Цього тижня Верховна Рада розглядає закон, що має на меті легалізувати українські «лас-вегаси». Які правила гри хочуть запровадити?
Казино, ігрові автомати, букмекерські контори та інші азартні ігри – гральний бізнес, який заборонено в Україні вже понад 10 років.
Введення такої заборони планувалося як тимчасовий захід, а закон, який би встановлював чіткі правила роботи грального бізнесу, мали розробити впродовж трьох місяців після введення заборони.
До азартних ігор казино відносять: рулетку, ігри в карти, ігри в кості та ігри на гральних автоматах.
Проте «не буває нічого більш вічного, ніж тимчасове», і азартні ігри й досі перебувають поза законом. Водночас за підприємницьку діяльність з їх організації та їхнє проведення передбачено кримінальну відповідальність.
І ось нарешті наприкінці 2019 року у Верховній Раді зареєстрували законопроєкт № 2285-д, який покликаний знову легалізувати гральний бізнес на всій території України.
Ним пропонується дозволити ведення в Україні підприємницької діяльності з організації та проведення азартних ігор у гральних закладах казино та у гральних залах автоматів, а також букмекерської діяльності в букмекерських конторах і на іподромах.
До азартних ігор казино відносять: рулетку, ігри в карти, ігри в кості та ігри на гральних автоматах.
Для того щоб будь-яка гра вважалася азартною, вона повинна відповідати трьом критеріям:
- Наявність ставки (грошова умова, яка є необхідною для участі в грі).
- Можливість отримання або неотримання виграшу (призу).
- Імовірність виграшу (призу) та його розмір повністю або частково залежать від випадковості.
Не належать до азартних ігри у більярд, боулінг, спортивні та творчі змагання, лотереї та спортивний покер.
Негативним у цьому є те, що за бажання, керуючись трьома критеріями, зазначеними вище, до азартної гри можна віднести і не пов’язану з нею діяльність, наприклад, будь-яке інвестування.
Альтернативою є розроблення окремого переліку азартних ігор з чітким описом їхніх правил та особливостей.
З метою контролю діяльності грального бізнесу пропонується створити спеціальний уповноважений орган, завданням якого стане видача дозволів на розміщення гральних залів у приміщеннях, видача ліцензій на таку діяльність, як гральний бізнес, контроль дотримання ліцензійних умов і законодавства організаторами азартних ігор.
Основний контроль планується здійснювати уповноваженим органом через державну систему онлайн-моніторингу, до якої в обов’язковому порядку мають бути підключені всі гральні заклади та ігрові автомати в них.
Таке підключення має забезпечувати безперебійний контроль всієї роботи організаторів азартних ігор (інформація про гравців, час та розмір зроблених ними ставок, їхні виграші та інше) у режимі реального часу та надійне збереження й захист такої інформації.
Окрім того, за допомогою цієї системи можна буде віддалено вимкнути будь-який з ігрових автоматів у разі потреби.
Такий контроль з боку держави не буде зайвим, адже у деяких власників бізнесу та людей існує спокуса приховати частину доходів від податкової або збільшити їх не зовсім чесним шляхом.
До системи онлайн-моніторингу будуть підключені всі гральні заклади та ігрові автомати в них.
У сучасному світі всі вже звикли до того, що держава є лише одним із суб’єктів, який регулярно збирає й опрацьовує особисту інформацію.
Безсумнівно, одним із плюсів легалізації стане те, що участь в азартних іграх зможуть брати лише ті, хто досяг 21-річного віку та не перебуває у спеціально створеному реєстрі осіб, для яких участь в азартних іграх є обмеженою.
До цього спеціального реєстру можна буде потрапити як за рішенням суду, так і за власною заявою. Кожного гравця перевірятимуть на вході до грального закладу, а онлайн-гравців навіть зможуть змусити робити фото/відео поряд зі своїм паспортом.
Іншим плюсом для держави (й одночасно мінусом для підприємців) є те, що організатори азартних ігор сплачуватимуть величезні податки та ліцензійні збори до бюджетів України.
Максимальна вартість річної ліцензії за гральний заклад становитиме близько 283,3 млн грн, а за один гральний стіл/автомат – 802,9 тис. грн.
Проте до введення в дію державної системи онлайн-моніторингу, а це приблизно 2-3 роки, ці суми будуть утричі більшими.
Знадобиться дуже багато бюджетних коштів та часу, щоб налагодити всю систему легального грального бізнесу, а у підприємців може не вистачити доходу, щоб сплачувати всі ці податки та збори.
І тут виникає питання: а коли бюджет реально почне поповнюватися та чи відбуватиметься це взагалі, якщо більшість підприємців вирішить залишитися в тіні?
Також законом встановлено низку вимог до місця знаходження та приміщень гральних закладів, кількості і якості гральних столів/автоматів у них.
Гральні заклади дозволять розміщувати у трьох-, чотирьох- та п’ятизіркових готелях і спеціальних зонах по всій території країни.
Розміщення по всій Україні дасть змогу суттєво збільшити дохід організаторів азартних ігор, але це збільшить і кількість гравців, які не є туристами.
Тим паче, що з останньої редакції законопроєкту прибрали заборону розміщувати гральні заклади ближче ніж 500 м від закладів освіти.
У багатьох країнах азартні ігри онлайн є забороненими, але реально заблокувати всі сайти та їхні дзеркала майже неможливо.
Україна пішла іншим шляхом – тут мають намір дозволити ліцензованим сайтам працювати, а всі інші блокувати за рішенням уповноваженого органу.
Єдиними вимогами є реєстрація сайту в доменній зоні UA та розміщення всіх його серверів на території України, що, на жаль, є не дуже добре з огляду на захист від злочинців і недоброчесних правоохоронців.
У підсумку можна сказати, що легалізація грального бізнесу виведе більшість тіньового бізнесу в рамки закону.
Це дозволить не тільки контролювати всіх гравців і за потреби обмежувати їм доступ до азартних ігор, а й дасть змогу підприємцям цілком законним шляхом отримувати доходи від своєї діяльності, а отже, поповнювати бюджет України.
Якщо гральний бізнес не легалізувати та продовжувати заплющувати очі на його підпільне існування, це сприятиме розквіту неконтрольованої паразитарної лудоманії серед неповнолітніх і малозабезпечених людей.
Не кажучи вже про те, що це призводить до поширення злочинності та багатомільярдних втрат бюджету.
Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора