Через брак напівпровідників збитки автомобільних виробників лише цьогоріч перевищать $210 млрд. У 2022 році ситуація погіршиться ще більше.
Автопром уже другий рік не може вибратися з пастки, до якої сам себе й загнав. Коли зупиняються заводи, інструментів мінімізувати витрати не так уже й багато. Після того, як на початку 2020 року через пандемію та локдауни продажі опали, як озимі, відділи закупівель кинулися скасовувати замовлення на компоненти. Це охопило також напівпровідникові мікросхеми, що застосовуються у будь-яких блоках управління — від безключового доступу й аж до автопілотів. Чим тут же скористалися виробники комп'ютерів, смартфонів, ігрових консолей та інших гаджетів, попит на які через домашнє ув'язнення злетів обернено пропорційно попиту на персональний транспорт.
Окрема, але паралельна історія — зростання курсів біткоїна й інших віртуальних валют, а отже й попиту на відеокарти для криптоферм. І коли у вересні-жовтні автопром із подивом виявив, що попит відновлюється швидше, ніж падав, з'ясувалося, що напівпровідники замовити ніде. Усі квоти на закупівлі кремнієвих пластин і на друк мікросхем вибрані, а виробництво розписано на 10 — 12 місяців наперед.
Хто скільки втратив
Але з нинішнім дефіцитом корпорації зіткнулися вже цьогоріч, коли через нестачу найкрихітніших деталей довелося зупиняти виробництво. За підрахунками ФАУ, через вимушений «режиму очікування» Ford зменшив обсяг виробництва на 700 тис. автомобілів, Stellantis (PSA + Fiat) — на 600 тис., Renault Group — 415 тис. Навіть на найрозвиненіших європейських ринках продажі нових автомобілів впали на 20 — 30%. Загалом же, за оцінками консалтингової компанії AlixPartners, тільки цьогоріч виробництво автомобілів скоротиться на 7,7 млн, тобто концерни недоотримають $210 млрд прибутку. Аналітики IHS Markit оцінюють нинішнє скорочення виробництва у 5 млн автомобілів, а ось у наступному році воно досягне 8,4 млн автомобілів.

Топ-10 виробників і країн ЄС з найбільшим падінням продажів (09.2021 vs 09.2020). Інфографіка: ФАУ
Але дефіцит боляче вдарив по всіх, адже сьогодні мікропроцесори використовуються скрізь — від електронних зубних щіток до танкерів. Його відчули навіть ненаситні виробники побутової електроніки. Ринок лихоманило не лише від пандемії. Тут і великі пожежі на двох японських заводах із виробництва напівпровідників — наслідок спроб форсувати виробництво. І аномально холодна зима в Техасі, де зосереджені основні виробничі потужності американських чипмейкерів. І «зневоднення» Тайваню, який є світовим лідером із виробництва напівпровідників — через небувалу посуху банально не було чим охолоджувати верстатний парк. Велику роль відіграла й тривала американо-китайська «торгова війна» — США обмежили доступ китайських компаній до західних технологій.

Втрати виробників на ринку США через дефіцит напівпровідників. Інфографіка: Detroit Free Press
Виробники чипів
Зазвичай розробники мікросхем (fabless-компанії рівня AMD, Apple, Nvidia, Qualcomm тощо) віддають виробництво стороннім «ливарникам», які найчастіше знаходяться в Південно-Східній Азії, де, як і раніше, низький рівень трудовитрат. Ви коли-небудь чули про тайванський бренд TSMC? Але ж це не просто світовий лідер із випуску складних мікросхем — він контролює понад 50% ринку. Тобто друкує мікрочипів більше, ніж найближчі конкуренти (Samsung, Intel і Micron) разом узяті.
Прогноз ринку
Зрозуміло, всі постачальники намагаються одночасно збільшити терміни виконання замовлень, підвищити ціни та наростити виробництво. За оцінками аналітиків International Data Corporation, до кінця року доходи чипмейкеров зростуть на 17,3%, після чого сектор стабілізується і до наступного літа вийде з кризи. А ближче до другої половини 2023 року на ринку може й зовсім утворитися надлишок пропозиції через нинішнє гарячкове зростання виробничих можливостей.
Ситуація в Україні
На нашому ринку криза, пов'язана з дефіцитом напівпровідників, протягом тривалого часу відчувався куди слабкіше, ніж у ЄС. Більшість імпортерів змогли задовольнити попит за рахунок запасів, накопичених під час карантину. Але наразі картина загалом корелюється з європейською. Черги на комплектації, які найбільше користуються попитом, зростають, як і ціни. Досвід сусідніх країн показує, що в умовах підвищеного попиту жадібні дилери будуть «довантажувати» автомобілі всілякими аксесуарами, підвищуючи відпускну ціну на 20 — 30%. І покупцям доведеться платити за гумові килимки за ціною парктроніків, бо охочих придбати новий автомобіль із пластиковими заглушками на місці мультимедіа більше, ніж самих автомобілів. І ця ситуація протримається принаймні до літа.

За останній рік ціни на мікрочіпи виросли в 3-4 рази. Фото: TSMC