Світові ціни на нафту в понеділок, 21 лютого, трохи впали завдяки повідомленням про можливу зустріч президентів США та Росії для обговорення ситуації навколо України й перспективи укладання ядерної угоди між Іраном і світовими державами. Вартість бареля травневої нафти Brent вранці становила $90,7 (мінус 0,74% до п'ятниці). Барель квітневої нафти WTI торгувався на рівні $89,5 (мінус 0,79%).
Ціни на пальне в середині лютого
Загалом геополітична напруженість в останні дні та тижні штовхає вгору цінники на АЗС, а канали наповнення ринку звужуються. Найближчим часом ситуація кардинально не зміниться, вважають експерти. Тому зростання цін триватиме.
Минулого тижня Мінекономіки санкціонувало чергове підвищення цін на пальне. Гранична вартість літра бензину зросла на 91 копійку, а дизельного пального – на 77 копійок.
За тиждень 11 – 18 лютого середня вартість бензину А-92 зросла на 90 коп./л і склала 34,12 грн/л, бензин А-95 подорожчав на 87 коп. — до 35,02 грн/л, а дизельне пальне — на 76 коп./л, до 34,18 грн/л. Про це свідчать дані цінового моніторингу консалтингової групи «А-95».
Від чого залежать ціни на пальне в Україні
В Україні на зростання цін зараз впливають два основні чинники: європейські котирування на нафтопродукти та курс національної валюти. На думку генерального директора мережі АЗС SunOil Леоніда Косянчука, нинішнє подорожчання палива спричинене значним зростанням цін на зовнішньому ринку. «З грудня минулого року котирування зросли на $182 за бензином і на $173 за дизельним пальним», — пояснює він.
Директор спеціальних проєктів науково-технічного центру «Психея» Геннадій Рябцев вважає, що напружена геополітична ситуація опосередковано впливає на ціни через реакцію бірж на інформаційні повідомлення. «Біржові котирування впливають на курси валют, а від курсу валют залежать оптові ціни на нафтопродукти, що закуповуються за кордоном. Це зі свого боку позначається на роздрібних цінах», – пояснює експерт.
Крім того, у лютому виявився ще один негативний чинник – 7 лютого набула чинності заборона білоруської влади на залізничний транзит литовських нафтопродуктів. На думку експертів, це не надто позначилося на роздрібних цінах, але посилило залежність від постачань із Білорусі. «Це незначний обсяг, який практично не вплине на роздрібні ціни. Строкові контракти з «Орлен Литва» мали небагато трейдерів, переважно великі гравці преміального сегмента. Зазвичай у них також укладено контракти з білоруськими НПЗ, тому вони замінили свої обсяги із цього напряму», – пояснює Косянчук.
Контрольований ринок
Для стримування зростання цін на АЗС минулого року уряд запровадив державне регулювання цін на бензин і дизельне пальне. Кожної декади Міністерство економіки публікує документ, який визначає середню вартість бензину та дизпалива. На цю вартість спираються мережі АЗС під час встановлення роздрібних цін. Максимально допустимі рівні торгової націнки — 7 грн/літр для дизельного пального та 5 грн/літр для бензинів марок А-92 та А-95.
Експерти неодноразово позитивно висловлювалися про цю ініціативу. Водночас не всі учасники ринку її схвалюють.
«Із запровадженням держрегулювання значно подорожчало паливо в нижньому та середньому цінових сегментах. Це відбувається тому, що преміальні мережі, які є і дрібнооптовими продавцями, після чергового підвищення Мінекономіки граничних негласно підіймають ціни й у дрібному опті й у такий спосіб підіймають середні ціни на ринку. За моїми підрахунками, без державного регулювання ціна могла б бути нижчою на 2 грн. Раніше середній і нижній цінові сегменти стримували апетити преміальних мереж. За 32 роки, що працюю на ринку, я не знаю жодного випадку, коли втручання держави мало б користь», – резюмує Косянчук.
Що буде із цінами на пальне в найближчій перспективі
У нинішній ситуації для зниження цін на стелах передумов немає. А зростанню цін, на думку Рябцева, сприятиме низка чинників:
- нагнітання геополітичної напруженості, на тлі якої в низки учасників ринку є бажання заробити на коливанні котирувань, зокрема нафтових;
- відтік капіталів з України та слабша національна валюта, загроза прискорення інфляції.