Третина банків уже виконує вимоги Національного банку про розкриття основних умов споживчих кредитів і депозитів у рекламі. Зокрема, вони впорядкували інформацію про кредити і депозити на власних сайтах, зокрема роботу калькуляторів для розрахунку витрат із позики або відсотків за вкладом.
Про це сказала начальниця управління захисту прав споживачів фінпослуг НБУ Ольга Лобайчук.
За її словами, триває робота щодо виправлення двох поширених помилок у реклами банків: надання неповної інформації та наявність приміток із «зірочкою», надрукованих дуже дрібним шрифтом.
До кінця 2020 року будуть затверджені вимоги до договорів банків і правила розрахунку реальної річної ставки зі споживчих кредитів для фінансових компаній. Вони вступлять в силу з квітня наступного року.
У січні 2021 року НБУ планує прийняти нові вимоги до реклами, сайтів і договорів фінансових компаній, які видають мікрокредити. Вони будуть гармонізовані з аналогічними вимогами до банків, але з урахуванням специфіки цього сегмента ринку.
Контекст. Вимоги НБУ щодо розкриття банками повної інформації про споживчі кредити та депозити в рекламі вступили в силу з 1 вересня 2020 року.
Банки повинні розкривати повну, достовірну та актуальну інформацію про послуги, їхню повну вартість для споживача, а також умови отримання і ризики.
У рекламі кредитів банки повинні вказувати повну річну відсоткову ставку, загальні витрати споживача (включаючи не тільки відсотки, а й комісії банку, а також платежі з супутніх і додаткових послуг за їх наявності), періодичність виплати тіла кредиту, відсотків і комісій, а також штрафи і пеню в разі прострочення платежів.
За депозитами необхідно вказувати річну відсоткову ставку, строк вкладу, умови для дострокового зняття, а також інформацію про плату за додаткові й супутні послуги банку.
Всі зауваження та уточнення повинні вказуватися шрифтом того ж розміру і кольору, що і умови надання послуг. Крім того, на сайтах банків повинні працювати калькулятори для розрахунку витрат за користування споживчим кредитом або доходів від розміщення коштів на депозит.
Банки зобов'язані чітко інформувати клієнтів у смс-повідомленнях, інтернет-банкінгу, мессенджері або електронною поштою про суму коштів на їхньому поточному рахунку й окремо — про розмір кредитного ліміту його картки, а також своєчасно повідомляти клієнтам про встановлення, збільшення або зменшення кредитних лімітів.