Перевезення великих сум валюти готівкою — не найкомфортніше завдання. Тому насамперед варто розглянути інші варіанти переміщення коштів як-то здійснення банківського переказу. І тільки коли ці варіанти не влаштовують, пакувати готівку у валізу. Якщо сума перевищує в еквіваленті 10 000 євро, то її обов’язково доведеться на кордоні декларувати. Розберемося, як це зробити правильно!
Законодавча база
Згідно з частиною третьою статті 197 Митного кодексу України, переміщення валюти України, іноземної валюти, банківських металів через митний кордон здійснюється з урахуванням вимог Закону України від 21 червня 2018 року № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції». Зокрема, частиною 1 статті 8 Закону визначено, що «транскордонне переміщення фізичними особами валютних цінностей у сумі, що дорівнює або перевищує еквівалент 10 тисяч євро, підлягає письмовому декларуванню митним органам». Таке декларування здійснюється з метою підтвердження законності походження коштів.
Положенням про транскордонне переміщення валютних цінностей, затвердженим постановою Правління Національного банку України від 02.01.2019 № 3, встановлено: якщо фізична особа вивозить за межі України готівкову валюту в сумі, яка дорівнює або перевищує в еквіваленті 10 000 євро, то її потрібно декларувати в повному обсязі.
Варто врахувати:
- перерахунок сум готівкової валюти у євро здійснюється за офіційним курсом гривні до євро, встановленим Національним банком України, на день перетину митного кордону України;
- обмежень щодо максимальної суми валютних цінностей, які фізична особа може вивозити за межі України, законодавством не встановлено.
Документи для митного декларування
Основний документ митного декларування — декларація. Бланки декларації транскордонного переміщення фізичними особами валютних цінностей можуть виготовлятися шляхом роздрукування на папері формату А4 за формою, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 27 лютого 2019 року № 203 «Деякі питання транскордонного переміщення фізичними особами валютних цінностей».
Зауважимо: наявність митної декларації спростить підтвердження законності походження коштів за кордоном, при в’їзді на територію іншої країни, а також полегшить проведення фінансових операцій за кордоном — відкриття банківського рахунку, придбання об’єкта нерухомості, автомобіля тощо.
При цьому до митної декларації слід додати підтвердні документи. Загальні вимоги до переліку документів для здійснення транскордонного переміщення фізичними особами-резидентами валютних цінностей за межі України в загальній сумі, що перевищує 10 000 євро, визначені у пункті 18 розділу 1 Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 2 січня 2019 року № 5.
Йдеться про:
- документи, що підтверджують зняття готівки з власних рахунків у банках (платіжну інструкцію на видачу готівки у разі зняття коштів в операційній касі банку, чек банкомата та/або квитанцію платіжного терміналу у разі зняття коштів за допомогою платіжних пристроїв),
- квитанцію про здійснення валютно-обмінної операції з цією готівкою (у разі здійснення такої операції) виключно на ту суму, що перевищує на день вивезення в еквіваленті 10 000 євро.
Також потрібно додати виписку про рух коштів за рахунком.
Документи, що підтверджують зняття готівки з власних рахунків у банках фізичними особами-резидентами з метою її вивезення, є чинними протягом 90 календарних днів з дня зняття.
Отже, щоб законно вивезти готівку за кордон, її слід зняти з банківського рахунку. У разі продажу квартири за готівку для подальшого вивезення за кордон її спочатку потрібно розмістити на банківському рахунку. Банк бере на себе ідентифікацію особи та перевірку законності походження коштів з метою запобігання відмиванню грошей, отриманих нелегальним шляхом.
Підтвердження джерела походження коштів у разі продажу нерухомості
В переліку документів, що підтверджують продаж об’єкта нерухомості:
- договір купівлі-продажу нерухомості;
- довідка про оцінку майна (за потреби);
- квитанції про сплату податків (за потреби).
Договір купівлі-продажу повинен відповідати вимогам чинного законодавства, зокрема — бути нотаріально посвідченим та з зазначенням відповідної суми угоди. Продавець має виконати всі податкові зобов’язання.
У разі якщо продаж нерухомості не перший у поточному році, з продавця стягується податок на доходи фізичних осіб (ПДФО): 5% — якщо це другий продаж нерухомості протягом року, 18% — якщо третій чи наступний продаж. З 1 грудня 2024 року з продавця стягується також військовий збір, який складає 5% від вартості угоди. Ні ПДФО, на військовий збір не потрібно сплачувати, якщо це перший продаж об’єкта нерухомості протягом року і майно перебувало у власності продавця понад три роки.
Штрафи, якщо готівкова валюта не задекларована
Вивезення готівкової валюти, що перевищує дозволений законодавством поріг в еквіваленті 10 000 євро, без письмового декларування тягне за собою штраф у розмірі 20% від незадекларованої суми. Тобто якщо під час проходження митного контролю у валізі особи, що перетинає кордон, буде знайдено 100 000 євро, то цій особі доведеться сплатити штраф у розмірі 18 000 євро.
Алгоритм дій для законного вивезення готівки за кордон
Для переміщення грошових коштів від продажу квартири чи іншого об’єкта нерухомості за кордон, якщо сума перевищує 10 000 євро, потрібно зробити наступні кроки:
- Потурбуватися про правильне оформлення договору купівлі-продажу та сплатити податки, якщо це потрібно.
- Покласти кошти, отримані від продажу квартири, на рахунок в банку.
- Зняти кошти з рахунку.
- Заповнити митну декларацію, форма якої визначається Постановою Кабінету Міністрів України № 203 від 27.02.2019 року.
- Надати документи, що підтверджують законність походження грошових коштів:
- договір купівлі-продажу;
- квитанції про сплату податків (за потреби);
- документи, що підтверджують зняття грошових коштів з рахунку;
- виписку про рух коштів за рахунком;
- квитанцію про здійснення валютно-обмінної операції з цією готівкою (якщо така операція здійснювалась).
Переміщення грошових коштів, отриманих від продажу нерухомості, — процес, що потребує документального супроводу та уваги до деталей. Наявність усіх підтвердних документів дозволить уникнути зайвих питань на кордоні та забезпечить безперешкодне використання цих коштів для своїх потреб у майбутньому.