Facebook Pixel

Бізнес в Європі: що дає карта e-Residency і чим відрізняються підходи до роботи в Естонії і в Україні

Автор
Христина Дідух. Фото надане партнером

Христина Дідух. Фото надане партнером

В день повномасштабного вторгнення львівська підприємиця Христина Дідух опинилась у Європі — із кількома вантажівками квітів на кордоні з Україною. Вже за два дні вона організувала продаж кількох тисяч тюльпанів у Таллінні та створила благодійний онлайн-проєкт Flowers for Ukraine для підтримки українських жінок.

Що змінилося за майже два роки роботи, як переформатувався її європейський бізнес — підприємиця розповідає у матеріалі.

Куди рухатися далі?

Власну ID-картку естонського електронного резидента я отримала у 2021 році. Це дозволило мені створити компанію в ЄС, а також вести бізнес з будь-якої точки світу, офіційно і без бюрократії. Декларування і сплата податків в Естонії доступна повністю онлайн.

QuoteПісля довгих спроб поєднувати бізнес в Україні та Естонії все ж довелося прийняти непросте рішення. Я продала свій квітковий бізнес в Україні, до якого входило 3 компанії — роздрібний магазин, оптова база, а також флористична івент-студія. Зараз консультую українських підприємців і планую будувати власний стартап через естонську e-Residency.

E-Residency — цифрова ідентифікаційна картка, яка надає доступ до електронних послуг в Естонії і дозволяє відкрити бізнес всього за 1 день. Наразі для українців діють особливі умови — вони можуть отримати відшкодування державного мита у розмірі 100-130 євро та 265 євро за реєстрацію компанії в Естонії через визначених провайдерів.

Фото надане партнером

Фото надане партнером

Кому і для чого потрібна компанія в ЄС?

Іноземні клієнти хочуть отримати товар якомога швидше. Чим мало відрізняються від українців. На жаль, через повномасштабне вторгнення росії усі логістичні шляхи довелося перебудовувати і у своїй більшості вони залежать від швидкого проходження кордону вантажівками.

Тому українські підприємці обирають мати склад у Європі. Тобто товари повністю виробляються в Україні, тут створюються робочі місця, сплачуються відповідні податки. А у ЄС орендують склад і роблять певний запас продукції, яку надалі можна швидко відправляти клієнтам по всьому світу.

Кілька місяців я консультую український бізнес у досить спеціалізованій ніші, який планує виходити на B2C ринок ЄС. У їхній сфері виробництва продаж українського якісного товару за конкурентною ціною і з певними термінами доставки буде позитивно впливати й на українських бізнес виробника. Адже це впливає на задоволеність клієнта — одну з найважливіших речей, за які бореться кожна компанія.

QuoteЩасливий клієнт повертається і рекомендує компанію знайомим, що, своєю чергою, веде до збільшення клієнтської бази та зміцнення позицій підприємства на ринку.


Фото надане партнером

Фото надане партнером

Два роки роботи у ЄС — чому вони навчили у веденні бізнесу?

Відмінності було видно одразу. Наприклад, європейці планують бізнес на довгий період. Вони прораховують, що треба зробити, щоб досягти певних цілей через рік-два-п’ять. Завдяки плануванню робота проходить у комфортному режимі, без надзусиль: «зробив і вигорів».

Українці реагують миттєво. Коли тут працюєш, то можеш ще в обід передати команді невелике завдання, яке швидше за все вже до вечора буде виконано. Так, під час організації конференції у Таллінні у нас за кілька днів «до» змінився спікер, тож треба було змінити розклад «на завтра». Відповідно, потрібно переробити дизайни програми, презентацій. У європейських підрядників було значне здивування.

QuoteЄвропейці системні, і баланс відповідальностей у них дуже чіткий: якщо вони беруть на себе зобов’язання, то розв'язують проблему повністю, бо ніхто не хоче втрачати репутацію. Це дозволяє бути впевненим, що через вказаний у контракті час ти 100% отримаєш потрібний продукт у заявленій якості.

В Україні інститут репутації тільки розвивається. Завдяки диджиталізації Естонії у тебе не вийде приховати деталі. Адже перед тим, як з тобою працювати, потенційні партнери ретельно перевірять усі можливі дані в різних реєстрах. У них все тут фіксується: чи є у компанії борги, чи вона надійна. В Україні теж є реєстри, проте збором інформації про потенційного контрагента у нас малий і середній бізнес рідко коли займається.

Чи вартує вихід на ринок ЄС зусиль, докладених до його розвитку?

Безперечно. Побудова франшизи у 2022 році навчила мене багатьох речей. Через повномасштабне вторгнення багато українців вимушено опинилися далеко за межами зони комфорту. І звернули увагу на те, що раніше було поза фокусом. За два роки у мене змінилося бачення стійкого бізнесу, адже:

  • Бізнес можна вести прозоро. Не обов’язково платити зарплату у конвертах чи розробляти схеми для того, щоб отримувати прибуток. Потрібно зосередитися на побудові проєкту, підборі ключової команди, розрахувати вірно бізнес-модель та продажі.
  • Українці — круті підприємці. В Європі, де ринкова економіка достатньо стабільна, люди можуть вести комфортне життя, працюючи на постійній основі. Водночас в Україні, де економічний потенціал ще повністю не реалізований, багато хто знаходить унікальні можливості для розвитку власного бізнесу, що не тільки приносить особистий успіх, але й сприяє економічному зростанню країни.
  • Країни ЄС відкривають багато можливостей для українського бізнесу. Завдяки великому ринку можна будувати прибутковий бізнес, зосередившись на своєму конкретному сегменті.

А головне: старт бізнесу в Європі — одна з найкрутіших інвестицій, яку можна зробити для себе і для України. Якщо люди можуть будувати прибутковий бізнес, то можуть набагато більше донатити, у них є сили допомагати і створювати волонтерські проєкти. Вони також можуть купувати послуги українських підрядників, будувати тут виробництва та створювати команди.

QuoteУспішні підприємці зможуть не лише збільшувати свої внески в економіку та соціальні проєкти, але й активно сприяти створенню нових робочих місць, коли будують в Україні виробництва і підтримують місцевих підрядників. Це формує взаємопідтримку та синергію, яка дуже важлива у побудові компаній.
Подякувати 🎉