Facebook Pixel
Русский военный корабль, иди нах*й.
Пожертвувати на армію
×

Система адміністрування ПДВ в умовах війни стала невиправдано жорсткою

Система електронного адміністрування ПДВ

Система електронного адміністрування ПДВ

На сьогодні в Україні податківці заблокували щонайменше 2 млн податкових накладних. Приблизно 11 тис. платників податків на додану вартість отримали статус ризикових, який унеможливлює подальшу діяльність бізнесу й призводить до його руйнування та банкрутства.

Про це йдеться у відкритому зверненні Спілки українських підприємців (СУП) до президента України.

Дещо спрощуючи, пояснимо, що податківці блокують ПДВ-накладні, оскільки в них виникають підозри щодо законності операцій (наявність махінацій у вигляді «скруток»). Унаслідок блокування постраждалий бізнес отримує збільшення витрат на постачання товарів чи послуг на 20%.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!

Зазначимо, що проблемам із блокуванням накладних і відшкодуванням ПДВ уже не один рік. Багато разів навіть на офіційному рівні підтверджувалося, що «скрутки» мають місце лише завдяки підтримці самих податківців; що критерії блокування накладних є недосконалими — від цього часто страждає законослухняний бізнес. Але ситуація практично не змінюється.

Як система адміністрування ПДВ заважає бізнесу

У зверненні СУП зазначається, що найпроблемнішими питаннями, з якими найчастіше звертаються члени Спілки, є:

Більшість блокувань, на думку бізнесу, є нелогічними, вони виходять за межі розумних критеріїв, створюють перешкоди саме для чесного бізнесу та є абсолютно марними для руйнування схем ухилення від сплати ПДВ. Під блокування підпадають накладні, зокрема, за операціями щодо повернення товару на незначні суми, витрати на розблокування яких (складання пояснень, подання сканованих документів, засвідчення підписами тощо) значно перевищують заблоковану суму ПДВ.

Бізнес позивається до ДПС щодо розблокування накладних у середньому 1,5 року, і 97% рішень ухвалюються на його користь. Водночас держава несе витрати, компенсуючи вартість правової допомоги (не менш як 10 тис. грн на один позов).

Для уважного розгляду кожного пакета документів потрібно щонайменше 15 хвилин. Тоді як аналіз статистики ухвалення рішень, представленої ДПС, показує, що комісія витрачає на один пакет 96 секунд, що ставить під сумнів об'єктивність розгляду.

У СУП зазначають, що проблема блокування накладних зараз ускладнюється такими чинниками:

  • тривалими відключеннями електроенергії;
  • перерваними ланцюжками постачання сировини та продукції;
  • закриттям реєстрів податкової служби;
  • обмеженим часом роботи сервісів ДПС для реєстрації накладних.

СУП просить президента дати доручення уряду щодо негайного врегулювання проблемних питань бізнесу, пов'язаних із блокуванням накладних. Підприємці назвали п'ять заходів для цього:

  • повернення презумпції невинуватості платника податків і запровадження автоматичної реєстрації заблокованих накладних протягом 30 днів;
  • налагодження роботи сервісної функції ДПС щодо надання мотивованих пояснень бізнесу про причини блокування та відмову в прийманні таблиць платника податків;
  • забезпечення цілодобової роботи електронних сервісів ДПС щодо реєстрації податкових накладних;
  • запровадження відповідальності посадових осіб ДПС за ухвалення неправомірних рішень щодо блокування накладних, безпричинного неприймання таблиць платників податків або їхнього безпідставного скасування;
  • відкриття даних про кількість заблокованих податкових накладних, щомісячний аналіз скарг бізнесу та ефективність роботи ДПС у частині адміністрування ПДВ.
Система адміністрування ПДВ

Система адміністрування ПДВ

Джерело: ZN.UA

В умовах війни адміністрування ПДВ стало жорсткішим

В'ячеслав Черкашин, старший аналітик Інституту соціально-економічної трансформації, нагадав, що головним інструментом протидії «скруткам» із 2017 року виступає система електронного адміністрування. Вона ґрунтується на обов'язку бізнесу реєструвати всі податкові накладні в Єдиному реєстрі та можливості податківців за результатами моніторингу заблокувати таку реєстрацію. Система отримала назву СМКОР.

Експерт зазначає: аналіз даних за 2017 – 2022 роки свідчить про те, що чинна версія СМКОР за своєю жорсткістю за трьома показниками із семи (кількість і сума заблокованих накладних, відсоткове співвідношення поданих і заблокованих податкових накладних та розрахунки коригування (ПН/РК)) навіть випереджає СМКОР часів дії першої жорсткої її версії 2017 року. Тобто система моніторингу під час війни стала агресивнішою до бізнесу.

Водночас, як і в минулі роки, майже кожна друга заблокована накладна (45,5%) розблокується самими податківцями (комісіями органу котролю) після оскарження з боку платника податків.

Дані Черкашина побічно підтверджує голова фінансового та податкового комітету ВР Данило Гетманцев (якого багато хто з підприємців вважає апологетом жорстких фіскальних заходів щодо бізнесу). Днями він написав у своєму телеграм-каналі: «Отримую багато листів, присвячених, напевно, найболючішій темі: протиправне блокування податкових накладних і віднесення суб'єктів господарювання до переліку ризикових платників ПДВ».

Він запевнив, що кожне звернення було направлено до ДПС для індивідуального розгляду. За останні чотири тижні розглянули 35 звернень, у результаті:

  • виключено зі списку ризикових 5 суб'єктів господарювання;
  • зареєстровано 43 податкові накладні;
  • відмовлено в задоволенні вимог 13 заявникам.
Подякувати 🎉

Коментарі

Всі новини