Парламент України ухвалив оновлений законопроєкт про захист прав споживачів (№ 6134). У другому читанні «за» проголосували 263 нардепи, повідомляє офіційний сайт ВР.
Оновлений закон поширюється на сферу харчової продукції в частині економічних прав споживача. Це відбувається в разі порушення умов договору купівлі-продажу (доставлення) харчової продукції в інтернет-магазинах під час визначення її ціни продажу.
Оновлений закон визначив:
- принципи захисту прав споживачів відповідно до принципів ЄС;
- сфери, на які не поширюється дія закону, для уникнення дублювання контрольних функцій органів державного нагляду;
- права та обов’язки споживачів в електронній торгівлі;
- перелік інформації про продукцію та суб’єкт господарювання, яку він має надавати під час здійснення електронної торгівлі, та відповідальність через відсутність такої інформації.
Що нового в законі про захист прав споживачів
- ДПСУ може звертатися до провайдера інтернет-послуг щодо обмеження доступу до вебсайту чи програмного забезпечення несумлінних торговельних майданчиків;
- товар суб’єкта господарювання можна буде змінити на ідентичний або аналогічний, якщо його ремонт потребує більш як 14 календарних днів або якщо він не підлягає ремонту.
- споживачеві надається право на зниження ціни або повернення коштів, якщо недолік товару з’являється після ремонту;
- громадські об’єднання споживачів зможуть проводити дослідження рівня якості та безпеки товарів, робіт і послуг на споживчому ринку, допомагаючи бізнесу;
- громадські об’єднання споживачів звільняються від сплати судового збору в усіх судових інстанціях у справах щодо захисту прав споживачів.
Законом передбачена відповідальність суб’єкта господарювання, який надає послуги маркетплейсу для розміщення товарів іншим суб’єктам господарювання. Він впроваджує надання суб’єктами господарювання документів, що підтверджують гарантійні зобов’язання, в електронній формі. Також їх звільнено від обов’язку створювати обмінний фонд товарів.
Окрім цього закон пропонує визначити поняття електронного торговельного майданчика (маркетплейсу) та електронного сервісу порівняння продукції (прайс-агрегатора).
Український закон «Про захист споживачів» з’явився ще 1991 року. За 30 років система захисту прав споживачів зазнала змін, і сьогодні українські норми суттєво відрізняються від європейських. Оновлений закон має виправити ці розбіжності зі стандартами ЄС і повернути захист споживачів у сфері харчової продукції.