Facebook Pixel
IT

Заборона на TikTok: як зародився відеосервіс, скільки він заробляє і чому його блокують цілі країни

Сервіс коротких і часто безглуздих відео TikTok зіткнувся з новою загрозою – найбільші ринки відправляють його в «бан». Першими стали Індія та США. Попри це власник TikTok — компанія ByteDance — утримує позиції найдорожчого стартапу у світі.

The Page розповідає, з чого починався TikTok, як він досяг популярності та чому докотився до заборони цілими країнами.

Історія TikTok і ByteDance

2011 року колишній співробітник Microsoft 28-річний Чжан Імін заснував компанію ByteDance, яка займалася технологіями штучного інтелекту. Лише за рік Чжан увійшов до списку найуспішніших бізнесменів Китаю молодше за 30 років за версією Forbes. Наразі його статки оцінюються у $13 млрд. Сам Чжан спочатку любив порівнювати себе зі Стівом Джобсом, але в медіа за ним закріпилося звання «китайського Марка Цукерберга».

Засновник і CEO компанії ByteDance Чжан Імін. Фото: allamericanspeakers.com

Засновник і CEO компанії ByteDance Чжан Імін. Фото: allamericanspeakers.com

В історії ByteDance примітним є те, що компанія стала першим китайським стартапом, серед інвесторів якого не виявилося таких техногігантів країни, як Baidu, Tencent або Alibaba. Замість цього Чжан зробив ставку на приватний капітал.

Одним із перших успішних проєктів компанії став новинний агрегатор Toutiao (його запустили влітку 2012-го). Штучний інтелект підбирав для кожного користувача унікальне новинне зведення картини дня. Система відстежувала поведінку людей і підбирала новий контент. Чим більше публікацій переглядала людина, тим краще алгоритм розумів її інтереси. За чотири місяці аудиторія Toutiao перевищила один мільйон. А до кінця 2018-го – 700 млн. Зараз його щодня «читають» понад 120 млн осіб.

Паралельно ByteDance розвивала і власний відеосервіс. У 2015-2016 роках компанія викупила кілька платформ коротких відео: Xigua Video, BuzzVideo, Huoshan, Flipagram і Vigo Video. Восени 2016-го ByteDance запустила музичну відеоплатформу Douyin. Її ідея є дуже простою: записуєте ролик менше ніж 15 секунд, накладаєте на нього музику, фільтри, наліпки, стікери — і завантажуєте в мережу.

Але Douyin був доступний лише в Китаї. Здобувши успіх на рідному ринку, компанія бажала завоювати й інші країни. Першим кроком до цього став запуск восени 2017 року копії Douyin в Індонезії. Саме вона й отримала назву TikTok. Як запевняли в самій компанії, застосунок був позбавлений китайської цензури.

Швидкий злет і світову популярність TikTok забезпечило поглинання конкурента Musical.ly, в якого вже була аудиторія на Заході. Угоду оцінювали у $800 млн. Придбати Musical.ly збирався і Facebook. Але соцмережа відмовилася від цієї ідеї з кількох причин: надто юна аудиторія (до захисту особистих даних неповнолітніх більше вимог) та країна походження (Musical.ly теж китайська компанія).

Минулого року ByteDance почала тестувати в Індії та Індонезії новий перспективний проєкт — музичний сервіс Resso. Його вже називають одним із головних конкурентів Spotify та Apple Music у країнах, що розвиваються.

Скільки заробляє TikTok

Зараз постійна аудиторія відеосервісу в усьому світі перевищує 700 млн користувачів, а завантажили його вже 2 млрд разів. Якщо ж говорити про всі проєкти ByteDance (включно з Douyin і Toutiao), то ними активно користуються 1,5 млрд осіб на місяць.

yzeje3.jpeg

2019 року ByteDance подвоїла свою річну виручку до $17 млрд, а чистий прибуток власника TikTok перевищив $3 млрд. А цього року компанії допомогла пандемія коронавірусу. У січні 6 із 10 найпопулярніших застосунків у китайському App Store належали ByteDance. Квартальний прибуток компанії підскочив на 130% — до $5,6 млрд.

Утім, основний прибуток їй приніс не TikTok. ByteDance почала захоплення рекламного ринку Китаю — гроші вона отримує саме від реклами в новинному агрегаторі Toutiao та китайському аналогу TikTok – Douyin.

За останніми оцінками, вартість ByteDance становить $95-140 млрд (компанія планувала IPO, але цього так і не сталося).

Нещодавно TikTok не просто увійшов до рейтингу Топ-100 найдорожчих брендів світу, а жваво посів 79-у сходинку з оцінкою майже $17 млрд, обігнавши KFC, Uber, Adidas і Xiaomi.

Проблеми TikTok: чому країни його забороняють

pknerq.jpeg

Відеосервіс може зіткнутися із санкціями, які є подібними до тих, за допомогою яких США заборонили ZTE і Huawei. Держсекретар Майк Помпео заявив, що країна серйозно думає про обмеження доступу американців до «застосунку, який віддає їхні дані до рук компартії». Але остаточне рішення за президентом Дональдом Трампом. Аудиторія в США становить близько 30 млн користувачів. Штати занепокоєні тим, що китайські закони зобов'язують місцеві компанії співпрацювати з розвідувальними службами КНР.

Майже одночасно TikTok заявив, що сам іде з Гонконгу після набуття чинності законом про нацбезпеку, введеного Китаєм. Документ фактично позбавляє провінцію залишків політичної автономії. Цілком імовірно, що ByteDance переведе Гонконг на внутрішньокитайський підцензурний аналог Douyin.

Проблеми зі США у TikTok виникали й раніше. Минулого року американська влада оштрафувала його на $5,7 млн за збір особистих даних користувачів до 13 років без згоди батьків. TikTok довелося додати до застосунку «дитячий режим», в якому заборонено зйомку та публікацію відео. Пізніше TikTok заборонили використовувати американським військовим. А в разі відмови видалити застосунок їм загрожувало повне вимкнення інтернету.

А наприкінці червня 2020 року TikTok заборонила Індія. В «бан» потрапили ще 58 китайських застосунків, але всі вони поступаються за популярністю відеосервісу. Влада країни пояснила це загрозою безпеці, громадському порядку та суверенітету.

Схожі претензії до TikTok були у Великобританії та Індонезії. Вони заявляли про поширення через застосунок порнографії та можливість присутності там педофілів. Основна аудиторія відеосервісу — підлітки та діти молодшого віку.

Які особисті дані збирає TikTok

ee0jde.jpeg

Деякі користувачі називають TikTok «замаскованим під соцмережі сервісом для збору даних». Вони стверджують, що потенційно застосунок може отримувати доступ:

  • до даних про апаратні параметри (тип процесора, ідентифікатори, розміри екрану, дисковий простір тощо);
  • до даних про інші встановлені програми (зокрема про ті, що було видалено після встановлення TikTok);
  • до даних про мережі (IP-адресу, локальний IP, Mac-адресу, ім'я точки доступу Wi-Fi);
  • до даних про права користувача на пристрої;
  • у деяких випадках для отримання геолокації (місцеперебування) через GPS раз на 30 секунд.
Подякувати 🎉