Facebook Pixel

Нікого до виходу з РФ не підштовхнемо й бюджет не наповнимо – експерти різко проти законопроєкту № 7232

«Корупційно-популістський довбоє***м як форма діяльності. Той рідкісний випадок, коли мій переказ буде набагато коротшим за текст», — так глава партії «Демсокира» Микита Соловйов анонсував текст експерта Антона Швеця, у якому той проаналізував законопроєкт № 7232. Цей закон передбачає посилити оподаткування підприємств, які й далі працюють із РФ.

Коротке резюме Соловйова про наслідки набуття чинності цим законом:

  • майже всі дочірні підприємства великих світових компаній виявляться порушниками, багато хто вирішить згорнути діяльність;
  • величезна кількість українських підприємств усіх форм власності виявляться потенційними порушниками й потраплять під колосальні штрафи чи донарахування;
  • переважна більшість громадських організацій і благодійних фондів виявляться порушниками або можуть бути оголошені такими;
  • чиновники отримають величезні повноваження щодо кваліфікації;
  • у багатьох ситуаціях за будь-якого варіанта рішення чиновників ми самі створюємо вкрай зручний привід для російської пропаганди;
  • водночас майже нікого до виходу з РФ не підштовхнемо й бюджет не наповнимо.

Аналіз законопроєкту № 7232, зроблений Антоном Швецем (дуже скорочений варіант)

– Я в принципі розумію, що автори хотіли зробити. Але від того, що я прочитав у вже ухваленому в першому читанні проєкті, у мене очі вилізли.

Закон має кілька основних ідей. Перша є зрозумілою. Якщо компанія не хоче виходити з РФ і хоче заробляти у РФ, то нехай сплачує в півтора раза більший податок на прибуток в Україні. Для цього буде створено реєстр, до якого вноситимуть такі компанії. Компанія має сама надсилати дані про себе розпоряднику реєстру або сплатити чималий штраф (1,5% обороту), якщо її спіймає ДПС.

Які критерії потрапляння до Реєстру?

  • юридична особа – резидент України… отримує дохід у будь-якій формі з джерелом походження з держави-агресора;
  • резидент, який є учасником міжнародної групи, якщо материнська компанія чи будь-який інший учасник групи компаній отримує дохід...

Під ці критерії одразу потрапляють «Нафтогаз» і ОГТСУ. Звісно, у законі є можливість ручного виключення з реєстру й навіть прописано критерії. Звісно, «Нафтогаз» і ОГТСУ буде виключено, але вам не здається, що такі критерії є проблемою, якщо зі старту вони потребують таких винятків?

Оскільки критерії прописано широко, те й винятки прописано широко. З великих компаній лише лінивий ідіот не зможе ухилитися від цих санкцій. Або не зможе занести кому потрібно.

По кому вдарить цей закон? По невеликих компаніях, які виготовляють точкове, але дуже важливе обладнання та створюють унікальні рішення, які також є важливими і для України. Ці компанії не мають великих юридичних служб і піар-відділів. Зіткнувшись із незрозумілим і потенційно корупційним регулюванням, під загрозою великих штрафів вони просто вийдуть з України превентивно. І ми тут, в Україні, зіткнемося з тим, що хотіли зробити в Росії, коли змушуємо такі компанії виходити з Росії. Подовження ланцюжків постачання, затримки постачання, неможливість сформувати усталені партії товару тощо.

Ви не вірите, що буде корупція та цирк? Зайдіть до будь-якого російського онлайн-кінотеатру, наберіть там у пошуку «Свати». Відкрийте законопроєкт – там під доходом із джерелом походження з держави-агресора розуміється будь-який дохід, отриманий від будь-яких видів діяльності на території держави-агресора. «Сватів», як і «Слугу народу», знімав «Квартал 95».

Тобто якщо ви вносите «Квартал 95» до реєстру, то отримуєте заголовки у світовій пресі на кшталт «Бізнес президента України потрапив під антиросійські санкції». І ми виглядаємо як ідіоти. Але це ще гарний варіант.

Якщо, не дай Боже, «Квартал 95» не потрапить до цього реєстру, навіть цілком законно (наприклад, тому що механізм оплати був разовий із переданням прав), то буде набагато гірше, і ми отримаємо заголовки в міжнародній пресі «Корупція: президент України вивів свій бізнес із-під дії антиросійських санкцій». І такі заголовки будуть, бо в нас багато ворогів і агентури в росіян по всьому світу не бракує.

Є ще ідея вносити до Реєстру всіх юросіб, які мають російських громадян у засновниках. Здавалося б, гарна думка. Але нагадаю, що Росія видає своє громадянство примусово. Так було в багатьох людей після окупації Криму, навіть у тих, хто виїхав із Криму за багато років до окупації. Нагадаю, що Росія має намір включити ОРДЛО до складу Росії. Тобто зробити так само, як і з Кримом. Після цього там за списком почнуть видавати громадянство.

У мене є прописка на окупованих територіях. Аналогічне може статися з тими, хто прописаний на території Херсона, Маріуполя, Бердянська, Мелітополя, та з тими, хто виїжджав із окупації через територію РФ. Від цього ми не застраховані, бо Росія сприймає роздавання громадянства як зброю. Навіщо ми даємо в руки Росії такий важіль, покладаючись на їхні системи, які не можемо контролювати?

Здається, що норми цього закону не поширюються на ФОП, але це лише здається. Бо, наприклад, банки вважають ФОПів саме юрособами. Ніхто зараз навіть не уявляє, що буде з комплаєнсом і регулюванням у банках для ФОП після ухвалення цього законопроєкту.

***

Швець зробив однозначний висновок: «Цей закон уже ухвалено в першому читанні. Тому я не бачу, що в ньому можна змінити перед другим читанням, щоб зробити його нормальним, щоб він запрацював так, як задумано. Його треба поховати».

Подякувати 🎉