Facebook Pixel

Навіщо забудовнику витрачати свої гроші на проєкт

Вікторія Берещак
оглядачка ринку нерухомості

Іноді, щоб заробити, потрібно заплатити. І мова зараз не про відкати, які в будівельній сфері, на жаль, процвітають. Мова про інвестиції у майбутнє: пайовий внесок, інфраструктура комплексу й добросусідські відносини з районом. У середньому ці статті витрат складають до 40% (іноді й більше) вартості проєкту.

Пайовий внесок це кошти, які забудовник офіційно сплачує до місцевого бюджету на створення соціальної та інженерно-побутової інфраструктури. Його розмір розраховується на підставі загальної кошторисної вартості будівництва. Для нежитлових будівель та споруд її граничний розмір становить 10%, для житла — 4%. Однак річ в тім, що зараз це, швидше, «офіційний відкат», який породжує високі корупційні ризики та не виконує своєї головної функції.

По-перше, забудовник не завжди знає, на що йдуть його гроші. Було б непогано зробити процедуру більш продуманою і прозорою, щоб компанія платила за щось конкретне: будівництво дитячого садка, прокладання нових інженерних комунікацій, реконструкцію дороги. Тому що простежити, куди насправді йдуть ці гроші з місцевих бюджетів, поки що вкрай складно.

По-друге, варто визначити больові точки району або міста й ефективно працювати над усуненням їх в рамках державного і приватного партнерства. Наприклад, хвора тема Києва — нестача місць у садочках. В окремих районах вона перетворюється на катастрофу. Скажімо, тільки на Русанівці не вистачає до тисячі місць у дошкільних установах. Чому б не дати можливість компанії-забудовнику в рамках своєї пайової участі побудувати дитсадок? Далі підключається зацікавлене у вирішенні проблеми місто: за допомогою соціальних програм влада покриє вартість навчання в дитячому садку тим, хто цього потребує. Всі задоволені, всі у виграші.

Розберемо на прикладі: в новому ЖК Rusaniv Residens буде свій дитсадок, куди зможуть водити дітей мешканці Русанівки. Ще десять (умовно) таких садочків та зацікавленість місцевої влади сприяти девелоперам і проблема для району вичерпається. Всі задоволені, всі у виграші. Щоб обійтися без зайвого популізму, вкрай важливо сісти за стіл переговорів стейкхолдерам забудовникам, місцевій владі і, зрозуміло, Мінерегіонбуду.

Інфраструктура комплексу одна з найбільш істотних статей витрат у кошторисі. Тому що саме від того, наскільки вона буде відповідати бажанням сучасного покупця, його раціональним «хотінням», залежить кінцевий результат кількість проданих квартир. Головний актив сучасної людини час. Він повинен бути закладений і в концепцію житла, яке будується в столиці. Людина, купуючи квартиру, прагне жити в такому середовищі, де вона зможе працювати, але при цьому не з квартири (коворкінг, офісні площі в ЖК), ходити за покупками і розвагами (ТРЦ, магазини, кінотеатри, винний льох, лаунж-зони), ростити дитину (сучасні ігрові дитячі майданчики, центри розвитку дитини, садки, школи), гуляти (парки, сквери, лаунж-зони, місця для відпочинку і барбекю), займатися спортом (спортцентри, бігові і велодоріжки, воркаут-зони). Додаткову цінність несуть усілякі eco-friendly ініціативи, публічні простори (для арт-виставок, фестивалів, концертів) і так далі. Говорити про «достатню кількість паркувальних місць», «закритий від авто двір» або «дитячий майданчик» на прибудинковій території не буду це те, що само собою зрозуміло.

Добросусідські стосунки з містом це те, що робить забудовник з власної волі для розвитку мікрорайону, в якому будує. Сюди відносимо реконструкцію Русанівського каналу, створення набережної, 5 га парку на Теремках, реконструкцію вулиці Салютної, утеплення фасадів сусідніх будинків і багато іншого. Все це окремі випадки, коли девелопер хоче заявити свою позицію громадськості. Деякі забудовники витрачають від 10 до 150 млн грн на рік на подібні цілі і розуміють, навіщо їм це робити. Починати будівництво потрібно з налагодження відносин, які в подальшому сприятливо позначаться на процесі будівництва.

Створювати інфраструктуру, якою зможуть користуватися жителі комплексу і району, — це той внесок у майбутнє, робота на перспективу, які вигідний усім. Забудовнику це дає цінність проекту і, як наслідок, можливість потім аргументовано піднімати цінник. Покупець отримує комфортне середовище проживання, район рішення старих проблем або нові публічні простори, що Києву потрібні як повітря.

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]