Здавалося б, найважливіше – це знайти ідею для бізнесу. Однак набагато важливіше зрозуміти, чи буде вона працювати, визначити потенційних клієнтів і досліджувати ринок. І звичайно ж, знайти інвесторів.
Кожен бізнес починається з дослідження. Спочатку вам потрібно вивчити існуючу проблему, на вирішенні якої ви хочете заробити. Потім досліджувати пул клієнтів, оскільки потрібно розуміти, хто потребує ваш продукт і чи вирішує він реальну проблему.
Під словом «дослідження» я маю на увазі поєднання математичної моделі, статистичних даних, вивчення ринку і розуміння «портрета» свого покупця. Також необхідно розуміти, якій кількості клієнтів може бути цікавий ваш продукт і як ви можете залучити цих клієнтів.

У сучасному світі досить легко знайти всю цю інформацію. Існує безліч баз даних, а також відкритих джерел від Єврокомісії, які надають інформацію щодо різних ринків, клієнтів, трендів. Також існують приватні компанії, які можуть надати вам звіти досліджень ринку (наприклад, KPMG) у певному сегменті. І отримавши такі загальні дані, ви зможете зрозуміти, як потрібно допрацювати свій продукт, щоб він став цікавий вашому сегменту споживачів.
Проте, попри велику кількість даних і цифр, обов’язково потрібно спілкуватися з споживачами. Ви повинні отримати підтвердження життєздатності вашої ідеї саме від клієнтів, але водночас потрібно мати загальне уявлення про ситуацію. Саме тому й потрібні загальні дані, адже ви не можете обговорити вашу ідею з усіма людьми, які будуть вашими покупцями. Тому ви повинні мати розуміння про свій ринок — як з загальної точки зору, так і зі спілкуватися з клієнтами особисто, щоб ваш продукт пройшов перевірку клієнтами.
І тільки після того, як ви отримаєте підтвердження своєї ідеї, ви повинні зрозуміти, який саме продукт вам потрібно створити. Починаєте працювати над дизайном прототипу, проводите випробування вже з ним — і отримуєте зворотний зв’язок. Багато в чому це стосується не тільки тестування прототипу майбутнього продукту на потенційних споживачах, але і розвитку партнерських відносин.
І звичайно ж, потрібно спілкуватися з інвесторами. Таким чином ви вибудовуєте взаємодію з певною групою людей. У Кремнієвій долині, де у мене бізенс, такі зв’язки будуються легко. Ви вибудовуєте свою власну групу підтримки, до якої входять ваші радники, наставники, інвестори, клієнти, партнери – і це все люди, які допомагають вам побудувати власну компанію.
Наступний етап – пошук грошей на відкриття бізнесу. Звичайно, в ідеальній ситуації ви будете намагатися створити стартап без інвесторів, спробуєте мінімізувати кількість потрібних ресурсів, кількість грошей. Ви будете намагатися самостійно зробити хоча б щось — чи то прототип, чи то продукт — з мінімально необхідним функціоналом, який ви зможете показати клієнтам до того, як ви почнете спілкуватися з інвесторами. Бо коли ви приходите до інвесторів, вони хочуть побачити, що саме ви вже зробили.
Якщо у вас є тільки ідея, неперевірена ринком і клієнтами, то таку її буде дуже складно продати. Якщо ж ви вже спілкуєтеся з клієнтами, і вони зацікавлені у вашому продукті або залучені до його використання, то продати ідею буде набагато простіше. Найлегше залучити інвесторів, показавши їм, що у вашому продукті зацікавлені і на нього є попит.