Facebook Pixel

Морський експорт зерна з України: мільйони тонн та брехня Путіна

У суботу, 10 вересня, в рамках реалізації зернової ініціативи з портів «Одеса», «Чорноморськ» та «Південний» вийшли п'ять суден, повідомило Міністерство інфраструктури.

«На їхньому борту 90 тис. тонн агропродукції. Вони прямують у напрямку країн Африки та Європи. З моменту виходу першого судна з українським продовольством вже експортовано 2,6 млн тонн», – йдеться у повідомленні до міністерств.

Загалом з українських портів після їхнього часткового розблокування вже вийшли 113 суден з агропродукцією.

Статистика показує, що експортне постачання відбувається досить стабільно. Але останніми днями увага до них загострилася через заяви Путіна.

Чим Путіну не подобається зернова ініціатива

Три дні тому, 7 вересня, Путін заявив, що Москва незадоволена реалізацією угоди, яка була покликана врятувати найбідніші країни світу від голоду. На його думку, головним бенефіціаром угоди поки що виступає Європа. Крім того, Росію непокоїть те, як виконується друга частина стамбульських домовленостей щодо зняття обмежень з російського експорту. Президент Туреччини Реджеп Тайіп Ердоган підтримав Путіна. Два лідери пообіцяли обговорити параметри продовольчої угоди та умови її продовження наступного тижня під час зустрічі у Самарканді.

Через день, на підтвердження своїх слів Путін навів статистику. З 87 суден із зерном, що вийшли з України, 32 залишились у Туреччині. За словами Путіна, «це нормально, оскільки Туреччина є країною-організатором вивезення зерна». Ще три судна направлені до ПАР, три – до Ізраїлю, сім – до Єгипту, 30 – до країн ЄС. «І лише два – до найбідніших країн за програмою ООН (Ємен та Джібуті). Це 60 тис. т і всього 3%.»

«Ми обіцяли зробити все, щоб забезпечити інтереси країн, що розвиваються, з погляду поставок на їхній ринок, у тому числі й українського зерна. І все про це так і говорили, коли йшлося про це. Те, що ми бачимо, – черговий зухвалий обман», – заявив Путін. Насправді він сам вводить слухачів в оману: навмисно, або тому, що не розуміє того, про що говорить.

Чому Путін бреше, говорячи про постачання зерна з України

Про те, що є «брехня, велика брехня та статистика» знає багато хто. Цифри, що їх наводить Путін – вірні (на відповідну дату). Але вони не говорять про те, що зернова ініціатива не сприяє полегшенню ситуації на світовому ринку продовольства.

Путін не розуміє (чи вдає, що не розуміє), що ринок продовольства – глобальний. Що прибуття судна із зерном з України до берегів якоїсь бідної країни – це лише один із можливих приватних епізодів боротьби із глобальним голодом. Що на системному рівні ця проблема вирішується збільшенням пропозиції продовольства у світі, за яким слідує зниження цін. Що продовольство до конкретної країни доставлятиметься звідти, звідки це зробити ефективніше на цей час. Що на ринку продовольства (як і на багатьох інших) є не лише виробники та споживачі, а й логістичні посередники.

Тому «переконаність» Путіна в тому, що судна з українською агропродукцією, які прибувають до портів ЄС, не сприяють покращенню ситуації із продовольством у бідних країнах, – це просто політична пропаганда.

Президент Володимир Зеленський 7 вересня сказав, що лише третина суден, що вийшли з чорноморських портів країни, вирушила до Європи, звідки частину вантажу буде перенаправлено до азіатських та африканських країн. «Усі обсяги зерна, що надходять до ЄС з України, прямо чи опосередковано призводять до збільшення постачання до третіх країн», – пояснив речник глави зовнішньополітичної служби ЄС Петер Стано.

Заступник генсека ООН з політичних питань Розмарі Ді Карло заявила, що 30% вантажів, відправлених з України, пішли до країн з низькими доходами та доходами нижчими за середні. Вона додала, що Всесвітня продовольча програма ООН зафрахтувала три судна для транспортування пшениці з України для гуманітарних операцій. Одне з них з вантажем для Ефіопії вже розвантажилося в Джібуті, друге йде до Ємену. Про маршрут третього поки що немає інформації.

Експерти зазначають, що, судячи з публічної інформації, жодних прямих зобов'язань того, що судна з агропродукцією мають вирушити саме до Африки, в зерновій ініціативі немає. Говорять і про те, що Україна – традиційно важливий постачальник кукурудзи для ЄС, де цього сезону серйозні проблеми з урожаєм цієї культури через посуху.

Чого насправді досягає Путін

Експерти вважають, що своєю заявою Путін надіслав Заходу сигнал, що якщо той готовий до нового етапу переговорів щодо України, то передати це повідомлення можна було б через Ердогана. Він також хоче, щоб санкційний тиск на РФ послабшав.

Зазначимо, що укладена у Стамбулі 22 липня зернова ініціатива включає дві домовленості. Перша – «Ініціатива щодо безпечного транспортування зерна та продовольства з портів України». Документи з ООН та Туреччиною окремо підписали Україна та РФ.

Друга домовленість – «Меморандум про взаєморозуміння щодо російського експорту сільськогосподарської продукції». Його текст немає у відкритому доступі. Виходячи з повідомлень МЗС РФ відомо, що головне завдання – забезпечення «прозорих та безперешкодних поставок російських продовольства та добрив» на світові ринки. Зокрема, йдеться про те, щоб усунути обмеження у сферах фінансів, страхування та логістики.

«Ініціатива» розрахована на 120 днів із можливістю продовження на той самий термін. Термін дії «Меморандуму» – три роки.

Російська сторона стверджує, що поки що немає практичних заходів щодо реалізації меморандуму.

Переговори делегацій РФ та ООН відбулися 7 вересня у Женеві. За словами офіційного представника генсека ООН Стефана Дюжарріка, обговорювалося, як можна «позбутися перешкод для торгівлі продовольством та добривами з РФ». Дюжаррик зазначив, що ООН працює над цим, але ситуація непроста, оскільки «включає безліч питань за участю багатьох сторін – не лише уряду, а й приватного бізнесу щодо страхування, транспорту, фінансів».

Насправді ніякі санкції власне на експорт російського зерна та іншого продовольства не накладалися. Експорт продовжується, але росіяни хотіли б продавати більше.

«Через приховані санкції, дефіцит флоту та проблеми з розрахунками ми маємо вкрай обмежені можливості», – зазначають у Союзі експортерів зерна РФ.

Трейдери кажуть, що стикаються зі складнощами, пов'язаними з організацією вивезення законтрактованих обсягів зерна, такими як висока вартість фрахту, труднощі з оплатою, а також небажання міжнародних логістичних компаній вивозити російський вантаж і заходити до портів РФ, щоб уникнути вторинних санкцій.

За оцінкою однієї із зернових компаній РФ, її витрати на логістику, включаючи фрахт судів та страхування, за останні кілька місяців зросли вп'ятеро.

Експорт зерна з портів України, дані на 7 вересня (інфографіка газети «Комерсант»)

Експорт зерна з портів України, дані на 7 вересня (інфографіка газети «Комерсант»)


Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