому робиться у їхніх громадах.

Як можна оптимізувати видатки місцевих бюджетів

Володимир Цабаль, секретар бюджетного комітету Верховної Ради, у проблемі доцільності напрямів видатків місцевих бюджетів в умовах війни бачить два аспекти. Перший – необхідність удосконалення державної політики, яка визначає пріоритетність бюджетних видатків, оскільки на практиці працює погано постанова Кабміну №590, яка визначає пріоритетність бюджетних видатків в умовах війни.

«Якщо ми без чогось жили до 24 лютого минулого року, то можемо обійтись і зараз», – вважає нардеп. Але він не сумнівається у необхідності витрат на відновлення зруйнованого.

Другий аспект – величина витрат місцевих бюджетів на фінансування оборони та безпеки. Будь-якого загального критерію достатності тут не може бути, оскільки сильно розрізняються фінансові можливості громад та їхні власні потреби.

Профіцит місцевих бюджетів у 2022-2023 роках, млрд грн

Профіцит місцевих бюджетів у 2022-2023 роках, млрд грн

Як Київ допомагає військовим

Ксенія Семенова, заступник голови комісії Київради з питань цифрової трансформації та адміністративних, послуг, вважає, що питання використання місцевих бюджетів для фінансування оборони стало політичним.

У Києві надходження від «військового» ПДФО у 2023 році очікуються у розмірі 6,1 млрд грн. Нещодавно на позачерговій сесії міськради до бюджету включили міську цільову програму «Захисник столиці» з бюджетом 5 млрд грн: передбачають перераховувати гроші військовим частинам. Юристи зараз думають, як їх провести, оскільки такі платежі є неприродною функцією місцевої влади. І з покупками тих же дронів є багато складнощів у частині їхнього юридичного оформлення.

Семенова вважає, що місцева влада в умовах війни має виділяти гроші на:

  • лікарні, у яких працюють військово-лікарські комісії, лікуються поранені;
  • програми для інтеграції ветеранів;
  • протезування;
  • укриття (у Києві 120 шкіл все ще їх не мають);
  • розвиток дорожньої та вуличної інфраструктури, у тому числі пристосування її для людей з інвалідністю

та ін.

Депутат зазначила, що скандали із закупівлями «барабанів для укриттів» тощо. – це ілюстрація того, чому постанова №590 не працює на практиці. Якщо до предмета закупівлі додати слова «для укриттів», Держказначейство дозволить такий платіж.

«Перекладання бруківки, нові розв'язки та парки – питання політичне. Найближчі місцеві вибори будуть вже після війни. На той час людей мало цікавитимуть питання безпеки, на перший план вийдуть потреби повсякденного життя. А місцеві депутати – політики, вони не можуть не орієнтуватися на настрої виборців», – наголосила Семенова.

Кількість місцевих бюджетів з профіцитом, 6 міс. 2023 року

Кількість місцевих бюджетів з профіцитом, 6 міс. 2023 року

Чого потребують громади, які пережили окупацію

Тростянець — місто на Сумщині, в якому до повномасштабної війни жило близько 20 тис. осіб. Юрій Бова, міський голова Тростянця, упевнений: не може бути єдиного підходу до розподілу місцевих бюджетів, це мають вирішувати органи самоврядування. Громади в країні зараз дуже різні: одні практично не постраждали від війни, інші пережили сильні обстріли, треті перебували в окупації. Їхні власні потреби сильно відрізняються.

«Пріоритети нашого фінансування такі: перше – оборона, друге – створення умов для повернення людей», – сказав Бова.

У Тростянці віддадуть на потреби оборони цього року 10,8 млн грн, а надходження від військового ПДФО складуть 7,8 млн грн.

«У деяких громадах надходження дуже великі, наприклад, у Яворівському районі перевиконання бюджету за доходами – 200%, тому там і починають будувати чи ремонтувати стадіони», – додав міський голова.

Він нагадав, що зараз надходження від усього ПДФО в Україні поділяються між місцевим та державним бюджетом у співвідношенні 64:36. Його пропозиція – кошти ПДФО спрямовувати за місцем реєстрації військовослужбовця до призову, туди, де мешкає його сім'я. Це дозволило б усунути перекоси.

Реагуючи на цю пропозицію, Володимир Цабаль сказав, що згоден із таким принципом сплати «військового» ПДФО, але це питання навряд чи вдасться вирішити. У Раді вже 3,5 роки без руху лежать два законопроєкти, які пропонують перевести на такий принцип усі платежі з ПДФО. «На мій погляд, поки що найімовірнішою є реалізація принципу поділу 50:50 надходжень від цього податку між місцевими та державним бюджетом», – зазначив нардеп.

Топ-10 місцевих бюджетів за профіцитом у 2023 році

Топ-10 місцевих бюджетів за профіцитом у 2023 році

Як Львів допомагає військовим

Сергій Кіраль, заступник міського голови Львова, нагадав, що зараз існує такий бюджетний інструмент, як дотація вирівнювання. Його суть у тому, що наприкінці року кошти деяких місцевих бюджетів забирають до загального фонду. Справедливість цього механізму викликає суперечки, але його застосовують.

Від «військового» ПДФО бюджет Львова у 2023 році отримає до 1 млрд грн. На початку року міськрада вирішила направити 0,5 млрд грн до фонду підтримки обороноздатності для допомоги військовим частинам, які розташовані у місті. До кінця року ця сума може зрости до 1 млрд. грн. Також надали повноваження одному з комунальних підприємств бути організатором закупівель для військових.

Кіраль зазначив, що перерахування грошей для військових – не завжди найкращий варіант, оскільки вони часто не можуть самі купити те, що їм потрібне. Тому просять місцеву владу самим зробити закупівлі та передати їх за актом. «Ми так і робимо. При цьому велика ймовірність дублювання наших закупівель та поставок по відомчих каналах. Можливо, було б доцільним створити при Міноборони координаційну групу, яку б залучали до співпраці громад та військових частин», — вважає муніципальний чиновник.

Питання використання місцевих бюджетів для вирішення завдань оборони – це не лише закупівля за умов війни, додав Кіраль. В Україні потрібно створювати масштабну оборонну промисловість. «Ми зараз виділяємо кошти на створення інфраструктури індустріальних парків. Прийняли міську програму підтримки оборонних підприємств, випустили інвестиційні ваучери – підприємець може отримати до 300 тис. грн. Це лише початок», – пояснив він.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