Facebook Pixel

Як стати льотчиком і купити свій літак. Інтерв'ю з авіаконструктором

Персона

Український авіаконструктор і пілот Юрій Яковлєв уже 20 років виробляє надлегкі літаки-ультралайти. Його компанія «Аеропракт» випускає приблизно 90 літаків на рік. Загалом продукція йде за кордон: до Німеччини, США, Франції. Українські ультралайти цінують за якість, надійність, довговічність і доступність. The Page Style розпитало Юрія Яковлєва, як купити свій власний літак, як навчитися літати та скільки коштує стати льотчиком.

Юрій Яковлєв, авіаконструктор, засновник компанії «Аеропракт». Фото: Єгор Бондаренко

Юрій Яковлєв, авіаконструктор, засновник компанії «Аеропракт». Фото: Єгор Бондаренко

  • Що таке літак-ультралайт, яку вагу він може перевозити і як далеко на ньому можна полетіти

Наразі є визначення надлегкого повітряного судна. У США, Європі та в багатьох країнах вважають так: злітна вага літака, включно з екіпажем, багажем і паливом, не має перевищувати 600 кг. Але за ваги порожнього літака до 350 кілограмів у нас залишається вага корисного навантаження 250 кілограмів, чого цілком вистачає для того, щоб сіли дві дорослі людини, поклали певний багаж і залили повні баки.

З Києва з повним баком можна долетіти, скажімо, до Вроцлава. Абсолютно точно – до Кракова. Можна й далі — наприклад, у найзахіднішу частину Польщі. З повним баком можна дістатися до Бухареста або найближчого аеродрому в Болгарії. Стандартний об'єм баків — 90 літрів. За умови витрати 15 літрів за годину політ триватиме 6 годин. Це вже виходить за межі фізіологічних можливостей людини – їй потрібен відпочинок.

Скільки коштує купити власний літак. Фото: Falco Negenman / Unsplash

Скільки коштує купити власний літак. Фото: Falco Negenman / Unsplash

  • Скільки коштує купити свій літак
Telegram Logo

Наші літаки у Європі продаються від 60 тисяч євро. Верхня межа чітко не визначена, бо деякі налаштування можуть бути дуже дорогі. Наприклад, гарне обладнання у вигляді кількох екранів, які можуть відображати не тільки рухому карту, навігацію, а й рух навколо тебе.

До цього обладнання підключається автопілот. Автопілот може мати прості функції — наприклад, коли літак летить прямо й за твоїми командами кудись повертає. А можна обладнати салон автопілотом, який відстежуватиме заздалегідь заданий маршрут, змінюватиме висоту й фактично приведе літак до аеродрому, а управління треба буде взяти вже на прямій перед смугою.

Також цінними є рятувальні системи. Літак може бути обладнаний апаратурою у вигляді інфрачервоних камер для того, щоб спостерігати за чимось. Таке обладнання може бути дорожчим за вартість літака.

  • Які документи потрібні для того, щоб купити літак

Якщо літак сертифікований в Україні, то потрібні лише документи від підприємства: договір, акт прийняття-передання — тобто документи на власність. Після цього необхідно звернутися до Державіаслужби для реєстрації літака та отримання документа про льотну придатність.

Коли всі документи зібрано, літаком можна літати. Але можна літати лише ліцензованому пілоту. Для цього потрібно закінчити сертифікований навчальний заклад, набути достатньо вмінь і навичок, скласти іспит і отримати посвідчення пілота.

Де навчитися літати та скільки коштує стати льотчиком. Фото: Avel Chuklanov / Unsplash

Де навчитися літати та скільки коштує стати льотчиком. Фото: Avel Chuklanov / Unsplash

  • Де навчитися літати та скільки коштує стати льотчиком

В Україні чимало льотних шкіл. Мінімальна вартість навчання – приблизно 250 тисяч гривень. Теоретичне наземне навчання займає орієнтовно 2 — 3 місяці. Потім щонайменше пів року потрібно витратити на те, щоб набрати необхідний наліт – щонайменше 45 годин. І вже після цього можна складати льотні іспити.

  • Що, крім грошей, потрібно для того, щоб навчитися літати

Насамперед необхідне бажання. Гроші – це вже вторинне. Звісно, є різні люди з різними здібностями управління машинами. Але це позначиться лише на кількості льотних годин, яку потрібно буде налітати, щоб інструктор сказав, що ви вмієте літати безпечно. Річ у тім, що 45 годин – це мінімальна кількість. Якщо учень, налітавши ці години, не готовий, це означає, що він літатиме далі.

  • Кому протипоказано бути льотчиком

Щоб стати льотчиком, потрібно пройти медкомісію, зокрема отримати довідки від психіатра та нарколога. Психічно хворим і наркозалежним людям сертифікат не дадуть. Вони не зможуть стати пілотами.

Теоретично в самій льотній школі можуть порадити не витрачати гроші, якщо бачать, що людина не зможе літати. Таке буває: у людини недостатні навички управління, вона не може навчитися. Вона просто виявиться небезпечним пілотом.

Де зберігати свій літак та скільки коштує стоянка. Фото: Grianghraf / Unsplash

Де зберігати свій літак та скільки коштує стоянка. Фото: Grianghraf / Unsplash

  • Де зберігати свій літак і скільки коштує стоянка

Навколо Києва є приблизно десяток маленьких аеродромних майданчиків, де можна зберігати літак поза ангаром (це дешевше) або в ангарі (це буде дорожче). Якщо зберігати літак в ангарі, він буде краще захищений і прослужить довше.

Ціни різні. Наприклад, у нас в ангарі можна зберігати літак за 2400 гривень на місяць. Але це найменша ціна.

  • Чи проходять приватні літаки техогляд

У нашій країні приватні літаки проходять техогляд щороку. Для цього викликають інспектора Державіаслужби, який переглядає документацію з технічного обслуговування. Інспектор – не технічний спеціаліст. Він може ним бути, але це не обов'язково. Він дивиться саме на документацію, де записано, у яких сертифікованих сервісних центрах цей літак обслуговувався. І після цього інспектор робить висновок, можна подовжувати документи чи ні, пише зауваження. Якщо зауваження усуваються, документи про льотну придатність подовжують ще на рік.

Коментарі

Мігрені та слабкість через магнітні бурі: найнебезпечніші дні в січні

Перша ракетка світу Новак Джокович виграв справу про депортацію в суді Австралії

Куди здати ялинку після новорічних свят: карта пунктів прийняття в Києві