За даними дослідження PwC за участі понад 20 тисяч респондентів по всьому світу, дев'ять з десяти споживачів вже відчувають наслідки кліматичних змін на собі. Цей та інші фактори підштовхують людей замислюватися над тим, як вони самі та як їхній споживчий вибір впливають на суспільство. За даними того ж дослідження, 9 з 10 споживачів готові сплачувати за товари та послуги більше, якщо вони вироблені відповідно до принципів екологічно чистого, сталого та етичного виробництва.
Поза питанням впливу на клімат людей турбує, наскільки відповідальним є їхнє споживання, який бізнес вони підтримують, як цей бізнес ставиться до своїх співробітників, звідки закуповує сировину, як організовує свої процеси та який вплив має на світ. Тож як компанії мають розвивати та комунікувати свою відданість принципам, аби їхня аудиторія дізналася про етичність бізнесу? Для цього компанії використовують етичний маркетинг.
Що таке етичний маркетинг
Етичний маркетинг – набір інструментів, що допомагає «підсвітити» справедливість, прозорість, відповідальність та відданість принципам чесної торгівлі конкретного бізнесу, аби цільова аудиторія зі схожими принципами дізналася про стандарти компанії. Бізнес, що дотримується етичного маркетингу, відштовхується від принципу «спершу дій, потім комунікуй»: відповідність роботи заявленим етичним стандартам є першочерговою та обовʼязковою. На противагу етичному маркетингу неетичний маркетинг ставить прибуток на перше місце, нехтуючи етикою. Неетичний маркетинг може залучати неправдиву та нечесну рекламу, безпідставні напади на конкурентів і навіть тактику залякування.
Етичний маркетинг допомагає бізнесу та його аудиторії формувати довгострокові стійкі стосунки, що базуються на довірі, лояльності та позитивній репутації. В останні роки етичний маркетинг став основою для побудови довіри та контакту бізнесу зі своїми покупцями, партнерами та співробітниками.
Тренди етичного маркетингу
Свідоме споживання. Завдяки вільному доступу до інформації покупці отримали можливість робити свідомий інформований вибір при покупці будь-якого товару. Як наслідок, перевагу отримують компанії, які ведуть бізнес відповідно до принципів та цінностей аудиторії.
Сталий розвиток – база. Колись сталість могла бути «хайповим» словом, але зараз бізнеси дійсно мають враховувати, як будь-який їхній крок впливатиме на довкілля. Просто помістити «зелену» наліпку на товар недостатньо, адже грінвошинг рано чи пізно розкриється та принесе бренду репутаційні проблеми. А ось підсвічуючи чесні «зелені» ініціативи, бренд зможе вибудовувати довгострокові стосунки з аудиторією, для якої важливі екофрендлі цінності.
Прозорість у всьому. Згаданий раніше вільний доступ до інформації зробив прозорість невідʼємною для бізнесу. Якщо компанія не розкриває інформацію про себе сама, цю інформацію знайдуть споживачі.
Етична реклама та промо. Споживачі очікують, що реклама та промо брендів будуть відповідати етичним стандартам, а саме будуть правдивими, інклюзивними тощо.
Етичний маркетинг в Україні: погляд експерта
Розвиток етичного маркетингу в Україні наразі проходить етап активного становлення. Провідні міжнародні компанії вже вносять стандарти етичного маркетингу на український ринок, адже в абсолютної більшості відомих у світі компаній діють власні маркетингові кодекси, які запроваджуються по всьому світу. Відсутність чітких етичних стандартів маркетингу на українському ринку і контрольних механізмів все ще залишається викликом. Проте дискусія про необхідність таких стандартів вже розпочалася.
Етичний маркетинг – це не лише питання репутації, а й побудови довгострокової довіри. Для споживачів це – впевненість у виборі бренду та його виробника, що поділяє цінності споживачів. Для компанії – це основа для сталого зростання, особливо в умовах глобальної конкуренції. Етичний маркетинг дозволяє брендам диференціювати себе та створювати глибший емоційний зв’язок зі споживачем, будувати довіру, взаємовигідні та довгострокові відносини з партнерами, а також розвивати свою позитивну корпоративну репутацію. Це відкриває двері до міжнародних партнерств, де відповідальність – не перевага, а стандарт. Відповідальна комунікація формує стійкі відносини зі споживачами, клієнтами та партнерами, і український бізнес вже починає це розуміти.
Підхід до етичного маркетингу: досвід міжнародного бізнесу
У Mars, наприклад, існує власний маркетинговий кодекс, і з 2018 року компанія офіційно публікує свої результати його дотримання на основі стороннього аудиту. Окрім дотримання вимог кодексу, в компанії також перевіряють кодекси інших гравців, аби підвищувати та калібрувати власні стандарти.
Компанія співпрацює з усіма групами зацікавлених осіб: клієнтами, співробітниками, покупцями, громадами, державами тощо. Для цього налагоджено ефективний двосторонній зв'язок.
Етичні комунікації: З чого почати?
Компаніям, що прагнуть дотримуватися принципів сталого маркетингу, варто починати з чіткого визначення власних цінностей. Це не просто декларації: ці цінності мають бути інтегровані в повсякденну діяльність компанії, і лише потім – у її маркетингову стратегію. Ретельно перевіряйте всі маркетингові матеріали на відповідність етичним принципам. Уникайте маніпуляцій та перебільшень. За потреби залучайте незалежних експертів, щоб побудувати справді етичні комунікації.
Прозорість, соціальна відповідальність та автентичність – це вже не просто тренди, а фундамент успішної маркетингової стратегії в сучасному світі. Надаючи пріоритет етичним практикам, компанії формують довіру, вибудовують лояльність та створюють міцні зв'язки зі своїми споживачами.