Мобільні оператори «Київстар», «Vodafone Україна» та lifecell, оприлюднили спільну позицію стосовно нещодавно прийнятого Національним центром оперативно-технічного управління мережами телекомунікацій (НЦУ), який управляє електронними комунікаційними мережами під час воєнного стану, Розпорядження №539/2344, яке зобов’язує операторів зв’язку забезпечити у вкрай стислі терміни 100% автономність мобільного зв’язку та інтернету протягом 10 годин під час відключень електропостачання.
«За приблизними розрахунками, аби забезпечити заряджання акумуляторів, які будуть живити базові станції мобільних операторів протягом 10 годин у випадку знеструмлення, знадобиться потужність близько 2,8 ГВт*год електроенергії на добу. Для цього потрібно задіяти потужність по суті одного енергоблоку АЕС», — говориться у заяві.
Оператори наголошують, що виконання розпорядження вимагає чіткої взаємодії з енергетиками і повної перебудови інфраструктури в частині енергозабезпечення та розміщення обладнання.
Для задоволення цих вимог необхідно постачання електроенергії протягом часу, необхідного для повного заряджання акумуляторів. Це вимагає дозволів з боку енергопостачальників на збільшення потужності електричного струму, що живить базові станції, оскільки збільшення кількості обладнання резервного живлення створює подвійне навантаження на енергосистему.
«У цьому зв’язку 19 липня 2024 р. регулятор у сфері енергетики НКРЕКП схвалив зміни, націлені на впровадження оптимальної процедури розгляду з боку обленерго заяв операторів зв’язку на збільшення потужності електропостачання для базових станцій. Це — важливе рішення з боку НКРЕКП для підтримки галузі зв’язку, за що ми вдячні. Оператори вже розпочали здійснювати перші кроки разом з енергетиками в рамках спрощених правил», — йдеться у заяві.
При цьому оператори вказують на низку факторів, які негативним чином впливають на можливість виконання вимог НЦУ:
- нестача персоналу операторів та підрядних організацій для обслуговування резервного обладнання та пошук можливостей бронювання технічних працівників (за приблизними підрахунками, потреба в додатковому наймі спеціалістів налічує десятки тисяч працівників). Мережі операторів обслуговує велика кількість підрядних організацій по всій України, співробітників яких мобілізують. Необхідними навичками володіє обмежена кількість спеціалістів, а навчання нових забирає час і ресурси;
- неможливість встановлення й обслуговування генераторів на дахах будівель, де розташовано більшість базових станцій, оскільки це заборонено відповідними санітарними і будівельними нормами;
- відсутність на ринку України необхідної кількості акумуляторних батарей та стаціонарних генераторів, необхідність закуповувати їх за кордоном, ускладнена логістика і тривалий час поставок закордонними постачальниками;
- недостатня швидкість та збалансованість законодавчих процедур щодо зміни договорів оренди державного та комунального майна для розширення займаних додатковими шафами з батареями площ тощо;
- критично нестабільна ситуація в енергетиці та тривалі відключення електроенергії призводять до погіршення мобільного покриття і якості послуг; під час блекаутів навантаження базових станцій внаслідок підвищення трафіку (подекуди у 3-4 рази!) впливає на швидкість та якість інтернету, а інколи й на його доступність, скільки при перенавантаженнях застосовується пріоритезація голосового зв’язку. Отже під час знеструмлень неможливо забезпечити показники якості, про які йдеться в розпорядженні.
З огляду на вищесказане, «Київстар», «Vodafone Україна» та lifecell вимушені поінформувати своїх абонентів, що навіть при максимальних зусиллях забезпечити на 100% автономність мобільного зв’язку та інтернету протягом 10 годин під час відключень електропостачання вкрай складно. Всі три оператори продовжують працювати над посиленням енергостійкості своїх мереж, орієнтуючись на реальні терміни та обсяги виконання робіт, що зумовлені об’єктивними зовнішніми чинниками.