Facebook Pixel

Як зрозуміти, коли вашому бізнесу потрібен PR-аудит

Наталія Улинець
CEO Perfect PR, лекторка у Львівській бізнес-школі та Школі журналістики й комунікацій УКУ

Успіх будь-якої компанії — це її реалізовані цілі, за якими стоїть вдало розроблена стратегія взаємодії з аудиторією.

Тому аналізувати основний ресурс компанії — її репутацію — варто так само ретельно, як і фінанси та кадровий потенціал.

Відстежувати зміну репутації, динаміку досягнення стратегічних завдань, ефективність PR-заходів і комунікаційних програм, поведінку конкурентів можна різними методами й метриками. Проте PR-аудит — найглибше та найефективніше дослідження.


PR-аудит дає змогу всебічно оцінити репутацію серед різних аудиторій: з’ясувати, якої думки про компанію співробітники, акціонери та як відгукуються про неї партнери, держава й медіа. PR-аудит визначить слабкі й сильні сторони компанії в публічному просторі.

Важливо й те, що немає універсального шаблону для проведення PR-аудиту, адже кожна компанія або організація має власні запити, проблеми, виклики та потреби.

Загалом аудит може включати опитування, глибинні інтерв’ю, фокус-групи із зовнішньою цільовою аудиторією та співробітниками, аналіз медіаландшафту та соціальних медіа, аналіз усіх інформаційних ресурсів, зокрема й соціальних медіа компанії, SWOT-аналіз репутації компанії (але під час визначення мети та завдань аудиту ці пункти будуть відточені).

У США та Азії компанії звертаються за такими PR-дослідженнями чи не кожні 2-3 роки.

Як зрозуміти, коли бізнес потребує PR-аудиту

Є декілька підходів, коли компанія чи організація потребують проведення PR-аудиту. Значною мірою все залежить від поточного стану управління репутацією та стану комунікацій компанії.

Перший підхід: проведення регулярних досліджень у період 2-4 роки

Таку періодичність визначає ринок, на якому компанія працює (йдеться також про країну та регіон), і конкретний період (наприклад, зараз, під час кризи, компанії переглядають свої позиції в публічному просторі).

У США та Азії компанії звертаються за такими PR-дослідженнями чи не кожні два роки, зокрема тому, що їхні ринки бурхливо розвиваються і зростають.

Натомість у Європі — кожні 3-4 роки. Цікаво, що на початку 2000-х компаніям радили проводити такі дослідження кожні 5-7 років.

Загалом цей підхід найбільш ефективний, бо він дає змогу контролювати ситуацію та зрозуміти, наскільки ефективними є PR-програми та проєкти, які впроваджує компанія, заповнювати прогалини в PR і вдосконалювати комунікації.

Другий підхід: проведення PR-аудиту залежно від змін всередині компанії

Наприклад, після корпоративної кризи, коли зовнішні або/і внутрішні комунікації перестають функціонувати та виконувати свої завдання. А також перед розробкою PR-стратегії, коли компанії необхідно проаналізувати та оцінити стан своєї репутації серед усіх аудиторій.

До прикладу, аудит агенції для однієї національної корпорації, який передував розробці комунікаційної стратегії, включав дослідження репутації компанії з погляду інсайдерів.

Було проаналізовано репутацію та імідж корпорації загалом, репутацію та імідж кожного з підприємств корпорації, оцінку умов праці, оцінку менеджменту, оцінку колективу (професіоналізм, психологічний клімат), комунікаційних процесів; а також аналіз погляду аутсайдерів, зокрема, репутація та імідж бренду, оцінка продукції, роботи з контрагентами, оцінка комунікації тощо.

Лише фахівці з практичним досвідом роботи

Усі дослідження в межах аудиту потребують високої точності та спеціальних методик, тому проводити PR-аудит можуть лише фахівці з практичним досвідом роботи та із залученням соціологів. А сам процес і результати є повністю конфіденційними.

Загалом роботу над PR-аудитом можна поділити на чотири ключові етапи:

  • брифування, збір інформації та розробка структури PR-аудиту. Тобто спочатку потрібно пробрифувати відповідальних за проведення дослідження осіб із боку компанії, далі зібрати всю релевантну інформацію та залежно від мети й завдань розробити структуру PR-аудиту;
  • проведення досліджень. Це етап соціологічних досліджень, медіамоніторингу, аналізу соцмедіа тощо. Тобто найбільш практична частина роботи в підготовці аудиту;
  • аналіз отриманих результатів. На цьому етапі фахівці опрацьовують усі результати й отримують інсайти тощо;
  • підготовка звіту. На підставі отриманих результатів фахівці формують звіт і готують рекомендації для подальшої роботи компанії.

PR-аудит і дотримання компанією розроблених на його основі інструкцій допоможуть якісно вибудувати репутацію на всіх рівнях комунікації.

Дослідження допоможе суттєво підвищити результативність PR-кампаній, вдосконалити комунікації із цільовими аудиторіями, підвищити прихильність до бренду і створити позитивний імідж.

Окрім того, важливим є те, що компанія визначає слабкі сторони в комунікації і потенційно можливі кризи, що дає можливість завчасно їх нейтралізувати.

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора