МОЗ пішло проти прогресу. Обіг електронних сигарет і вейпів жорстко врегулюють

Фото: pixabay.com

Міністерство охорони здоров'я розробило законопроєкт, що регулює продаж продуктів, альтернативних до традиційних тютюнових виробів, зокрема електронних сигарет, вейпів і систем нагрівання тютюну. На думку авторів, він відповідає європейській практиці. Але учасники ринку вважають, що в нинішньому вигляді він може призвести до зникнення цілого сегмента легального тютюнового ринку.


Що пропонується

У законопроєкті МОЗ (копію має The Page, див. внизу) пропонується внести зміни в закон «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їхнього шкідливого впливу на здоров'я населення» (№2899), а також до низки інших законів.

Автори пояснюють, що це необхідно для адаптації українського законодавства до вимог європейської Директиви 2014/40/ЄС.

У законодавство вводяться нові визначення та будуть регулюватися: електронні сигарети, новітні тютюнові вироби (наприклад, т. зв. системи нагрівання тютюну), заправний контейнер, аерозоль, а також тютюн для самокруток, жувальний тютюн, тютюн для кальяну, сигарилла та інші.

Для виробів, призначених для перорального застосування, вводяться максимальні рівні вмісту речовин: нікотину – 1 мг, смоли – 10 мг, монооксиду вуглецю – 10 мг. Продавати продукцію з перевищенням цих норм буде заборонено. Водночас тютюнові фабрики зможуть виробляти їх для подальшого експорту в інші країни.

Новітні тютюнові вироби прирівняють у статусі до «класичних» сигарет. Їх заборонять продавати неповнолітнім, курити в громадських місцях, рекламувати на телебаченні та в інших ЗМІ. А на упаковках графічні картинки про шкоду куріння буде замінено на європейські, і займатимуть вони значно більшу, ніж зараз, частину – до 65%.

Виробникам також заборонять додавати в сигарети смакові ароматичні добавки та вітаміни. Вироби з їхнім вмістом заборонять до продажу.


Чого хочуть досягти автори

У МОЗ наголошують, що законопроєкт спрямовано насамперед на підлітків. Оскільки вейпи й електронні сигарети зараз не регулюються, їх можна продавати навіть дітям. За даними дослідження GYTS 2017, понад 18% школярів у віці 13-15 років вживають електронні сигарети. У МОЗ розраховують, що обмеження сприятимуть зниженню популярності куріння переважно серед молоді.

Рівень куріння серед дорослих в Україні зменшився — з 28,3% у 2010 році до 22,8% у 2017 році, згідно з даними останнього опитування ВООЗ. Цікаво, що серед курців чоловіків набагато більше (39,7%), ніж жінок (8,8%). МОЗ за допомогою обмежень розраховує знизити рівень куріння до 15% в 2025 році. Для порівняння: в ЄС 26% курців, а в 2010 році їх було 41%.

Крім турботи про здоров'я, в МОЗ розраховують збільшити доходи бюджету завдяки введенню акцизу на рідини, що містять нікотин і які використовуються в електронних сигаретах.

Як реагує ринок

Необхідність імплементації європейських правил регулювання нових никотиновмістних виробів не викликає сумнівів і в самих тютюнових компаній.

«Ринок електронних сигарет потрібно регулювати, але з урахуванням особливих характеристик цього продукту та потенційно зниженого ризику споживання його».

Юрій Рилач

начальник відділу по роботі з державними органами «British American Tobacco Україна»

Зауваження виробників стосуються передусім того, яким саме чином ці правила адаптуються в Україні.

«Запропонований підхід (зрівнювання всіх виробів з «класичними» сигаретами) далекий від практики регулювання ЄС. Сам законопроєкт якраз і не відповідає вимогам Директиви 2014/40/ЄС», — говорить Наталія Бондаренко, директор із зовнішніх зв'язків «Philip Morris Україна».

Наприклад, в законопроєкті відсутня послідовність і логіка викладення, спотворена термінологія визначення продукції.

За словами Бондаренко, в Європі законодавство чітко розділяє «класичні» сигарети та вироби для нагрівання, які містять тютюн, оскільки в них не відбувається горіння та не утворюється тютюновий дим.

У «JTI Україна» також звертають увагу на те, що порушено принцип прогнозованості ринку – тривалість перехідних періодів недостатня як для виробника, так і для споживача.

В українському представництві виробника електронних сигарет JUUL Labs в цілому підтримують законопроєкт. Але відзначають ряд неточностей. «Наприклад, що робити з чорним ринком, який зараз є основою проблем ринку електронних сигарет в Україні?«, — говорять в компанії. При цьому в JUUL вважають, що варто було б розширити вікові обмеження і обмеження маркетингу такої продукції.

На початку грудня Кабмін підписав з виробниками тютюнових виробів Меморандум про наміри забезпечення стабільності на ринку тютюнових виробів і підтримки конкурентного середовища для всіх його учасників. У рамках цього Меморандуму тютюнові компанії вважають за необхідне доопрацювати запропоновану ініціативу.

«На жаль, вкотре істотні зміни в законодавство, що регулює тютюнову галузь, приймаються без належного обговорення з представниками галузі», — зазначила в коментарі агентству «Інтерфакс-Україна» директор департаменту корпоративних та юридичних питань «Imperial Tobacco Україна» Юлія Завалішина.

«Такий законопроєкт, власне, може позбавити українських споживачів доступу до інноваційної продукції з потенційно зниженим ризиком. Ми будемо доносити уряду ідею про необхідність врахувати практику ЄС та технічні особливості нових продуктів», — зазначив Рилач.

Вкладення

Читати на The Page