«Хто б міг уявити, що в «Укрпошти» сьогодні будуть красти «айтішників». Інтерв'ю з Ігорем Смілянським

Фото: E-Commerce Expert/Facebook

Глава «Укрпошти» Ігор Смілянський — один з небагатьох топмененеджерів, які, прийшовши з бізнесу керувати великим державним підприємством, змогли вивести ввірену їм компанію з багатомільйонних збитків у прибуток. І найголовніше – він кардинально змінив імідж «Укрпошти». Тепер компанія є одним з найцікавіших об'єктів для майбутньої «великої» приватизації, яку обіцяє уряд.

Успіхи Смілянського бачать і відчувають не тільки конкуренти, але й нова політична команда влади. The Page вирішило розпитати його про результати роботи, про те, як будуть приватизувати компанію, і наскільки швидко «Укрпошта» стане банком.

– Уряд розраховує запустити велику приватизацію. Наприклад, є план розділити компанію «Укрзалізниця» за сферами діяльності та частину продати, залишивши державі пасажирські перевезення. Які плани щодо «Укрпошти»?

– У нас нічого ділити не треба – можна множити.

«Усіх, насправді, дуже дивує, що «Укрпошта» — стратегічне підприємство».

– Чи розглядається часткове входження в капітал або IPO?

– Вибір кращого варіанту потрібно буде обговорювати з інвестиційними радниками. Я, наприклад, бачу вхід стратегічного інвестора (скажімо, на 15%) в капітал, після чого ми вже разом виходимо на IPO. Так ринок зможе повірити, що все прозоро, є інвестор, стратегія.

– Наскільки я пам'ятаю, «Укрпоштою» цікавилися великі китайські компанії.

– Я дуже сподіваюся, що будуть зняті ті архаїчні радянські перешкоди і ми зможемо залучати інвесторів не тільки боргових, але й у капітал. Зокрема, інвесторів з Китаю, які зацікавлені розвивати «Укрпошту».

І в уряді, і у Верховній Раді рух зараз йде правильним напрямком, знімається список заборонених для приватизації підприємств. Я дуже сподіваюся, що протягом наступних кількох місяців ми зможемо пройти той шлях, який не пройшли за попередні роки.

– «Укрпошта» теж буде в цьому списку?

– Так. Всіх, насправді, дуже дивує, що ми стратегічне підприємство.

– Тобто китайці були зацікавлені...

– Вкладатися саме в капітал. Вони не хотіли кредитувати – вони хочуть створювати тут хаб для транзиту як в Україну, так і в сусідні країни. Адже літак з Китаю на Молдову щодня не запустиш. А ось напрям Україна плюс Молдова, Білорусь, Грузія, Польща та інші країни, які розташовані поруч, запустити можна.

– Який це обсяг коштів?

– Для прикладу: в Росію Alibaba інвестувала 100 мільйонів євро за попередній рік.

– Тобто це будуть порівнювані цифри? Яку частку тоді вони отримають, у скільки зараз оцінюється «Укрпошта»?

– Оцінку ще повинен буде провести інвестиційний радник. Але перед цим потрібно «полікувати» всі проблеми, які є: банківські рахунки, пенсійний тариф, дозвіл уряду (на приватизацію – ред.), зрештою. Як тільки знімемо ці три проблеми – наймемо радника, який дасть оцінку.

«Китайці зацікавлені «прокачати» транзит посилок через Україну».

– Зараз є проблема з «Мотор Січчю», контрольний пакет якої також переходить китайцям. Там є побоювання, що Україна таким чином віддає свої військові технології. Немає таких побоювань з приводу «Укрпошти»?

– Цього разу якраз інтерес України і Китаю збігається. Вони зацікавлені «прокачати» транзит посилок через Україну. У випадку з «Мотор Січчю» є питання конкуренції, але саме тут китайцям потрібна власне локація в Україні. Ми логістично добре розташовані: інвестор заходить i будує з нуля, заводить свої потоки, які зараз, наприклад, йдуть через пошту Естонії. Тож наші інтереси тут збігаються.

– На якій стадії зараз взагалі знаходиться ваш проєкт щодо створення вантажного хабу?

– Насправді, у нас великі інвестиційні плани: не один, а відразу до семи хабів. Наприклад, у Львові вже є конкретна ділянка землі з комунікаціями, де можна буквально завтра починати будувати. По Києву — два хаби, враховуючи лівий берег та правий берег. Але потрібно ще розмовляти з інвесторами, з містом, з районом і так далі.

У нас є конкретна логістична стратегія, розроблена з допомогою Європейського інвестиційного банку (ЄІБ), є кошти від кредиторів на будівництво.

Як тільки будуть вирішені питання щодо фінансуванням соціальних питань (зокрема, за пенсійним тарифом), буде прийнятий закон про те, щоб ми могли надавати банківські послуги і відкривати валютні рахунки – ми відразу ж вносимо фінансовий план і починаємо будувати.

