«Укрзалізниця» заблокувала постачання автогазу. У трейдерів з'явилась можливість підняти ціни

Фото: УНІАН

Російська влада обмежила постачання зрідженого газу в Україну залізницею. Тепер через головний канал імпорту цього палива можна буде завозити тільки половину дозволеного ще донедавна об'єму. Заборона може спричинити підняття цін продавцями автогазу на українському ринку, вважають опитані The Page експерти.

Дозволений обсяг поставок зрідженого газу через перехід Суземка – Зернове в Сумській області зменшиться на 50%. Про це повідомило галузеве видання enkorr з посиланням на свої джерела на ринку. Скільки це триватиме, поки що залишається невідомим. Трейдери пояснюють, що «Російські залізниці» пішли на це, оскільки «Укрзалізниця» (УЗ) не вчасно повертає цистерни. Затримки виникли через скупчення вагонів-цистерн на станції Дарниця.

«Цистерни від нас не повертаються: в «Укрзалізниці» не вистачає маневрової тяги. У 2017 році це вже спровокувало гострий дефіцит автогазу», — розповів The Page аналітик Консалтингової групи «А-95» Артем Куюн.

І проблема виникла тому, що УЗ або навмисно саботує поставки, або не здатна їх забезпечити, додає директор спеціальних проєктів НТЦ «Психея» Геннадій Рябцев. «У будь-якій іншій країні за такі дії вже були б серйозні санкції», — говорить він.

Зиск із цього можуть мати трейдери, які продають паливо дешевше, ніж їм хотілосяь би, вважає Рябцев. «Можливо, цю новину, вони спробують використовувати в PR-цілях, щоб обґрунтувати подорожчання», — пояснює він, додаючи, що економічних причин для цього немає.

Автогазу зараз в країні дійсно більше, ніж потрібно. За даними компанії «А-95», його імпорт у вересні зріс на чверть – до 148 тис. тонн. А за дев'ять місяців 2019 року (з урахуванням внутрішнього виробництва) баланс ринку автогазу склав понад 1,4 млн тонн. Це майже на 9% більше, ніж за аналогічний період минулого року.

Проблему з браком маневрової тяги від «Укрзалізниці» відчувають на собі не тільки нафтотрейдери. Гострою вона є і для аграріїв. Але в такому разі УЗ формує великі однотипні суміші, наприклад, із зерном, та доставляє його з точки завантаження в точку вивантаження, пояснює директор Центру транспортних стратегій Сергій Вовк. З наливними вантажами, як-то автогаз, це робити складніше, запевняє він.

Відразу вирішити проблему з браком локомотивів «Укрзалізниця» просто не може, оскільки повне оновлення парку буде коштувати компанії десятки мільйонів доларів, підрахував Вовк. Тому УЗ поки що намагається вирішити все в ручному режимі – формуванням великої партії на конкретній станції та доставкою великого складу.

Пресслужба «Укрзалізниці» не змогла надати коментар перед публікацією матеріалу.

Читати на The Page