Facebook Pixel

Можуть знадобитися. Як бізнесу використовувати відкриті дані

Алла Погонець
керівниця IT-компанії BWN GROUP

6 березня у світі відзначають Міжнародний день відкритих даних.

Що таке відкриті дані та де їх брати в Україні

Відкриті дані – це публічна інформація, що відповідно структурована та викладена в форматі, придатному для автоматизованої обробки. Таку інформацію може отримати будь-хто, ці дані можна вільно поширювати та модифікувати, зокрема і з комерційною метою.

Сьогодні галуззю відкритих даних в Україні опікується Міністерство цифрової трансформації, функціонування відкритих даних регламентує Закон «Про доступ до публічної інформації», а постанова Кабміну №835, ухвалена 21 жовтня 2015 року, визначає, які саме набори даних мають оприлюднюватися в такому форматі.

Набори відкритих даних публікують їхні розпорядники – держустанови, органи влади – на власних сайтах і спеціалізованому порталі Data.gov.ua. На Єдиному державному вебпорталі відкритих даних (саме так іменується Data.gov.ua) є найрізноманітніші набори – від Єдиного держреєстру нормативно-правових актів до даних про екологічну та радіаційну обстановку в зоні розташування АЕС чи реєстру методик проведення судових експертиз.

Відкриті дані – безцінне та безкоштовне джерело знань, яке можна і треба використовувати, трансформувати та досліджувати.

Відкриті дані як бізнес

Із 2016 року в Україні функціонує спеціальний некомерційний інкубатор стартапів на основі відкритих даних – 1991 Open Data Incubator. Він допомагає перетворювати відкриті дані в ефективні сервіси для громадян, держави і, звісно, бізнесу.

Серед перших випускників інкубатора – «Пошуково-аналітична система .007», розумний мобільний навігатор Navizor, система моніторингу сільського господарства AGROMONITOR тощо. Звісно, як і будь-який стартап, не всі з проєктів-випускників стали успішними, але уже сьогодні в Україні функціонують потужні компанії, засновані на використанні, обробці та наданні додаткової цінності відкритим даним. Такими сервісами щомісяця уже користуються 5 млн українців.

Мабуть, найвідомішим серед успішних вітчизняних рішень є сервіс перевірки контрагентів YouControl, що на основі відкритих даних формує досьє на компанії. Як зізнавався сам засновник YouControl Сергій Мільман, за минулий 2020 рік його бізнес показав ріст на 35%.

На думку спадає ще низка вітчизняних сервісів, що використовують відкриті дані.

Серед них:

  • OpenDataBot, котрий акумулює інформацію про юросіб, допомагає моніторити стан компаній та запобігати рейдерству;
  • система пошуку донорів «ДонорUA»;
  • сервіс «Суд на долоні»;
  • сервіс юраудиту нерухомості Monitor.estate;
  • сервіс громадського транспорту EasyWay та багато інших.

Серед opendata-рішень зі світовим іменем можна згадати про Citymapper – сервіс, який у режимі реального часу відслідковує рух громадського транспорту та пропонує користувачам оптимальні маршрути пересування.

Він запускався в Лондоні, працює в Нью-Йорку, Стамбулі, Сіднеї, Мехіко та десятках інших міст по всьому світу. Не менш відомі проєкти – американська Zillow та британська Zoopla, що використовують відкриті дані для торгівлі нерухомістю; французький CommoPrices, що відстежує ціни на сировинні товари тощо.

Відкриті дані для бізнесу: нові можливості

Сьогодні можна повністю побудувати бізнес на відкритих даних або використовувати їх лише як частину своєї роботи. Для діючого бізнесу відкриті дані можуть бути корисними у двох напрямках: використання сервісів, що побудовані на обробці відкритих даних, та власне використання даних у бізнес-процесах.

Відкриті дані дають бізнесу основну конкурентну перевагу – можливість ухвалювати кращі управлінські рішення, але можуть дати і значно більше. Відкриті дані можна використати, щоби розпочати нову справу, запустити новий продукт або послугу, збагатити існуючий сервіс, вивчити конкурентів, дізнатися більше про клієнтів, вийти на нові ринки тощо.

Підсилити існуючий продукт. Бізнес по всьому світу використовує відкриті дані для розширення функціональності та «збагачення» уже існуючого продукту чи сервісу. Зокрема, Google використовує відкриті транспортні дані в Google Maps для планування поїздок у громадському транспорті.

Диверсифікація товарних портфелів. Продукт на основі відкритих даних може стати додатковою конкурентною перевагою на ринку і додатковим продуктом. Багато світових компаній, що займаються аналізом даних та ринків, розробляють програмні продукти на базі OpenData та продають їх разом із консультаційними послугами.

Більш того, компанії можуть будувати власну експертизу на основі оброблених публічних даних. Як приклад – британська GeoLytix, що надає консалтингові послуги великим рітейлерам, банкам та забудовникам, використовуючи відкриті дані.

Підвищити ефективність бізнесу. Правильно оброблені відкриті дані допоможуть ефективніше планувати бізнес-процеси, ухвалювати рішення з урахуванням значної кількості факторів. Наприклад, дані щодо ситуації з ремонтом доріг допоможуть краще планувати логістику, демографічні дані – спланувати відкриття нового магазину та стратегію бізнесу на роки вперед.

Бізнес, залежно від галузі, специфіки та потреб, може суттєво посилити свої позиції, завдяки відкритим даним. Головне – зрозуміти, як їх використати максимально ефективно. Це величезний скарб, який фактично лежить прямо під ногами кожного. На жаль, нахилятися і підіймати його поки що навчилися не всі.

Свято?

Наприкінці 2020 року Україна посіла 17-те місце в європейському рейтингу розвитку сфери відкритих даних Open Data Maturity Report 2020. І це дійсно досягнення.

Проте в день свята мушу зауважити: за останній час темпи оприлюднення інформації державою суттєво знизилися та і далеко не всі дані, котрі можуть пришвидшити розвиток цього ринку в Україні, відкрито, а претензії держави на монополію в цій сфері відчуваються все чіткіше.

У Міжнародний день відкритих даних не хотілося б про погане – краще про перспективи і здобутки. От тільки чи будуть вони через рік?

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора