«Він сказав: «Поїхали!»: 5 найяскравіших автомобілів першого космонавта.
Юрій Гагарін першим здійснив мрію всього людства, облетівши навколо земної кулі. Повернення зробило його найзнаменитішою людиною 1961 року. Першого космонавта хотіли бачити всі й усюди, попри розпал холодної війни. Проїхавшись найкращими автомобілями того часу — Cadillac, Rolls-Royce, Bentley, Buick, Lincoln, Citroen, він ще більше «захворів» автомобілями. І хоча на момент польоту в нього не було водійського посвідчення, Гагарін невдовзі отримав права (керувати космічним кораблем було б складніше) і став пристрасним автомобілістом.

Фото: архів автора
Автомобілі Юрія Гагаріна: від іменного Rolls-Royce до службового «космобуса» ЛАЗ-695Б «Львiв»
ЛАЗ-695Б «Львiв»
Після того як 1 січня 1960 року було створено Центр підготовки космонавтів, гостро постало питання... логістики космонавтів. Для процедури надягання скафандрів і перевірки їхньої працездатності була потрібна спеціальна лабораторія, яка не могла розміщуватися поблизу майданчика № 1, де розташовувалися стартові споруди для ракети-носія. А щоб доправити космонавтів, одягнених у громіздкі і спекотні скафандри, не підходив жоден радянський автомобіль.
Для розв'язання цієї проблеми ЦПК ВПС звернувся до Львівського автобусного заводу — на той момент львівське автобусобудування було найбільш передовим у всьому СРСР. І, що важливо за умов планової економіки, набагато гнучкішим, ніж інші підприємства тієї сфери. У травні 1961 року, після приймання спеціальною державною комісією, «космобус» доправили на Байконур.

Фото: архів автора
Автомобілі Юрія Гагаріна: від іменного Rolls-Royce до службового «космобуса» ЛАЗ-695Б «Львiв»
На вигляд це був звичайний ЛАЗ-695Б, але з ґрунтовно переробленим салоном, парою потужних вентиляторів і подвійним контуром бортової електромережі. Усі штатні сидіння з лівого боку замінили кріслами підвищеної комфортності для осіб, що супроводжували космонавтів. Праворуч, у межах бази, на пристойній відстані один від одного встановили два особливі ложементи для космонавтів. Додаткова електромережа призначалася для розеток, через які під'єднувалася вентиляція для скафандрів, плюс спецобладнання — апаратури для радіозв'язку, фільмування та медичної діагностики. Оскільки автобус призначався для експлуатації в казахському степу, особливу увагу львів'яни приділили герметичності салону.
Саме цей ЛАЗ-695Б «Львiв» привіз 12 квітня 1961 року Юрія Гагаріна на стартовий майданчик ракети-носія «Восток» і вперше потрапив у кадри кінохроніки. У яких він регулярно з'являтиметься аж до 1968 року, коли ЛАЗ побудував для тримісного корабля «Союз» спецтранспорт, призначений одразу для 6 космонавтів.

Фото: архів автора
Автомобілі Юрія Гагаріна: від іменного Rolls-Royce до службового «космобуса» ЛАЗ-695Б «Львiв»
ЗІЛ-111В
Після 108-хвилинного польоту Гагарін приземлився в Саратовській області, і літаком його доправили до аеропорту «Внуково». В урядовому терміналі на нього чекав один із трьох парадних кабріолетів ЗІЛ-111В. І в супроводі ексмера Києва Микити Хрущова та ескорту мотоциклістів на КМЗ-750 «Дніпро» перший космонавт вирушив у свій безпрецедентний тест-драйв кращих автомобілів світу. За наступні два роки Гагаріну довелося ще не раз облетіти земну кулю, але вже не на космічному кораблі.

