
Фото: УНІАН
Новому уряду Олексія Гончарука 7 грудня «виповнилося» рівно 100 днів з початку роботи. Цього достатньо, щоб виконати бодай частину численних амбітних обіцянок.
Але нещодавно глава Офісу президента Андрій Богдан висловив невдоволення тим, що деякі міністри не дуже результативні і більше намагаються «сподобатися Фейсбуку». Він встановив для уряду дедлайн до кінця року. А якщо не буде результату – пообіцяв «приймати відповідні рішення».

Редакція вирішила поцікавитися першими результатами роботи, насамперед, економічного блоку уряду. Ми надіслали запити у всі міністерства з проханням назвати топ-3 найбільш важливих прийнятих рішень. А також окреслити три пріоритети, на яких міністри сконцентруються у найближчому майбутньому.
Свої відповіді надали не всі. Найбільш дисциплінованими виявилися неекономічні міністерства — Мінцифри, МОЗ, Мін'юст, МЗС і Мінрегіон. Водночас Мінекономіки, Міненерго та Мінінфраструктури проігнорували запит (*у Мінфіні надали відповідь після публікації матеріалу).
Також попросило експертів оцінити роботу всіх міністрів за підсумками перших 100 днів.
Найпозитивнішими виявилися відгуки про роботу Мінцифри та Мін'юсту. А найнегативнішими були оцінки експертів діяльності Міненерго.
Загалом робота нинішнього уряду поки що сприймається неоднозначно. А 100 днів принесли наразі занадто суперечливі результати.
Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства

У міністерстві не надали відповідь на запит.
Сьогодні міністерство працює досить успішно. Підготували законопроєкт про ринок землі сільськогосподарського призначення. Підготували демонополізацію та приватизацію «Укрспирту», а також закон про обнулення списку підприємств, заборонених до приватизації.
Очевидно, що реформи просуваються – вже зроблено чимало позитивних речей, які дозволять збільшити інвестиції в країну і запустити економічне зростання.

Гліб Вишлінський
Виконавчий директор Центру економічної стратегії
Міністерство юстиції

ТОП-3 ДОСЯГНЕНЬ
1. Набув чинності закон про захист права власності, який встановив ряд дієвих запобіжників: підвищено адміністративну відповідальність за порушення у сфері державної реєстрації; встановлено додатковий захист нотаріально засвідчених документів; припинено діяльність реєстраторів групи найбільшого ризику; введено додатковий запобіжник для захисту прав власників через онлайн-підтвердження вчинення реєстраційної дії; оновлено склад Антирейдерської комісії; запроваджено механізм подачі скарг на дії державних реєстраторів онлайн через портал державних послуг iGov.
2. Спрощено юридичні формальності, зокрема у процедурі державної реєстрації представництв іноземних суб’єктів господарювання.
3. Удосконалено процедуру примусового виконання судових рішень, а саме: припинено практику «стоп-списків» та поліпшено показники виконання судових рішень; оновлено склад кваліфікаційної та дисциплінарної комісії приватних виконавців; посилено контроль за дотриманням державними виконавцями строків вчинення виконавчих дій.
ПРІОРИТЕТИ НА МАЙБУТНЄ
1. Створення незалежної системи третейських судів і арбітражів (конкурентної державним судам) як альтернативного способу вирішення спорів та запровадження ефективної системи медіації та відновного правосуддя.
2. Модернізація існуючих угод про визнання і захист інвестицій, стороною в яких є Україна.
3. Перезавантаження пенітенціарної системи та пробації, зокрема забезпечення правопорядку і виконання кримінальних покарань та пробації, реальне виправлення та ресоціалізація засуджених, створення механізмів захисту осіб від протиправних посягань.
Оцінюю перші місяці роботи Мін'юсту з обережною надією. Відчувається, що міністерство усвідомлює проблему захисту прав власності. Багато ініціатив відомства спрямовані на поліпшення ситуації та боротьбу з рейдерством. Наприклад, нещодавно комунальні підприємства позбавили повноважень державної реєстрації.
Також міністерство перестало застосовувати в комерційних цілях адміністративні важелі впливу на приватних виконавців.
Не можу не відзначити те, що Мін'юст дійсно прислухається до позиції професійного співтовариства і не одноразово використовував надану аналітику. Це дозволяє уникати поспішних і шкідливих змін в законодавство.
Якщо Мін'юсту дійсно вдасться якісно поліпшити захист прав в Україні, то від цього виграють усі. Для цього дійсно потрібно змінити фокус з «гасіння пожеж» на «протипожежну безпеку». Особливо важливо навести порядок реєстрації прав власності до відкриття ринку сільськогосподарської землі.

