В Україні за два роки закрилися понад 2100 шкіл
Останні роки в Україні спостерігається значне зменшення кількості шкіл. Освітній портал Education.ua, спираючись на дані Інституту освітньої аналітики, з'ясував, що за чотири роки країна втратила 20% сільських навчальних закладів. Ситуація в містах також викликає занепокоєння, хоча і менш виражена: кількість шкіл зменшилася на 5%.
Загалом кількість шкіл різних форм власності — державних, комунальних та приватних — в Україні постійно зменшується, про що свідчать звіти Інституту освітньої аналітики. У навчальному році 2020/2021 функціонувало 14 815 шкіл, а до 2023/2024 їх залишилося лише 12 701, що становить зменшення на 14% за чотири роки.
Найбільше зниження кількості шкіл відзначається в сільських районах. У навчальному році 2020/2021 в селах функціонували 9293 заклади, а в 2023/2024 їх залишилося лише 7439. Це означає, що було втрачено майже 2000 шкіл. За чотири роки кількість сільських шкіл зменшилася на 20%. У містах також спостерігається подібна тенденція, хоча й у меншій мірі: там скорочення становить 260 шкіл, або 5%.
На третій рік повномасштабної війни, коли освітні установи зазнають руйнувань, а території — окупації, зменшення кількості шкіл у містах лише на 5% може викликати сумніви. Директорка Новокаховського ліцею № 3 Ірина Дубас зазначає: «Якщо школа зруйнована або перебуває під тимчасовою окупацією, але все ще навчає учнів, вона не вважається закритою. Школам з окупованих територій не потрібно проходити процедуру релокації, тобто змінювати юридичну адресу на підконтрольну територію». Таким чином, ці заклади продовжують навчання дистанційно, і, незважаючи на зруйновані будівлі, вони вважаються відкритими.
Ефект доміно: чому школи закриваються
Окрім значних втрат у матеріально-технічному забезпеченні шкіл, головною причиною їх закриття є зменшення числа учнів. У 2024 році до шкіл на 14% менше першокласників, ніж у попередньому році, згідно з даними дослідження освітнього порталу Education.ua. За останні чотири роки кількість першокласників зменшилася на 31%. Це пов'язано як з демографічними проблемами, так і з вимушеною міграцією сімей з дітьми через війну, внаслідок чого багато шкіл залишаються без учнів. Це змушує засновників закривати малокомплектні навчальні заклади, оскільки їх утримання стає фінансово обтяжливим для місцевих громад.
Освітня реформа, спрямована на оптимізацію шкільної мережі, фактично призводить до закриття чи злиття навчальних закладів, залишаючи численні маленькі населені пункти без шкіл, а дітей — без можливості отримати освіту поруч із домом. Наприклад, у червні 2024 року Тетіївська громада на Київщині прийняла рішення про закриття восьми малокомплектних шкіл. При цьому міністр освіти і науки Оксен Лісовий запевняє, що міністерство прагне зберегти початкові школи в селах, незважаючи на їх малочисельність, оскільки для дітей молодшого віку важливо мати доступ до навчання ближче до батьків.
Серйозне занепокоєння викликає «нова версія» наказу № 850, яка може призвести до призупинення роботи шкіл, якщо вони не зможуть організувати очне навчання та сформувати дистанційні класи. Це в основному торкнеться навчальних закладів, розташованих у тимчасово окупованих та прифронтових зонах. У результаті вже наступного навчального року кількість шкіл може значно зменшитися.