Фото: Rolls-Royce
Автомобілі Юрія Гагаріна: від іменного Rolls-Royce до службового «космобуса» ЛАЗ-695Б «Львiв»
ROLLS-ROYCE SILVER CLOUD II
Менш як за місяць після польоту він встиг відвідати Чехословаччину, Болгарію, Фінляндію та Велику Британію. Щоправда, в останньому випадку це було не офіційне запрошення, а «дружній візит» — на батьківщину Шекспіра космонавта покликала... профспілка ливарників. Чим поставила офіційний Лондон, що перебував у дуже холодних стосунках із СРСР, у надто делікатне становище. Проте пролетарі приймали Ю.Г. за вищим розрядом — возили на новітньому кабріолеті Rolls-Royce Silver Cloud II з «іменними» номерами YG1 (Yuri Gagarin 1). І попри типово англійську погоду космонавт жодного разу не попросив підняти тент. Річ у тім, що за три дні до візиту Daily Mirror опублікував розклад його прильоту. Й англійці вишикувалися у 20-кілометровий живий коридор від аеропорту до Лондона.
Надалі з'ясувалося, що Rolls-Royce був складений за індивідуальним замовленням для американського бізнесмена Дж. Франкліна, який ненавидів СРСР, а номери позичили в місцевої співачки Яни Гард.
ГАЗ-69
У 2000 році до редакції київського журналу «Сигнал», де я починав свій шлях журналіста, прийшов підтягнутий дідок із картонною текою, у якій було повно найцікавіших фотографій. На одній із них він катає Гагаріна на ГАЗ-69. З'ясувалося, що, бувши начальником ДАІ Чернігівської області, Сергій Конюшковер забезпечував порядок під час візиту космонавта до «партизанського краю».
Програма візиту передбачала проїзд у відкритому автомобілі біговими доріжками стадіону, але Гагарін приїхав на закритій «Волзі». На розв'язання завдання Конюшковеру дали 15 хвилин. На щастя, схоже авто було припарковано біля стадіону. Двері були відчинені, ключі підійшли від службового автобуса, от тільки тент ніяк не хотів зніматися... Як з'ясувалося, це був транспорт голови обласного радіокомітету Катерини Соколової. Вона так і не виявила каверзи, поки «викрадач на посаді начальника ДАІ» сам не розповів їй про те, як катав Гагаріна на вкраденому в неї авто.

ГАЗ-21 «ВОЛГА»
Першим власним автомобілем космонавта став чорний ГАЗ-21 (д/н 78-78 МОД), на який той витратив свою «космічну» зарплату — 15 тис. карбованців. Коли горьківські автомобілебудівники дізналися, для кого призначається автомобіль, то відхромували всі деталі зовнішнього декору (аж до окантовки вікон), а салон оздобили матеріалами небесно-синьої гами, що призначалися для експортних версій для ринків капіталістичних країн. А от під час офіційного візиту Гагаріна на ГАЗ їм довелося в буквальному сенсі червоніти — коли після виступу хтось із робітників запитав про самопочуття «Волги», Гагарін зізнався про часті поламки. Виявилося, що, крім огріхів у складанні двигуна, у седана неправильно закріплено задню вісь.

Фото: архів автора
Автомобілі Юрія Гагаріна: від іменного Rolls-Royce до службового «космобуса» ЛАЗ-695Б «Львiв»
Matra-Bonnet Jet VS
Загалом у гаражі Гагаріна було п'ять автомобілів. Після космічного польоту йому виділили спочатку службовий ГАЗ-69 із водієм, потім номенклатурний ГАЗ-13 «Чайка». Потім, змінюючись, з'явилися особисті ГАЗ-21 «Волга».
Під час закордонних подорожей космонавт жваво цікавився автомобілями, на яких його возили. Й іноді вдавалося проїхатися — хто відмовить космонавту? Так, він залишився в захваті від передньопривідного Citroen DS із гідропневматичною підвіскою. А от американські автомобілі — Buick, Chevrolet і Lincoln (на них він катався на Кубі) — вразили його хіба що «розмахом крил». Стало зрозуміло, що технічні рішення цікавлять його набагато більше, ніж стилістика та габарити.
Під час свого другого візиту до Франції в 1965 році Гагарін відвідав міжнародний авіасалон Ле-Бурже, продемонструвавши в небі парижа керованість радянських вертольотів. До речі, під черевом у Мі-10 знаходився ... ЛАЗ-695Б «Львiв».