– Раніше «Ощадбанк» виступав проти перспективи отримати «Укрпошту» як свого конкурента...

– Я вам можу сказати, що роздрібні магазини не люблять Amazon. Якщо б щоразу Amazon питав роздрібні мережі, як йому розвиватися, я думаю, він би не став Amazon. Тому кожен захищає свої інтереси. Це абсолютно нормально. Але я пропоную подивитися на реальність. «Ощадбанк» відкриває відділення?

– Переважно зараз закриває.

– У нас 37% українців перебувають поза банківською системою, а банки закривають відділення. Десять мільйонів українців живуть у селах з населенням до двох тисяч осіб. Ви там хоча б раз банк бачили? Чи, може, десять мільйонів українців не заслуговують бути частиною цивілізації?

– В «Ощадбанку» на такий випадок є пересувні відділення. Якого формату будуть задумані вами аналогічні відділення?

– Їх повинно бути багато, вони мають покривати всі маленькі села України. В Україні сім тисяч населених пунктів з населенням менше 100 осіб. Ми зараз будуємо таку модель, щоб можна було обслуговувати в режимі офлайн: адже, врешті, ця машина наприкінці дня все одно буде в місці, де є Інтернет. Тож ми пропонуємо цифровізувати сільську Україну не за рахунок держави, а за рахунок конкретної компанії, яка може це зробити.

– А чи вдалося вже вирішити питання фінансування доставки пенсій?

– Минулої п'ятниці (13 вересня – ред.) була чергова зустріч. І я дуже сподіваюся, що найближчим часом буде позитивний для нас результат.

Зміни будуть і з точки зору механізму, і з точки зору фінансового плану. Ми розуміємо, що треба економити кошти бюджету, тому запропонували комплексне рішення.

Зараз повинен бути встановлений нормальний тариф, який дозволить нам запустити пересувні відділення. Також законом потрібно дозволити відкривати банківські рахунки і випускати картки. Протягом 4-5 років ми скоротимо витрати держави на доставку пенсії практично в нуль, перевівши людей на наші карти. І це питання більше ніколи не буде стояти.

«Ми сьогодні за день відправляємо більше посилок, аніж раніше за рік».

Це плюс для держави – держава більше не витрачає гроші. Це плюс для «Укрпошти» – ми більше не залежимо від рішень держави. Адже будь-який інвестор, який заходить в компанію, хоче знати, що компанія розвивається стабільно.

До речі, за пенсійним тарифом ми також пропонували не гадати, скільки повинна коштувати доставка, а вивести на тендер, і нехай ринок покаже, скільки коштує ця послуга. Так раз і назавжди закінчаться питання щодо її собівартості.

– Така пропозиція сприймається?

– Так. Щоб не було корупції. Всі, хто хоче бабусі пенсію доставляти, будь ласка, нехай приходять на ProZorro і нехай порахують, скільки буде коштувати доставка в село за 120 кілометрів.

– Традиційно всі вважають, що «Укрпошта» – це щось соціальне, що ближче до людей. А який інтерес бізнесу до ваших послуг?

– Уявіть, що у вас маленький бізнес. Ви зараз платите комісію за переказ грошей. А якщо рахунки як замовника, так і клієнта будуть відкриті у нас, комісія одразу скорочується.

– Якщо порівнювати з іншими службами доставки, з поштовими компаніями, то в «Укрпошти» де найбільше сильних позицій?

– Міжнародна пошта у нас – 75% ринку. Ми сьогодні за день відправляємо більше посилок, ніж раніше за рік. Якщо у 2016-му ми відправили 46 тисяч експрес-посилок, то, наприклад, вчора за день було близько 41 тисячі.

– За рахунок чого зростає цей сегмент?

– На жаль, до нашого приходу «Укрпошта» посилками не займалася. Ми доопрацювали продукт. Тепер у нас є API-інтеграція, Telegram-бот, відстеження, доставка наступного дня, кур'єрська доставка. За попередній рік купили машин більше, ніж за останні десять років. У нас 50% юридичних осіб не оформляють посилки у відділеннях, а роблять це у себе і приносять вже готові. Сьогодні 93% доставок практично "on time". Якщо раніше 76% і більше доставлялося понад 72 години, то сьогодні експрес-посилки доставляються практично наступного дня. Зараз ще інтегруємо додаток з Facebook – щоб не потрібно було створювати ще один профайл. І за рахунок цього розраховуємо, що піде експонентний ріст.

«Хто б міг уявити ще кілька років тому, що у «Укрпошти» сьогодні конкуренти будуть красти «айтішників» або операторів відділень».

– Збільшується ваша частка в доставках?

– Звичайно. Коли ми прийшли в 2016 році, оборот «Укрпошти» був 4,4. Сьогодні вже буде 7,8.

– Переважно за рахунок бізнесу?

– Звичайно. До речі, листів ми стали відправляти теж значно більше. Змогли побороти «сіру» пошту – коли в сортувальний центр «Укрпошти» заїжджало 60 мільйонів кореспонденції, а їхало 90. Це були «сірі» схеми, коли за допомогою співробітників «Укрпошти» за готівку вкидалися сотні тисяч листів. Можна було просто зайти на «Яндекс» (тоді він ще працював) та відправити «Укрпоштою» за гривню.

– Які напрямки зараз найбільш прибуткові для «Укрпошти»?

– Міжнародний бізнес, імпорт-експорт. Ми збільшили експорт у США на 50% щорічно, зростає експорт в Європу, Китай. Для розуміння: ми відправляємо на експорт більше посилок, ніж «Пошта Росії».

– У що найбільше коштів інвестуєте зараз?

– Вкладаємо багато грошей у купівлю машин, у розвиток сортувальних центрів. Це мільярди гривень. Однозначно – в ІТ. Все просто: щоб розрахуватися за посилку, повинні працювати платіжні системи, тракінг-системи. Протягом найближчих п'яти років нам потрібно поміняти 80% своїх ІТ-систем.

До речі, хто б міг уявити ще кілька років тому, що у «Укрпошти» сьогодні будуть красти «айтішників».

«Ось вирішить Дональд Трамп розігнати Всесвітній поштовий союз, і у «Укрпошти» збиток може бути до 150 мільйонів».

Конкуренти переманюють?

– Так! Великі компанії переманюють творців нашого особистого кабінету.

– Наскільки у вас велика команда ІТ?

– Понад 600 фахівців загалом. Розробників тільки чоловік 100.

– А які у вас зараз фінансові результати роботи?

– Йдемо на прибуток цього року. Перший квартал — 224 млн, другий – близько 500. І ось за сім місяців підбивали підсумки – понад 650 мільйонів прибутку. А минуломго року збиток склав 580 мільйонів.

– А який річний план?

– Четвертий квартал зазвичай найприбутковіший. Але все може бути. Ось вирішить Дональд Трамп розігнати Всесвітній поштовий союз, і у нас збиток може бути до 150 мільйонів.

– Можете про це детальніше розповісти?

– Це агентство ООН, куди входять усі пошти світу – 190 країн. Всесвітній поштовий союз працював протягом 150 років. Після Другої світової війни, щоб запустити поштовий обмін, великі країни прийняли рішення поділити всіх учасників на п'ять груп, де більш багаті країни субсидували б тарифи більш бідних. Тобто США дотують посилки Африки, наприклад. Україна знаходиться в третій групі – разом з Китаєм. Все добре працювало доти, доки не почала стрімко розвиватися електронна комерція. І вийшло так, що доставити іноді посилку з Пекіна до Нью-Йорка коштує дешевше, ніж з Нью-Йорка в Нью-Джерсі. Вашингтон вирішив, що так справи не підуть, і все потрібно поміняти. І ось питання: наскільки сильно все зміниться? Вийдуть США з Всесвітнього поштового союзу? Для нас це відчутно. Адже США – це основна експортна стаття для «Укрпошти». 25 вересня буде позачергове засідання конгресу, всі наші експортери з нетерпінням чекають його результатів. Ми сподіваємося, що якийсь компромісний варіант все-таки буде знайдено.

– І останнє запитання. Раніше Олексій Гончарук, відразу ж після призначення його прем'єром, анонсував ваш перехід на більш амбітну посаду. Зараз говорять про можливе призначення вас то головою холдингу з управління державними підприємствами, то головою «Укрзалізниці» для проведення її приватизації... Багато тут (на Форумі YES) вже вітають вас з новим місцем роботи...

«Я не женуся за портфелями. Ким і куди можуть призначити – думаю, мені це некоректно коментувати».

– Реальність завжди після пресрелізу. Мені, безумовно, приємно, що роботу і мою, і «Укрпошти» оцінюють та вважають за можливе запропонувати якісь інші посади. Напевно, якихось результатів ми змогли добитися, і це приємно.

Ким і куди призначать – думаю, мені це некоректно коментувати. По-перше, в цих компаніях працюють керівники. Також є й інші кандидати, які мають своє бачення.

Я не женуся за портфелями. Я можу на десять років вперед розповісти, чим «Укрпошта» може займатися. Можна побудувати круту компанію з акціонерами, завести Amazon, відкрити всім рахунки, діджиталізувати всю країну. Немає такої іншої цікавої компанії. Тому мені комфортно з тим, що я роблю. Я сплю три години на добу. І дуже важко було б робити те, що тобі не подобається.

– Плануєте допрацювати до кінця року?

– У мене довгостроковий контракт. Але генеральний директор загалом повинен бути готовим до того, що будь-який день може бути останнім.

Читати на The Page