Facebook Pixel

Шість вузьких місць, де можна швидко підірвати світову торгівлю

Глобальна морська торгівля стикається з найбільшим поєднанням ризиків за останні покоління: війни в Україні та секторі Газа, напружене протистояння Китаю з його найбільшим торговим партнером, США, а також порушення роботи ключових водних шляхів через зміну клімату.

Яскравим прикладом є удари дронів і ракети єменських бойовиків-хуситів по вантажних суднах, що йдуть через Червоне море – найкоротший шлях між Європою та Азією. Більшість контейнеровозів перенаправляються навколо мису Доброї Надії у Південній Африці, внаслідок чого тарифи на перевезення різко зросли. У лютому агентство Fitch Ratings підрахувало, що проблеми у Червоному морі, швидше за все, призведуть до збільшення цін на імпортні товари зі США на 3,5 відсоткового пункта до кінця 2024 року.

Bloomberg визначило шість вузьких місць, важливих найкоротших шляхів, через які проходить непропорційно більша частка морської торгівлі, а також ризики, з якими вони стикаються.

Частка світового обсягу морської торгівлі у 2023 році

Частка світового обсягу морської торгівлі у 2023 році

Баб-ель-Мандебська протока

В даний час судноплавство водним шляхом шириною 18 миль, найважливішим транзитним пунктом до Суецького каналу і назад, на який припадає понад 15% усієї морської торгівлі у вартісному вираженні, є небезпечним підприємством з різних причин. З середини листопада хусити, що підтримуються Іраном, вчинили серію атак на судна, у тому числі обстріли безпілотниками і ракетами. В результаті більшість контейнерних ліній натомість віддали перевагу плаванню навколо Африки, що додало до подорожі майже 6000 миль, або два тижні часу в дорозі. У рекомендаційній записці для клієнтів від 6 травня компанія AP Moller-Maersk A/S зазначила, що її судна використовують на 40% більше палива за рейс, а чартерні ставки втричі вищі за звичайні.

Баб-ель-Мандеб

Баб-ель-Мандеб

Малаккська протока

Протока, що з'єднує Індійський океан з Тихим і яка протягом століть відігравала вирішальну роль у торгівлі, на сьогоднішній день є найважливішим морським перевалочним пунктом у світі. Нафта, скраплений природний газ та інші сировинні товари потрапляють у Китай та інші великі економіки Азії, тоді як промислові товари рухаються у протилежному напрямку. Щороку через протоку проходять близько 94 000 суден, багато з яких зупиняються в Сінгапурі або для доставки вантажу, або для дозаправки. Це перетворює води острівної держави – і підходи до них – на величезну стоянку. Кораблям часто доводиться уповільнюватися під час проходження протоки, що дозволяє піратам легше захопити їх. Індонезія та інші прилеглі місця відомі вулканічною активністю, в якийсь момент виверження може змусити кораблі змінити курс.

Малаккська протока

Малаккська протока

Ормузька протока

Візьміть ціну на нафту та подвойте її. Це буде консервативна короткострокова оцінка будь-якого сценарію, в якому Тегеран реалізує свої погрози про закриття Ормузької протоки. Оскільки деякі з найбільших економік світу залежать від нафти, яка видобувається та транспортується з регіону, Іран навряд чи зробить такий рішучий крок. Але іранці неодноразово атакували торгове судноплавство, захоплюючи судна як інструмент бартеру у суперечках або, останнім часом, для протидії США та Ізраїлю. Кораблі, що проходять через протоку, також уразливі для мін через її невелику глибину, а близькість до суші (зокрема до Ірану) залишає судна відкритими для атак берегових ракет або перехоплення патрульними катерами та вертольотами.

Ормузька протока

Ормузька протока

Данські протоки

Близько 45% російського морського експорту нафти на шляху до міжнародних ринків мають проходити поблизу берегової лінії Данії. Води тут відносно мілкі і можуть бути небезпечними в погану погоду, тому міжнародна морська влада рекомендує, щоб досвідчені місцеві лоцмани проводили судна через цей район. Ризик аварій зріс з 2022 року, коли росія почала використовувати так званий тіньовий флот танкерів – застарілі судна із сумнівними показниками безпеки та недостатнім страховим покриттям – щоб обійти зусилля Заходу щодо обмеження доходів москви від експорту нафти. Капітани багатьох з цих кораблів все частіше воліють переміщатися протоками без сторонньої допомоги, що викликає тривогу серед датських екологів. Якщо одне з цих суден спричинить екологічну катастрофу, уряд Данії опиниться під сильним тиском з боку громадськості, яка вимагає заборонити їм вхід у свої води, що потенційно призведе до зростання цін на енергоносії.

Датські протоки

Датські протоки

Турецькі протоки

Росія також є великим користувачем вузьких морських шляхів Туреччини через Босфор та Дарданелли для перевезення нафти та інших товарів із портів Чорного моря. У минулому уряд Туреччини заявляв, що він наполягає на чіткому підтвердженні страховки суден, що проходять через протоки. Однак сьогодні майже всі танкери, які проходять через них, мають непрозорий статус власника та страховки – відмінні риси суден тіньового флоту. Якщо станеться великий інцидент, який поставить під загрозу туристичну індустрію Туреччини та вартість елітної нерухомості з видом на протоки, уряд негайно перекриє канали. Таким чином, будь-яка серйозна аварія танкера у цьому районі матиме серйозні наслідки для світової торгівлі сировинними товарами.

Турецькі протоки

Турецькі протоки

Панамський канал

Канал живиться величезним штучним озером Гатун, що дозволяє наповнюватися шлюзам. Зміна клімату знизила рівень води в Гатуні настільки, що органу, який контролює транзит, довелося обмежити кількість суден, що проходять. Суха погода минулого року ускладнила рух суден і коштувала відправникам вантажу мільйони доларів. Число щоденних рейсів почало відновлюватися з мінімуму в 21 судно наприкінці січня, і очікується, що погодне явище Ла-Нінья, що очікується наприкінці літа, покращить ситуацію. Але щоденний трафік, як і раніше, нижче довгострокового середнього значення в 35 суден на день, і адміністрації каналу знадобиться щонайменше частина цього року, щоб повністю відновитися після посухи 2023-го.

Панамський канал

Панамський канал


Подякувати 🎉