Фото: Р. А. Шёлдфильд
Автомобілі Юрія Гагаріна: від іменного Rolls-Royce до службового «космобуса» ЛАЗ-695Б «Львiв»
На виставці його увагу привернуло компактне середньомоторне купе Matra-Bonnet Jet VS — побічний продукт аерокосмічного концерну Mechanique-Aviation-Traction. Знімки з «небесним першовідкривачем», який уважно розглядає спорткар, одразу розлетілися світом. І французи — головні союзники СРСР серед капіталістичних країн Європи — ухвалили єдино правильне рішення. Після проведення консультацій із радянськими дипломатами та закінчення виставки вони відправили автомобіль до Москви.

Фото: архів автора
Автомобілі Юрія Гагаріна: від іменного Rolls-Royce до службового «космобуса» ЛАЗ-695Б «Львiв»
Коли Гагарін повернувся додому, його запросили до посольства Франції й під овації журналістів і співробітників дипмісії вручили ключі від купе кольору «платиново-сірий перламутр». Гагарін був щасливий. По-перше, усі попередні спроби подарувати йому автомобіль (їх було щонайменше чотири) закінчувалися нічим, по-друге, Matra-Bonnet Jet VS була найбільш унікальним з-поміж можливих подарунків — настільки непересічним був виробник, а конструкція взагалі самобутньою. Завдяки аерокосмічним технологіям оброблення сталі, випікання склопластикових панелей і продувки в аеродинамічній трубі купе важило лише 600 кг, і скромний 1,1-літровий 95-сильний моторчик розганяв його до 200 км/год.
І все було б добре, якби не секретар ЦК КПРС Михайло Суслов. Головного ідеолога компартії розлютило фото космонавта в югославському журналі, яке було підписано: «На авіаційно-космічній виставці Гагаріна більше цікавили автомобілі». «Я відповів Суслову, що зі змістом статті ознайомлений і стаття є пасквільною, — писав у своїх спогадах начальник першого загону космонавтів Микола Каманін. — Французи подарували Гагаріну перегонову машину, знаючи, що він захоплюється швидкою їздою. Прийняти подарунок від французів порадили міністри Дементьєв і Смирнов і наш посол у Парижі Зорін». У підсумку космонавт лише двічі був помічений за кермом спорткара. Перший раз — під час церемонії передачі, другий — 2 березня 1968 року, в останній день навчання в Військово-повітряної академії ім. М. Жуковського.

Фото: архів автора
Автомобілі Юрія Гагаріна: від іменного Rolls-Royce до службового «космобуса» ЛАЗ-695Б «Львiв»
ЛАЗ-695Б «Львiв»
Один львівський автобус привіз Гагаріна до його першого космічного польоту, інший — до останнього. Щоправда, то був не унікальний «космобус», а звичайна «вахтівка», що обслуговує персонал Зоряного містечка. 27 березня 1968 року, коли автобус під'їжджав до аеродрому, перший космонавт виявив, що забув удома перепустку. Довелося попри прикмету повертатися. За три години літак МІГ-15УТI, пілотований Героєм Радянського Союзу Юрієм Гагаріним, розбився за нез'ясованих обставин.

Фото: архів автора
Автомобілі Юрія Гагаріна: від іменного Rolls-Royce до службового «космобуса» ЛАЗ-695Б «Львiв»

Фото: архів автора
Автомобілі Юрія Гагаріна: від іменного Rolls-Royce до службового «космобуса» ЛАЗ-695Б «Львiв»

Фото: архів автора
Автомобілі Юрія Гагаріна: від іменного Rolls-Royce до службового «космобуса» ЛАЗ-695Б «Львiв»

Фото: архів автора
Автомобілі Юрія Гагаріна: від іменного Rolls-Royce до службового «космобуса» ЛАЗ-695Б «Львiв»

Фото: архів автора
Автомобілі Юрія Гагаріна: від іменного Rolls-Royce до службового «космобуса» ЛАЗ-695Б «Львiв»

Фото: архів автора
Автомобілі Юрія Гагаріна: від іменного Rolls-Royce до службового «космобуса» ЛАЗ-695Б «Львiв»