Володимир Ігонін
партнер «Василь Кісіль і Партнери»
Міністерство фінансів

ТОП-3 ДОСЯГНЕНЬ
1. Вчасно схвалено Державний бюджет України на 2020 рік.
2. Скоротилася на 22% кількість позапланових перевірок, зросла на 25% швидкість оформлення імпорту на митниці.
3. Здешевлення боргу: середньозважена ставка дохідності за ОВДП знижена (серпень/листопад) з 15,5% до 12,4% в гривнях та з 7% до 4,02% в доларах.
ПРІОРИТЕТИ НА МАЙБУТНЄ
1. Своєчасна розробка та подання Бюджетної декларації як документа середньострокового бюджетного планування та розробка бюджетів на її основі
2. Створення умов та механізмів для зниження відстокової ставки
3. Завершення реформи ДФС: повноцінна робота нових органів ДПС, ДМС та запуск Бюро фінансових розслідувань.
Загалом політика Мінфіну не зазнала істотних змін. Вона досить помірна – бюджетний дефіцит залишається, але він не зростає. Гроші позичають і далі, це дозволяє уникнути фінансових проблем і без кредиту МВФ.
Фактично перед Мінфіном стояло завдання убезпечити економіку, і я вважаю, що цього вдалося досягти. Закінчується реформа Державної фіскальної служби – вже створені нові податкова та митна служби. Загалом помірно позитивна оцінка.

Гліб Вишлінський
Виконавчий директор Центру економічної стратегії
На мою думку, результати діяльності Мінфіну за сто днів, швидше, негативні. Безконтрольні позики гривневих ОВДП під найвищий у світі відсоток обвалили долар. Це вкрай негативно б'є по виробникам, особливо по експортерам, що фактично призводить до стагнації промисловості в країні. І може вилитися серйозною економічною кризою в недалекому майбутньому.

Іван Компан
фінансист, засновник First Kyiv Investment Club
Міністерство цифрової трансформації

ТОП-3 ДОСЯГНЕНЬ
1. Початок запровадження мобільного застосунку «ДІЯ», який дозволяє отримувати електронні послуги держави через смартфон. Вже схвалена постанова уряду про цифрові водійські права та цифрове свідоцтво про реєстрацію авто. Цільова аудиторія – близько 10 млн осіб.
2. Введено першу чергу Електронного кабінету забудовника: фізичні та юридичні особи можуть отримати шість послуг у автоматичному режимі (без участі чиновника рішення приймає прозора система). Цільова аудиторія – понад 100 тис на рік.
3. Підписано меморандум з чотирма мобільними операторами та спільний план дій щодо покриття мобільним Інтернетом 4G та реорганізації діапазону 900 МГц.
ПРІОРИТЕТИ НА МАЙБУТНЄ
1. Презентація у січні-лютому 2020 року цифрового студентського квитка, страховки на авто, ідентифікації за допомогою ID-картки, цифрового податкового номера та цифрового паспорта громадянина.
2. Введення в І кварталі 2020 року другої черги кабінету забудовника з можливістю отримувати в режимі онлайн дозвіл на будівництво та сертифікат про готовність об’єкту.
3. Протягом двох років мобільні оператори інвестують орієнтовно по 4 млрд грн для покриття 90% території України швидкісним мобільним Інтернетом.
Перш за все, новому міністру вдалося швидко розділити сфери управління Міністерством інфраструктури і поставити чіткі KPI у своїй роботі. Почали вирішувати проблему цифрової нерівності, тобто рівного доступу всіх до інтернету в країні.
Добре, що для державних органів почали використовувати хмарні сервіси замість звичайних серверів – це позитивне рішення з точки зору безпеки та зручності.
Якщо вдасться реалізувати «Державу в смартфоні», Україна набагато випередить сусідні європейські країни. Наприклад, «фішки», як-от голосування через інтернет, є тільки в декількох країнах світу. Також добре, що запустили Фонд держфінансування стартапів.
Одним словом, поява такого міністерства та його перші кроки надихають.

