Український підрозділ міжнародної компанії «МакДональдз» сьогодні використовує 60% продукції локальних виробників, до повномасштабного вторгнення ця частка була 70%. The Page поспілкувався з фінансовим директором «МакДональдз» в Україні, Чехії та Словаччині Олександром Богородовим та з’ясував, як налаштований ринок постачань для мережі ресторанів.
Українські постачальники можуть охопити й інші країни
Як стати вашим постачальником?
У нас є певний процес заведення нових постачальників, є певна кількість аудитів, які треба пройти, щоб відповідати тим стандартам, які ми вимагаємо. Аудити проводить зовнішня компанія, яка дає свої рекомендації щодо змін у виробничих процесах, стандартах, що допомагають досягти відповідної цілі і стати постачальником «МакДональдз».
Після того, як компанія проходить всі ці аудити і відповідає нашим умовам з точки зору якості, її запрошують до тендерів, а ми вже дивимося, хто може запропонувати конкретну пропозицію, цікаве рішення тощо. Якщо вони це все проходять, то можуть стати постачальником не лише в Україні, але й у інші країни. Наприклад, Молдова, Азербайджан купують продукцію у нашого українського постачальника. Ми обговорюємо кількість і ціну, а далі вони можуть резервувати обсяги та підкорювати інші ринки. Це нормальний процес, ми постійно стимулюємо наших постачальників.
Фінансовий директор МакДональдз в Україні, Чехії та Словаччині Олександр Богородов. Джерело: МакДональдз
Який приблизно конкурс у вас?
Це питання не конкурсу, а того, що компанія повинна бути зацікавлена в ці речі заходити. Наприклад, МХП, при всьому обсязі самого постачальника, витратив близько п’яти років для того, щоб прийти до тих стандартів, які ми очікуємо від них конкретно в цих продуктах.
Це питання бажання компанії: чи готова вона інвестувати в це кошти? І з точки зору самих аудитів, і з точки зору обладнання, і з точки зору відповідності стандартам ми ніколи не обмежуємо і не говоримо, що в цій категорії «МакДональдз» ніколи не матимемо локального постачальника. Все залежить від того, наскільки компанія зацікавлена і готова інвестувати свій час і кошти для того, щоб стати нашим постачальником.
Хтось у ці речі йде, хто приймає рішення зафіксуватися на інших напрямках бізнесу. Ми відкриті, але компанії повинні продемонструвати, що вони готові в це вкладатися.
У вас на кожну окрему категорію один постачальник?
Ні. Ми за те, щоб давати можливості здорової конкуренції. Для нас важливо завжди мати кілька постачальників, які готові в цю історію заходити. Тобто ми про відкритість, і для нас краще обирати компанію з багатьох, ніж мати тільки одного постачальника.
Разом з локальними постачальниками на ринку існують і умовно локальні
В Україні 60% локальних постачальників, а як у світі?
Саме такої статистики ми не маємо. Є локальні постачальники для України, але є постачальники не зовсім українські, наприклад, «ОСІ Фуд Солюшнс» та Bimbo QSR — це глобальні постачальники, з якими ми працюємо в цілому світі. «МакДональдз» тим і відрізняється, що ми зацікавлені мати чисто локальних постачальників, як-от МХП та інші. Але ми, як системоутворююча компанія, підтягуємо глобальних постачальників, які приходять за нами в країну і будують свій бізнес тут.
Дуже часто вони будують бізнес не лише для «МакДональдз». Той же Bimbo починав з булок тільки для нас, а зараз вони постачають у більшість роздрібних мереж в Україні. І це важливо, коли такі великі системоутворюючі компанії глобально заходять в Україну. Вони мають величезну кількість виробничих площ загалом по всьому світу. До того ж вони дуже чітко знають наші рекомендації та вимоги і враховують це при будівництві виробничих потужностей.
Ми постійно в пошуку локального продукту, але також працюємо з певною кількістю постачальників, які зазвичай ідуть за «МакДональдз».
60% продукції в українському МакДональдз від локальних постачальників. Джерело: depositphotos
Що стосується логістики — після початку повномасштабного вторгнення майже все було зруйновано, як ви заново налагоджували ці ланцюги?
Глобально «МакДональдз» працює з двома великими логістичними провайдерами у світі — «Хаві Логістик» та «Мартін Браун». Залежно від конкретних країн, обслуговує одна або інша компанія. В Україні всі логістичні послуги надають «Хаві Логістик». В нас є команда професіоналів, які спеціалізуються на дистрибуції та допомагають вирішувати ці конкретні проблеми. Це складно.
Якщо говорити про Чехію або Словаччину, де ми також відповідаємо за ці речі, в нас там немає проблем кордонів. Тобто в Європі набагато простіше щось будувати. В Україні ми завжди маємо враховувати, що буде відбуватися на кордоні, і нам постійно приходять цікаві новини: то польські фермери щось блокують, то якісь обмеження щодо певних країн. Тобто нам завжди треба звертати на це увагу і мати сценарії В, С і так далі, для того щоб не довелося виводити позиції з нашого меню.
У вас були втрати постачальників через окупацію?
Ми раніше працювали більш активно з «Чумаком». Наразі перемкнулися на інших постачальників. Ми сподіваємося, що «Чумак» відновиться, і ми продовжимо з ним працювати.
В нас були виклики, що стосувалися «Грін Фекторі» у Макарові. Це місто було окуповане, і було багато дискусій, що робити. Але вони відновили виробництво саме в Макарові.
Сила «МакДональдз» як системи — в різних сценаріях залежно від ситуації. Якщо у нас якийсь локальний постачальник не може постачати продукцію, завжди є запасні варіанти для закупівель.
Кінцевий споживач не відчуває зміни постачальника
Як дорого вам коштують всі ці зміни?
Ми однозначно бачимо різницю в собівартості. Це сильно залежить від конкретного ринку і від динаміки. Ми зазвичай намагаємося будувати стратегію розвитку конкретних категорій. Нам треба розуміти, що ми в Україні виробляємо, що купуємо за кордоном. Десь можна зробити максимальну локалізацію, десь це неможливо.
Коли нам доводиться перемикатися з української на європейську продукцію, вона завжди дорожче. Але ми не можемо збільшений цінник транслювати кінцевому споживачу, тому це дискусійна складова, як ми забезпечуємо прибутковість нашої діяльності в Україні, адже для нас важливо, щоб ця продукція завжди була в наявності і щоб кінцевий споживач не відчував різницю. Ми не виводимо певну частину меню тому, що польські фермери почали блокувати кордон. Але перебої все ж трапляються, іноді тимчасові, іноді постійні.
Працювати в Україні значно складніше, ніж в Євпропі. Джерело: depositphotos
А як ви формуєте цінник для кінцевого споживача?
Насамперед дивимося на динаміку інфляції, яка існує. Ми кілька разів на рік переглядаємо наші ціни, але ціноутворення має бути справедливим для кінцевого споживача, і перемикання з одного постачальника на іншого не призводить до суттєвої зміни ціни. Це наша внутрішня кухня, і наше завдання її правильно оптимізувати, щоб вона ефективно працювала.