Facebook Pixel

Без паніки: як коронавірус впливає на ринок нерухомості України

Через ситуацію з китайським коронавірусом на українському ринку нерухомості вже постраждали бізнес-центри, коворкінги, торгово-розважальні центри, кінотеатри.

Минулого тижня в країні оголосили карантин, закрили кордон і припинили авіасполучення. The Page розпитало гравців ринку нерухомості про те, як небезпечний вірус і карантин вплинули на їхню роботу.

Але спочатку трохи цифр. Американська торгова палата спільно з компанією Deloitte 12 березня 2020 року провела опитування серед 150 представників 111 компаній.

Так-от, на думку респондентів, головними наслідками COVID-19 для бізнесу в Україні стануть: зменшення обсягів продажів і грошового потоку (61%), труднощі в обслуговуванні клієнтів (52%), складнощі у звичному управлінні бізнесом (46%).

Серед можливих негативних факторів також виявилися обмеження поїздок і проведення публічних заходів, збої ланцюжків постачань та цінові гойдалки. Цікаво, що лише 19% опитаних переконані в тому, що вірус вплине на управління персоналом: оптимізацію кількості (12%) і перегляд рівня зарплат (7%).

Аби налагодити роботу в умовах вірусу, на думку компаній-учасниць опитування, важливо обмежити бізнес-поїздки (89%), забезпечити віддалену роботу (87%) та безпеку офісу (82%) і надати співробітникам актуальну інформацію про вірус, загрози та засоби захисту (81%).

При цьому основними викликами залишаються взаємодія з працівниками, які недооцінюють серйозність ситуації та ігнорують вимоги щодо самоізоляції й самозахисту, а також забезпечення стабільної роботи бізнесу в окремих галузях.

Незважаючи на значний вплив епідемії на бізнес, 65% опитаних не планують 2020 року коригувати цілі ефективності. Зменшити їх збираються лише 17% компаній.

І хоча компанії не планують переглядати показники, до яких варто прагнути, китайський коронавірус уже зробив це за них. Ось як ситуація виглядає наразі.

Готелі

Готельний сектор став одним з перших, хто відчув наслідки ще до того, як про коронавирус в Україні заговорили вголос. Скасовувати бізнес-поїздки та туристичні візити почали ще місяць тому, проте ситуація загострилася в останні два тижні.

«Що стосується готелів сегмента чотирьох і п'яти зірок, то в середньому за всіма об'єктами попередньо бачимо зниження завантаження в 1,5-2 рази у порівнянні з лютим 2020 року. На даний момент (перші 11 днів березня 2020-го) падіння завантаження за нашими об'єктами становить від 12% до 35% у порівнянні з показниками минулого року», — поділилася з The Page Марина Лео, партнер DEOL Partners, CEO 11 Mirrors Design Hotel та мережі Senator Hotels and Apartments.

ТРЦ

Торгово-розважальні центри запаслися антисептиками і подвоїли вологе прибирання та обробку всіх поверхонь дезінфекторами. Приміром, подібних заходів на своїх об'єктах вжила компанія Arricano. Зрозуміло, що чекати напливу відвідувачів в умовах карантину не доводиться.

Як розповіли The Page СЕО двох великих київських об'єктів, падіння відвідуваності очікується в середньому не менше 50-70%. А от невеликим локальним ТРЦ обіцяють ще більше просідання, особливо якщо поруч є супермаркети.

Саме продуктові магазини найчастіше відвідуватимуть покупці. Але й на них чекає переорієнтація на новий формат роботи: люди масово підуть в онлайн.

Через службу доставки замовлятимуть усе: засоби захисту, одяг, косметику, побутову хімію тощо.

Офіси

В українських офісах і коворкінгах спочатку сподівалися обійтися клінінгом і дезінфекцією, встановивши сантанайзери, але під кінець минулого тижня безліч компаній ухвалили рішення перейти на віддалений режим роботи.

Як розповіли в компанії Cushman&Wakefield в Україні, офісні орендарі у більшості своїй уже поставили на паузу плани щодо розширення у найближчій перспективі, поки не відновиться попит на сферу послуг.

«Епідемія в Європі несе найбільшу небезпеку для країн, які більше покладаються на торгівлю та виробництво. Це Центральна і Східна Європа, Нідерланди та Німеччина», — пояснили The Page в компанії.

Усі учасники ланцюжків поставок уже відчули на собі наслідки пандемії — від виробників обладнання, які не в змозі підтримувати нормальні темпи виробництва, до виробників складської автоматизації, які не в змозі знайти альтернативні джерела комплектуючих.

«Незважаючи на це прогнози щодо ринку логістики залишаються незмінними, оскільки електронна комерція продовжує структурно розширюватися і реорганізовувати ланцюжки поставок, аби забезпечити швидку й економічнішу доставку», — пояснили аналітики.

Наразі у сухому залишку в нас карантин, обмеження авіаперевезень, падіння відвідуваності ТРЦ і заповнюваності готелів, простої ТРЦ і коворкінгів. Однак це вимушені заходи, які в разі правильного і розумного підходу дозволять запобігти плачевнішим наслідкам.

Сьогодні бізнес зіткнувся з тим, що вибір на користь соціально орієнтованої та свідомої позиції зробив за нього вірус. Ти або вчишся жити у новій реальності, переорієнтовуючи всі можливі бізнес-процеси з офлайну в онлайн, або можеш просто зникнути вже завтра.

Подякувати 🎉