Facebook Pixel

Димні зміни. Що відбувається на тютюновому ринку

Ольга Шульга
оглядачка The Page

В середині червня у Варшаві пройшов 6-й щорічний «Глобальний нікотиновий форум». Замість очікуваних 500 учасників бажаючих виявилося понад 600. На захід з’їхались представники не тільки тютюнової галузі та до неї причетні, але й медики, активісти за здоровий спосіб життя, журналісти з усього світу — з Європи, США, країн Латинської Америки, Австралії, Китаю.

Мені довелося побувати на цьому заході. Здавалося б, що може бути цікавого в тому, щоб обговорювати тему нікотину впродовж трьох днів. Але сам форум показав головне – як ціла галузь може кардинально змінюватися під тиском зовнішнього середовища. Причому мінятися не вимушено чи плентаючись за загальною модою, а превентивно, тобто не тільки йдучи на кілька кроків попереду ринку, але й створюючи цей ринок.

Розповім про декілька особливо яскравих моментів, які мене особисто вразили.

Тютюнові компанії не бояться активістів, які виступають проти куріння. Найдивовижнішим для мене, палкої противниці куріння, виявилося те, що у форумі брали участь активісти. З їхніх виступів, так само як і зі спілкування в кулуарах форуму, було видно, що вони дійсно «вболівають» за те, що відстоюють: як мінімум – зменшити шкоду для оточуючих і екології, як максимум — переконати самих курців кинути цю шкідливу звичку. Слоганом форуму не дарма був обраний заклик No fire, no smoke. Тобто максимальна відмова від куріння в його традиційному розумінні – запалити сигарету, видихнувши кільця тютюнового диму.

І дійсно, останні десятиліття тютюнові компанії значно трансформувалися – з примітивних підприємств з виробництва звичайних сигарет вони перетворилися на виробників таких гаджетів, як електронні сигарети, вейпи, системи нагрівання тютюну. Все це їм довелося зробити, реагуючи одразу на кілька факторів — на модний нині здоровий спосіб життя, на постійне підвищення акцизів і на посилення державного регулювання.

Як змінюється ринок тютюну. Ще 15 років тому компанії змагалися за те, хто більше виготовить сигарет, намагаючись поліпшити їхній смак, а також проводили широкі маркетингові війни.

Зараз їм доводиться витрачати по кілька років для розробки абсолютно нових гаджетів, які можуть замінити курцям сигарети. Середній бюджет однієї компанії з великої трійки (BAT, PM, JTI) на розробку нових видів продукції — $500 млн в рік.

Чи вигідні зміни для тютюнових компаній. У деяких країнах частка ринку звичайних традиційних сигарет скоротилося на 20%, і цю нішу зайняли, скажімо, вейпи. Так сталося, наприклад, в Японії і в США. У той же час, в Україні на вейпінг доводиться тільки 2% користувачів. Можливості для збільшення продажів — величезні.

Для тютюнових компаній нові продукти перспективні з двох причин. Перш за все, більшість розвинених країн не обкладають їх непомірними акцизами, які діють на звичайні сигарети. Наприклад, Україна у 2019 році повинна підвищити акцизи на сигарети майже на 30%. Крім того, технології їхньої розробки дуже швидко змінюються, і чорний ринок не встигає підробляти тютюнові продукти.

У країнах, де продукція не заборонена, легального чорного ринку, як правило, практично немає. Тютюнові компанії розуміють, що обсяги продажу сигарет поступово падають – щороку їхнє місце займають альтернативні продукти

Глобальний висновок. Все, що ми спостерігаємо, – це, зрештою, відповідь ринку на зростання популярності ЗСЖ і відхід від посиленого держрегулювання. Тютюнові виробники демонструють приклад, як можна виступати лідерами змін – тобто міняти ринок під себе, а не навпаки.

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]