17 жовтня відбулася безкоштовна онлайн-конференція, присвячена переходу українського бізнесу на альтернативні CRM-системи замість російських. У заході взяли участь 9 експертів у своїх галузях, а переглянули його понад 900 осіб. У цій статті ми зібрали корисні поради з конференції, які допоможуть бізнесу ефективніше підготуватися до переходу на безпечні вітчизняні чи закордонні системи.
Чому ця проблема все ще актуальна на третьому році війни
Дослідження платформи Ringostat (частина Netpeak Group) виявило, що:
- 17% українських компаній продовжують використовувати CRM-системи, розроблені в країні-агресорі;
- 14% планують впровадити такі системи з самого початку;
- російські CRM-системи входять до трійки найпоширеніших в Україні.
Ця ситуація є вкрай небезпечною, тому у Верховній Раді було зареєстровано законопроєкт, що передбачає заборону використання російських програм. Щоб полегшити бізнесу процес переходу з однієї CRM-системи на іншу, 17 жовтня компанія Ringostat організувала конференцію, запросивши провідних експертів галузі. Корисні поради надали представники CRM Odoo, KeyCRM, Nethunt, Uspacy, KeepinCRM, Creatio, а також інтегратори з CRMiUM, CRM Solutions та Weba.
1. Не використовуйте російські CRM, навіть якщо до них звикли
Будь-які російські компанії тісно взаємодіють з державними структурами, тому вся інформація, яку ви зберігаєте в CRM-системі, може бути передана російським органам влади. Використання таких рішень створює ризики витоку даних, проблеми з проведенням платежів та загрожує репутації. Крім того, російське програмне забезпечення не містить оновлень, адаптованих для українських користувачів, не має локалізації та не відповідає українському законодавству.
2. Як покроково підготуватися до міграції на іншу систему
Спершу дайте відповіді на кілька ключових запитань:
- Які саме процеси ви плануєте автоматизувати: продажі, підтримку клієнтів чи інші?
- Яку інформацію ви бажаєте відстежувати й аналізувати?
- Які функції є найважливішими для вашого бізнесу?
Спочатку проаналізуйте поточні процеси взаємодії з клієнтами та інструменти, які для цього використовуються. Визначте слабкі місця в існуючій системі та окресліть аспекти, які потребують покращення. Далі проведіть дослідження ринку та складіть список доступних рішень.
Після цього запишіться на демонстрацію можливостей CRM-системи та створіть тестове середовище для перевірки функціоналу. Важливо, щоб до процесу тестування була залучена команда, яка буде працювати з цією CRM щодня.
Якщо у вас декілька кандидатів, створіть таблицю для їх порівняння і оцініть відповідність вашим критеріям. Коли вибір зроблено остаточно, розробіть план впровадження та адаптації команди. Часто трапляється, що члени команди можуть чинити опір впровадженню нової системи. Щоб подолати цей опір, варто спробувати призначити тих, хто найбільше протистоїть змінам, відповідальними за процес впровадження. Досвід показує, що цей неочевидний підхід може бути досить ефективним.
3. На які українські CRM варто перейти, залежно від ніші бізнесу

4. Якими українськими та іноземними системами замінити конкретні CRM, розроблені в країні-агресорі:
- amoCRM — NetHunt, Pipedrive, HubSpot;
- Битрикс 24 — Uspacy, Perfectum, LBS Cloud;
- Yclients — Wlaunch, Integrica, EasyWeek;
- retailCRM — Keepin CRM, KeyCRM, SITNIKS;
- Мой Склад — QUINCEFIN, Bimp.
Часто системи, розроблені в країні-агресорі, маскуються під міжнародні продукти. До прикладу, це стосується таких рішень, як Kommo, Altegio, Simla.com. Тому українцям важливо бути уважними та досліджувати походження нібито «іноземних» платформ.
Як зазначили експерти, непобудовані процеси разом з автоматизацією призводять до автоматизованого безладу. Щоб забезпечити правильну міграцію та покращення наявних процесів, доцільно звернутися до інтеграторів — фахівців, які займаються впровадженням таких систем. Організатори конференції мають широку мережу українських партнерів та можуть надати контакти таких спеціалістів.