Іспанський ритейлер Inditex, власник ZARA, Bershka, Pull & Bear та Stradivarius, продав свій російський бізнес власникам цих магазинів на Близькому Сході. Водночас бренди нового ритейлера New Fashion, створені покупцями, продають майже ідентичну продукцію до тієї, яка була в Inditex.
Про це пише Financial Times.
Чому Inditex фіктивно вийшов з рф
На початку 2023-го Inditex вклав капітал у свій російський бізнес – компанію, яка тепер має назву New Fashion, – перед тим як продати її за «несуттєву» суму представникам ліванської сім’ї, що управляє франшизами іспанської групи на Близькому Сході, свідчать корпоративні документи та офіційні заяви компанії.
За результатами розслідування FT, нові бренди, створені покупцями, продають майже ідентичну продукцію до тієї, що була в Inditex. Вони користуються тими ж постачальниками та працевлаштовують колишніх співробітників іспанського ритейлера.
Окрім цього, за умовами угоди, Inditex має право у будь-який момент і без додаткових витрат перетворити цю домовленість на франшизу. Це дозволить їй оперативно повернути свої бренди у колишні магазини на російському ринку.
«Це схоже на схему дій, подібну до інших «бумерангових» виведень коштів... або виходів там, де закладено основу для повернення, коли все стане прийнятним», — сказав Крістіан Ласслетт, професор Ольстерського університету, який вивчав вихід західних компаній з росії.
Inditex сказав FT, що не бере участі в роботі свого колишнього бізнесу в росії та жодним чином не підтримує його. За словами представників компанії, «метою угоди було продати бізнес, проте й зберегти можливість повернутися на ринок через франшизу».
Inditex став однією з перших західних компаній, які призупинили діяльність у росії від початку повномасштабної війни. Через вісім місяців Inditex оголосив про продаж свого російського бізнесу за нерозголошену суму групі Daher.
Хоча жодної організації під назвою Daher Group не існує, Inditex повідомила FT, що використала цю назву, щоб вказати, що покупець був «частиною групи інвестиційних компаній, що належать родині Daher», а її Azadea Group володіє франшизою Inditex на Близькому Сході.
Компанію Mixed R DMCC, що зараз володіє російським бізнесом і яку контролює Daher, зареєстрували у вересні 2022 року. Після цього вона створила нові бренди, які зараз займають багато з 243 російських магазинів Intedex. Колишні магазини Zara, Pull & Bear, Bershka та Stradivarius тепер відповідно називаються Maag, Dub, Ecru та Vilet.
Торгові дані свідчать, що новий власник російського бізнесу Inditex продовжує співпрацювати з деякими тими самими постачальниками, що й іспанська група.
Inditex заявила, що для ринку моди є звичайною практикою, коли різні бренди працюють з одними й тими самими виробниками. При цьому компанія підкреслила, що забезпечує «повну ексклюзивність для продукції своїх брендів».
Водночас зображення товарів на сайтах нових російських брендів показують, що дизайн багатьох речей дуже схожий на продукцію Zara та інших марок Inditex. Компанія відмовилась коментувати схожість дизайну з брендами, які їй не належать.

Як виглядає новий бренд Maag, що працює у рф замість Inditex
У грудні 2022-го, через два місяці після оголошення про продаж, Inditex списала позику на 9,1 млрд рублів (близько €120 млн) своєму російському бізнесу. Загалом упродовж чотирьох місяців до закриття угоди компанія вклала туди понад 5,7 млрд рублів (понад €65 млн).
«Я не знаю інших випадків, коли західна компанія вкладала кошти в бізнес, який збиралася продати. Зазвичай компанії, навпаки, виводять гроші перед виходом», – сказала Наталія Рибалко, дослідниця Київської школи економіки, яка вивчає вихід західних компаній з росії.
Пол Остлінг, колишній операційний директор EY і член наглядових рад російських компаній, також сказав, що з точки зору бізнес-логіки вкладення в актив, від якого відмовляєшся, є незвичним.
У відповідь Inditex пояснила, що бізнес продовжував нести витрати – попри відсутність продажів – і компанія мала зобов’язання перед працівниками, орендодавцями та місцевою владою. Тому капіталовкладення були необхідні до завершення угоди.
Нагадаємо, 3 квітня 2024-го Inditex відкрив 20 магазинів у Києві після закриття з початку повномасштабного вторгнення. Йдеться про бренди Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home.
Польська компанія LPP, до якої входять бренди Cropp, Sinsay, Mohito та Reserved, продовжує заробляти в росії після її офіційного виходу з ринку. LPP створила компанію, якій продала свої російські активи. Їй загрожує штраф за те, що вона не розкрила конфіденційну інформацію про угоду з продажу.