The Page Style розробило дорожню карту, як навчитися розбиратися в розмаїтті вин, визначити свої смакові вподобання, відшліфувати рецептори та за потреби вразити знаннями друзів.
Крок 1. Відвідувати фестивалі та дегустації
Щоб розумітися на винах, відвідуйте фестивалі та дегустації. Фото: Anna Bratiychuk / Unsplash
Пройшли ті часи, коли споживачі, завітавши до супермаркету, відчували себе розгубленими й не могли зорієнтуватися в тій кількості вина, що було виставлено на полицях. Розумілися на розмаїтті вин хіба що професійні сомельє в ресторанах, які допомагали гостям закладу зрозуміти, чим відрізняється на смак вино французького Chardonnay від Chardonnay з Нової Зеландії.
Фестиваль вина. Фото: Kyiv Food and Wine Festival / facebook
Сьогодні популярність культури споживання вина є набагато вищою. Щороку проходить усе більше винних фестивалів, які проводять як окремі мережі супермаркетів, так і компанії, що розвивають сферу гостинності. З-поміж них — Be Wine International Wine Show. Цього року цей захід відбувся в Києві вперше й зібрав понад п’ять тисяч гостей. Організатори надали їм можливість брати участь у професійних дегустаціях разом з експертами, послухати й поставити запитання безпосередньо виноробам, енологам, власникам виноробень, сомельє. Ще одна столична подія — Kyiv Food and Wine Festival — уже не вперше збирає киян і популяризує українські вина.
Дегустація вина. Фото: оргкомітет Kyiv Wine Cup
А от у ресторанах сьогодні влаштовують не просто дегустації, а справжні змагання. Майже пів року в столичному ресторані «Глек» діє проєкт Kyiv Wine Cup. Тут проводять так звані сліпі дегустації, під час яких сомельє відкорковує вина одного сорту з восьми країн світу однієї цінової категорії. Тож сліпа дегустація, під час якої гості без упередження дегустують вина, розвиває відчуття смаку та ароматики — це справедлива оцінка напою. Під час дегустації сомельє розповідає цікаві факти про країну, її клімат, умови вирощування винограду, процеси перероблення та зберігання, професійно розбирає наповнення вина в келиху. Велика увага за такої дегустації приділяється й фудпейрингу — до кожного сорту вина подають страви з меню ресторану, які ідеально пасують до тієї чи іншої позиції.
«Хто потрапив до нас бодай один раз, уже не може без нашого азарту, інтриги. Гості спочатку не розуміють, навіщо дегустація наосліп, якщо йдеться про один сорт вина, до того ж інформацію про всі вина, які братимуть участь у дегустації, ми надаємо напередодні. А в процесі стає зрозуміло, наскільки вина відрізняються, і кожен намагається вгадати країну походження напою. Ми обговорюємо та висуваємо гіпотези, а також даємо оцінку: подобається/не подобається. Це завжди весело й цікаво, бо кожного разу за одним столиком хтось каже: «Вау, яке чудове вино!», а за іншим: «Як таке можна пити?» — розповідає Тетяна Олевська, співзасновниця проєкту дегустацій наосліп Kyiv Wine Cup. — На перший захід до нас завітали 16 гостей. Зараз збираються тридцять, а є ще й waiting list. До нас приходять і профі. Для них це челендж — вгадати якнайбільше країн. І всі в захваті від результатів змагання, бо кожного разу трапляється щось кумедне. На дегустації рислінгів, наприклад, зійшлися на тому, що деякі вина мають аромат старої гумової іграшки, а хтось запевняв, що навпаки — нової».
Крок 2. Подорожувати виноробнями
Щоб навчитися розбиратися у вині, подорожуйте виноробнями. Фото: Adele Payman / facebook
Щоб подивитися, як росте та розвивається лоза і яким є на вигляд гроно шардоне, необов’язково далеко мандрувати. В Україні є приблизно сотня виноробень — від камерних заміських, де вино зріє в підвалах обійстя, до потужних підприємств із надсучасним обладнанням і високою ефективністю виробництва. І в усіх категоріях виноробень залюбки зустрічають «винних» туристів і влаштовують їм освітні екскурсії та дегустації.
Фото: Shabo / facebook
Найрозвинутішим в Україні є Центр культури вина Shabo на Одещині. Тут професійно й детально розповідають про багатовікову історію виноробства в регіоні, проводять кілька видів дегустацій і показують сам процес виробництва. Тож аби досконально дізнатися про весь процес від лози до закорковування пляшки, — вам до селища Шабо.
Фото: Stakhovsky Wines / facebook
У більшості інших виноробень співробітники із задоволенням дегустуватимуть вино разом із гостями, додаючи до смакових тонкощів напою ще і власні історії. Напевно, багатьом буде цікаво почути історію заснування, наприклад Stakhovsky Wines на Закарпатті. Ця виноробня — особистий досвід Сергія Стаховського, відомого українського тенісиста, який пройшов у виноробній справі свій шлях невдач і перемог. Тепер український винороб Стаховський може похвалитися лінійкою вин власного виробництва.
На вино впливає безліч нюансів — від клімату та ґрунту регіону, навантаження лози та її вчасного оброблення, до виробництва та зберігання. Тож такі подорожі стануть справжніми alma mater для тих, хто тільки починає цікавитися вином.
Крок 3. Записатися до школи сомельє
Вдосконалити знання можна в школі сомельє. Фото: Maria Orlova / Pexels
Якщо є прагнення вдосконалити знання, навчитися відчувати нюанси, чи є у винах сорту шардоне нотки персика, зеленого яблука чи хлібної скоринки, варто записатися до школи сомельє. Один із таких навчальних центрів відкрили у 2010 році в Києві, його засновник — Віталій Ковач, професійний сомельє з понад двадцятирічним досвідом, член Асоціації сомельє Італії.
Фото: Школа сомельє Віталія Ковача / facebook
У школі є три курси. Перший — базовий, який триває 2,5 – 3 місяці. Тут навчають розуміти й розрізняти типи вина, чому одне коштує 100 грн, а інше — понад 10 тис. грн; розповідають усе про техніку дегустаціъ, історію, технології виробництва, подачу вина, а також знайомлять із маркетингом і дизайном етикеток і формами пляшок. Можна продовжити навчання й ще за чотири місяці пройти курс другого рівня — уже професійного сомельє. Опанувавши третій освітній щабель, за словами Віталія, ви станете справжнісіньким винним гурманом.
«Ми свідомо будували модель навчання так, щоб перший рівень був базовим. Він допомагає докладно розібратися у винах з азів. А закінчивши базовий курс, уже вирішуєте, чи варто рухатися далі. З мого досвіду, великий відсоток студентів продовжують навчання, бо є перспектива розвитку, — говорить Віталій. — Скажімо, мій досвід дає мені змогу займатися винним консалтингом. Я зорієнтовую виробників у трендах споживацьких смаків, які буде сформовано в найближчі 10 – 15 років. Адже виноробний бізнес дуже повільний, бо лози висаджуються на тривалий проміжок часу. Також консалтинг допомагає іноземним компаніям зорієнтуватися, які винні позиції заводити на ринок, щоб споживачу сподобалися ці напої і вино було популярним».
Отже, якщо пристрасть до багатогранного світу вина затягує в тенета, інвестуйте у свій розвиток, і за 6 – 7 років станете не звичайним пошановувачем, а справжнім професіоналом, усебічно обізнаним у цій галузі.
Фото на обкладинці: D A V I D S O N L U N A / Unsplash