Вночі з 2 на 3 березня (за київським часом) відбудеться церемонія вручення головної кінематографічної премії «Оскар» 2025 року. Наприкінці лютого видання The Hollywood Reporter опублікувало свій прогноз переможців перегонів. Прогноз ґрунтується на математичній моделі, яка враховує галузеві нагороди, в яких інших категоріях номіновано фільм, оцінки критиків, ринки ставок та інші дані. наводить прогноз для основних номінацій.
Найкращий фільм
- Anora – 52%;
- Conclave – 15.2%;
- Emilia Pérez – 8,9%;
- The Brutalist – 8.8%;
- A Complete Unknown – 5,5%.
Найкращий режисер
- Sean Baker (Anora) – 35,7%;
- Brady Corbet (The Brutalist) – 30,4%;
- Jacques Audiard (Emilia Pérez) – 15,7%;
- Coralie Fargeat (The Substance) – 9.8%;
- James Mangold (A Complete Unknown) – 8.4%.
Найкращий актор
- Adrien Brody (The Brutalist) – 68.5%;
- Timothée Chalamet (A Complete Unknown) – 19.3%;
- Ralph Fiennes (Conclave) – 5.5%;
- Sebastian Stan (The Apprentice) – 3.4%;
- Colman Domingo (Sing Sing) – 3,3%.
Найкраща актриса
- Demi Moore (The Substance) – 52.2%;
- Mikey Madison (Anora) – 21,6%;
- Fernanda Torres (Im Still Here) – 13.6%;
- Cynthia Erivo (Wicked) – 6.3%;
- Karla Sofía Gascón (Emilia Pérez) – 6,3%.
Найкращий міжнародний повнометражний фільм
- Emilia Pérez (Франція) – 44,6%;
- I'm Still Here (Бразилія) – 33.2%;
- The Seed of the Sacred Fig (Німеччина) – 13,2%;
- Flow (Латвія) – 5%;
- The Girl with the Needle (Данія) – 4.1%

Статуя Оскара як прикраса на балі лауреатів премії. Фото: Майкл Бакнер / Variety
«Оскар»-2025 як «пережиток» старих часів
Обрання Дональда Трампа багато в чому стало культурним переломним моментом для США. Якщо це й так, то, схоже, ніхто про це не сказав Голівуду, головному двигуну культури країни, пише The Economist.
Лідером за кількістю номінацій цього року є «Емілія Перес», двомовний мюзикл про трансгендерного боса мексиканського картелю. «Я все ще тут», бразильське дослідження авторитаризму, що викликало протести вкрай правих, також увійшло до шорт-ліста. Одна з номінанток на найкращу жіночу роль народилася чоловіком; претендент на кращу чоловічу роль грає містера Трампа в «Учні», вкрай невтішному біографічному фільмі. «Оскар» виглядає як щось із паралельного всесвіту, в якому Камала Харріс з легкістю здобула перемогу в листопаді минулого року, вважає The Economist.
Чому магнати нових медіа Кремнієвої долини, що швидко стали на бік Трампа, і старі студії Лос-Анджелеса читають за такими різними сценаріями? Долина та Місто Ангелів традиційно схиляються до демократів. Вони рухаються молоддю та міграцією. Конкурують у бізнесі потокового мовлення. Але Кремнієва долина була притиснута регуляторним тиском під час президентства Джо Байдена, ситуацію посилив ультраліберальний та ультранеефективний міський уряд Сан-Франциско. Голлівуд тим часом змістився вліво. Рухи #OscarsSoWhite і #MeToo виявили його недоліки в питаннях раси та статі, змусивши прийняти різноманітність. Важкі часи в телевізійному бізнесі призвели до зубожіння працівників та викликали вимоги щодо покращення соціального захисту.
Робоча сила Голлівуду також організована. У той час як у Кремнієвій долині профспілки перебувають на межі виживання, в кіноіндустрії практично всі перебувають у профспілках. Співробітники Disney звільнилися у 2022 році після того, як компанія не змогла виступити проти заборони у Флориді на обговорення в школах з маленькими дітьми сексуальної орієнтації або гендерної ідентичності. Netflix пікетували співробітники після того, як він показав комедію з жартами про трансгендерів. Опір у Meta не зайшов далі таємного відновлення гігієнічних засобів у чоловічих туалетах. Борці за соціальну справедливість уникали працювати у Facebook задовго до його нинішнього перетворення.
Деякі голлівудські керівники кажуть, що у них мало стимулів ладнати з Трампом. Але у Кремнієвій долині політичний порядок переповнений: штучний інтелект, антимонопольне регулювання, криптовалюта та технологічні перегони з Китаєм — ось деякі з питань, з яких уряд може створити або зруйнувати галузь. При цьому кількість послуг, які Трамп може зробити кінобізнесу, обмежена.
Структурні зміни в медіабізнесі загрожують зробити його більш податливим для атак із Білого дому. Технологічні компанії відгризають від пирога Голлівуду, оскільки молода аудиторія відмовляється від телебачення на користь контенту користувача. Навіть старомодне телевиробництво дедалі більше керується Кремнієвою долиною. Amazon має другий за величиною в Америці стрімінговий сервіс Prime Video, який знімає приємний документальний фільм про нинішню першу леді США. Стрімінгова платформа Apple розлучається з політичним коміком Джоном Стюартом, нелояльним до Трампа. Власником студії Paramount може стати син власника Oracle Ларрі Еллісона (якого Трамп висунув для покупки TikTok).
Голівуд, як і раніше, має потужну платформу. Зірки, які отримують «Оскар», можуть зі сцени поділитися своїми думками про новий уряд. Але не розраховуйте на те, що це допоможе, вважає The Economist. «Публіка втомилася від лайки з боку акторів», — каже один з голлівудських агентів.