Facebook Pixel

Як малому та середньому бізнесу утриматися на плаву

Юлія Дирявко
фінансовий експерт, co-founder IT-софта «Bimp» та консалтингової компанії «Бюро»

Малий та середній бізнес – один із основних наповнювачів державного бюджету – вже другий рік поспіль потерпає від складних умов ведення справ через війну. Проблеми підприємців цього року подібні до труднощів минулого, але є своя специфіка.

Серед ключових викликів бізнесу першого року війни були втрата майна та інших активів, які знаходились на тимчасово окупованих територіях, а також відтік працівників жіночої статі за кордон. Сьогодні ж ми бачимо на передньому плані інші складнощі: активну мобілізацію робітників-чоловіків до ЗСУ, зниження загальної купівельної спроможності співгромадян, зменшення фінансових резервів компаній майже до критичних показників, податковий тиск і нестачу кредитування.

Радує те, що більшість власників малого та середнього бізнесу налаштовані «по-бойовому» і не планують відмовлятися від ведення своєї справи попри надважкі умови. Однак, є й доля тих, хто вирішив призупинити власну підприємницьку діяльність, так би мовити, «залягти на дно» до кращих часів. Таку позицію теж можна зрозуміти: умови роботи стають день-у-день складнішими, а передбачити закінчення війни ані жоден підприємець, ані жоден політик не може. Але варто пам’ятати, що рух — двигун прогресу, навіть якщо прибутки будуть далекими від бажаних, ви не втратите бізнес-навичок, будете присутніми на ринку, про вас не забудуть, вашу нішу не займуть інші більш наполегливі гравці.

Як МСБ вистояти під час війни

Чи є якісь універсальні рішення, щоб «утриматися на плаву»? Упевнена, що є. Безперечно, специфіка бізнесу впливає певним чином на його стійкість у воєнних умовах, проте, поборотися варто. Особисто я б рекомендувала:

  • перенести бізнес з територій, прилеглих до лінії фронту, у більш захищені регіони країни, приміром на Захід України (є купа прикладів, коли невеликі крамнички, кав’ярні тощо міняли локацію і відновлювали бізнес);
  • перепрофілювати жінок (їх ще багато залишилося в Україні, і вірогідність призову до армії мінімальна), по можливості, на професії, що традиційно обіймають чоловіки;
  • звернути увагу на державні та міжнародні програми з підтримки підприємництва (вони є і вони працюють). Цікаво, що значна кількість подібних проєктів передбачають грантову підтримку. Головне, щоб ваша компанія відповідала означеним вимогам;
  • подивитися у бік міжнародних ринків. Якщо ви виробник або надаєте послуги, цілком імовірно, що ви знайдете свого клієнта за кордоном. При цьому збережете робочі місця і допоможете вистояти Україні у цей непростий час сплатою податків.

Звісно, дехто, хто прислухається до моїх порад, досягне успіху, хтось – ні, чинників, які впливають на динаміку індивідуального бізнесу, дуже багато. Але спробувати, однозначно, варто. Я вірю у перемогу України, я переконана, що малий та середній бізнес зможе встояти, але також я розумію, що час воєнних випробувань буде ставати ще більш суворим до українських підприємців. Утішає те, що виклики нас тільки зміцнюють. Ті, хто зустріне завершення війни у активній ринковій позиції, матиме всі шанси на великий успіх у повоєнній країні.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора