Нещодавно стало відомо, що суддя Микола Чаус отримав 10 років в’язниці з конфіскацією майна та позбавленням права обіймати певні посади протягом трьох років. На той час від скоєння злочину пройшло вже майже сім років. Тим часом, справу про хабарі Насірову, отримані у 2015 — 2016 роках, НАБУ та САП направили до ВАКС лише в травні 2023 року. з’ясовує, чому справи хабарників затягуються на роки і їх важко притягнути до відповідальності.
Що таке хабар або неправомірна вигода з погляду закону
Ганна Резнікова, старша юристка практики кримінального права та захисту бізнесу ЮК Arzinger зауважує, що через необхідність приведення національного законодавства у відповідність до міжнародних антикорупційних стандартів у 2013 році фундаментальне поняття «хабар» замінили на «неправомірну вигоду».
Відтоді до неправомірної вигоди, яку обіцяють, пропонують, надають або одержують без законних підстав, віднесено:
- грошові кошти;
- інше майно;
- переваги;
- пільги;
- послуги;
- нематеріальні активи;
- будь-які інші вигоди нематеріального чи негрошового характеру.
У яких сферах в Україні поширені корупція та хабарництво
Відповідно до нещодавнього опитування Transparency International Ukraine, на етапі відновлення країни громадяни та бізнес вважають корупцію більшою загрозою, ніж можливе повторення воєнних дій. Адже корупція й хабарництво як один з її проявів обплутали найрізноманітніші сфери життя.
Для розуміння ситуації Ганна Резнікова з посиланням на опитування Info Sapiens констатує, що найбільшого поширення це явище набуло в таких сферах:
- правоохоронні та судові органи;
- будівництво та земельні відносини;
- державна та комунальна медицина (медичні послуги);
- заклади вищої освіти;
- державне управління; публічні закупівлі.
Яка відповідальність загрожує хабарникам в Україні
Хабарників в Україні притягають до відповідальності за статтею 368 Кримінального кодексу «Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою». Покарання залежить від масштабу злочину та посади:
- до 134,2 тис. грн (до 100 неоподаткованих мінімумів доходів громадян) — штраф від 1 тис. до 4 тис. неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 17 тис. грн до 85 тис. грн)* або арешт на строк від 3 до 6 місяців, або позбавлення волі від 2 до 4 років;
- у значному розмірі (від 134,2 тис. грн до 268,4 тис. грн) — позбавлення волі від 3 до 6 років;
- у великому розмірі (від 268,4 тис. грн до 671 тис. грн) або вчинене особами, що займають відповідальне становище (суддями, прокурорами, слідчими, керівниками держорганів тощо), або групою осіб, або повторно, або з вимаганням неправомірної вигоди — позбавлення волі на строк від 5 до 10 років;
- в особливо великому розмірі (від 671 тис. грн), або вчинене особою, яка займає особливо відповідальне становище (очільники міністерств і центральних держорганів, їхні заступники тощо) — позбавлення волі від 8 до 12 років.
* Для кваліфікації правопорушень станом на 2023 рік застосовується сума 1 342 грн, в інших випадках, зокрема для штрафів — 17 грн.
Покарання може включати позбавлення права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років із конфіскацією майна. Тобто заходи виглядають доволі суворими.
Попри це хабарники, схоже, ув’язнення не бояться й сподіваються на повну безкарність. Олексій Бойко, юрист Центру протидії корупції, наводить як приклад рядових суддів із зарплатою не менш як 50 — 80 тис. грн, які заради хабаря в розмірі 8 — 10 тис. грн за врегулювання справ за пияцтво за кермом ризикують і часто потрапляють під кримінальну відповідальність.
Чому випадки хабарництва в Україні важко довести й розслідувати
Як пояснили співрозмовники , проблеми зі справами хабарників починають виникати вже на етапі розслідування.
«Вказану категорію злочинів нерідко вчиняють суб'єкти, які добре обізнані з тактикою роботи правоохоронних органів, методами й засобами проведення оперативно-розшукової діяльності та процесом доказування за цими провадженнями. Це дає їм змогу обирати оптимальні способи приховування та знищення слідів злочину», — зауважує Ганна Резнікова. Йдеться передусім про оперативних співробітників, слідчих, прокурорів і суддів.
Також, за словами Резнікової, головною складністю кримінальних проваджень, пов'язаних із розслідуванням прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди, тобто хабаря, є документування таких злочинів, оскільки їх зазвичай вчиняють в умовах неочевидності. А якщо викривачі допускають провокацію злочину, це надалі додає клопоту прокурору в процесі судового розгляду.
Як справи хабарників в Україні розглядаються в суді
В Україні після 2014 року запрацювала низка антикорупційних органів, зокрема:
- Національне антикорупційне бюро України (НАБУ);
- Спеціалізована антикорупційна прокуратура (САП);
- Вищий антикорупційний суд (ВАКС).
«НАБУ, САП і ВАКС довели свою дієздатність. Від початку своєї процесуальної діяльності [з 5 вересня 2019 року] ВАКС станом на кінець січня 2023 року вже виніс першу сотню вироків, і їхня кількість далі збільшується. Думаю, жодного з них без ВАКС не було б. Адже в судів трьох інших інстанцій за всі роки незалежності України навіть сотні вироків щодо корупціонерів не набереться», — коментує ситуацію Олексій Бойко.
Додамо, що частка обвинувальних вироків, ухвалених ВАКС, у загальній кількості становить 88%. Тоді як раніше, за словами Олексія Бойка, справи хабарників зазвичай закінчувалися або спливом строків, або втратою чи неврахуванням певних доказів і виправдовувальним вироком.
Як антикорупційним органам заважає зупинення електронного декларування
Проте зараз є нова перешкода, яка заважає виявляти й притягати до відповідальності хабарників.
«На початку повномасштабної війни з безпекових міркувань в Українітимчасово зупинили обов’язкове електронне декларування для чиновників і посадовців. і тепер, щоб виявити певний пласт правопорушень, НАБУ доведеться чекати закінчення війни, коли всі зобов’язані нарешті подадуть декларації. Це й дасть можливість побачити тих, хто нажився на війні».
Співрозмовник вважає, що об’єктивних причин не відновлювати декларування станом на зараз уже немає, а для небезпечних територій можна залишити певні винятки.