Анатолій Фроленков
Керуючий партнер консалтингової групи E&C
Міністерство енергетики та захисту довкілля
У міністерстві не надали відповідь на запит.
Олексій Оржель особливо не встиг проявити себе на новій посаді. Поки що нічого хорошого або поганого він не зробив. Активно циркулюють чутки, що міністр близький до двох підприємців — Віктора Куртєва та Ігоря Коломойського, і що вони впливають на політику міністерства.
Складно говорити про це достеменно, бо жодних яскравих рішень міністерства поки що немає. Власне, нічого суттєвого за перші сто днів не сталося. Хоча це, швидше, погано, ніж добре».

Дмитро Марунич
Співголова Фонду енергетичних стратегій
На мій погляд, Міненерго спрацювало з негативним результатом з-поміж усіх органів влади. Спроба відновити відносини з Росією фактично зводить нанівець усю ту роботу, яку робив «Натофгаз» протягом останніх п'яти років. Нагадаю, що ми виграли в Стокгольмському арбітражі і закуповували газ не у країни-агресора, а на європейському ринку.
Що стосується електроенергетики, то ми отримали Андрія Геруса номер два: міністр Олексій Оржель відстоює інтереси Ігоря Коломойського – без оглядки на питання економічної безпеки України.

Михайло Гончар
Експерт з міжнародних енергетичних та безпекових відносин
Міністерство розвитку громад і територій

ТОП-3 ДОСЯГНЕНЬ
1. Збільшено обсяг держпідтримки на придбання доступного житла зі 100 млн грн до 400 млн грн.
2. Запущена програма «Енергодім» в рамках Фонду енергоефективності.
3. Створена нормативна та технічна основа для функціонування електронного кабінету забудовника.
ПРІОРИТЕТИ НА МАЙБУТНЄ
1. Прийняття Державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки.
2. Впровадження єдиної державної електронної системи у сфері будівництва.
3. Оновлення Генеральної схеми планування території України як основи містобудівного кадастру державного рівня.
За сто днів не прийнято жодного істотного рішення у сфері ЖКГ і будівництва. В Україні вкрай зношений житловий фонд, будинки переважно побудовані ще в 1960-1970 роках. Все комунальне господарство також сильно зношене. Поки що від міністерства не побачив жодних ініціатив чи планів щодо вирішення цієї проблеми. Судячи з усього, їх просто не існує. Чесно кажучи, діяльність міністерства поки що можна охарактеризувати як вкрай неефективну.

Андрій Гусельников
Віцепрезидент Ліги експертів України
Міністерство інфраструктури

У міністерстві не надали відповідь на запит.
Оцінюю роботу міністерства як суперечливу. Безумовно, були позитивні рішення. Наприклад, зворотне перепідпорядкування «Укрзалізниці» дозволить ефективніше її реформувати. І загалом міністр налаштований нарешті навести в компанії порядок.
Дуже добре, що тривають конкурси щодо концесії портів, і вже найближчим часом порти нарешті отримають стратегічних інвесторів.
Але водночас ситуацію сильно зіпсував скандал зі звільненням заступника міністра Олександри Клітіної. Ця історія підірвала довіру до міністерства. Тому поки що оцінка і в «плюс», і «мінус».

Сергій Вовк
голова Центру транспортних стратегій
Міністерство охорони здоров'я

ТОП-3 ДОСЯГНЕНЬ
1. Збільшено на 13% фінансування охорони здоров'я у 2020 році.
2. Розпочато запуск другого етапу трансформації системи охорони здоров'я.
3. Посилена боротьба з інфекційними та неінфекційними захворюваннями, зокрема для підвищення рівня вакцинації до 95%.
ПРІОРИТЕТИ НА МАЙБУТНЄ
1. Запуск програми медичних гарантій з 1 квітня 2020 року.
2. Покращення якості надання медичних послуг.
3. Запуск системи трансплантації.
4. Розвиток системи громадського здоров'я та епідемічна безпека.
5. Розвиток системи екстреної медичної допомоги.
6. Запуск єдиного національного медичного закупника ліків і медвиробів.
7. Розширення доступу до безкоштовних ліків.
Сто днів МОЗ минули неоднозначно. З одного боку, міністерство заявляє про продовження курсу на реформу медицини, яку оголосила Уляна Супрун.
З іншого боку, поки що в реформі охорони здоров'я фактично поставлена пауза. Треба розуміти, що вже з квітня наступного року вторинна медицина буде фінансуватися зовсім інакше, ніж зараз. Щоб підготуватися до цього, необхідно було вже зараз запустити цілий ряд практичних рішень. Але віз і досі там. Ба більше – з міністерства звільняються працівники. Наприклад, наприкінці листопада пішов голова Національної служби здоров'я Олег Петренко. Триває відтік і інших фахівців команди Уляни Супрун.
Хвалити керівництво МОЗ можна хіба що за бажання й надалі продовжувати реформи. Але з обіцянок поки що практично нічого не виконано».

Володимир Ігнатов
Виконавчий директор AIMP Ukraine
Офіс віцепрем'єра з євроінтеграції

ТОП-3 ДОСЯГНЕНЬ
1. Відкрили публічний доступ до «Пульсу Угоди» (спеціальна онлайн-система моніторингу виконання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС; була створена за попереднього уряду).
2. Домовилися з ЄС про те, як практично впроваджувати «енергетичний» додаток до Угоди про асоціацію. Україна та ЄС відкривають своїм енергокомпаніям доступ на ринки одне одного.
3. Ухвалили низку важливих євроінтеграційних законів для нової митниці. Вони дозволять прибрати зайві бар’єри для бізнесу та скоротити витрати на транзитні процедури. Це найскладніша сфера.
ПРІОРИТЕТИ НА МАЙБУТНЄ
1. Затвердити на засіданні Ради асоціації Україна-ЄС пріоритети подальшої інтеграції України в енергетичний та цифровий ринки Європейського Союзу та посилення митної співпраці.
2. Оновити порядок денний співпраці у сфері юстиції.
3. Укласти Угоду ACAA (т. зв. «промисловий безвіз»), яка дозволить експортувати в ЄС за спрощеною процедурою не лише харчову та аграрну продукцію, а й високотехнологічну промислову.
4. Розширити безмитні квоти для української продукції (перше таке рішення стосувалося м’яса птиці).
Загалом і віцепрем'єру Дмитру Кулебі, і МЗС можна поставити позитивну оцінку їхньої діяльності. Вони за цей час підготували саміт у Нормандському форматі, забезпечили участь України на саміті НАТО в Лондоні, заручилися підтримкою нового керівництва Єврокомісії.
Крім того, вони не опинилися в епіцентрі скандалів, на відміну від деяких інших міністерств, як-от Міненерго.
Врешті-решт, керівники зовнішньополітичного напрямку активно тримають курс на вступ до ЄС і щільну інтеграцію в торгівлі – всупереч думці окремих членів команди президента Володимира Зеленського.

Володимир Фесенко
Політолог