Центральний вхід фудкорту KyivFoodMarket. Фото: thepage.ua
В Україну дійшла мода на гастрономічні майданчики – фуд-маркети і фуд-холи. Це нове для країни явище, але абсолютно логічне, стверджують учасники ринку. Поки що особливої конкуренції на ринку немає, але вже через пару років він може значно зрости.
Минулого тижня, 25 вересня, в Києві в одній із будівель на території заводу «Арсенал» відкрився перший заклад нового для столиці формату — KyivFoodMarket. Відкрили його одеський ресторатор Алекс Купер та київський підприємець Михайло Бейлін. Півтора роки тому, влітку 2017-го, Купер запустив в Одесі «Міський ринок їжі». Власне, саме тоді в Україні цей формат був випробуваний вперше.
Як стало відомо The Page, незабаром у Києві з'являться ще кілька подібних закладів.
Новий гастрономічний простір відкриє власник «Фуршету» Ігор Баленко. Якщо цілком демократичний KyivFoodMarket працює у форматі бістро при ресторані й розрахований в середньому на 3 тис. відвідувачів за день, то проєкт Баленка буде значно більшим і схожим на російський фуд-мол «Депо. Москва». Він розташується в центрі Києва на великій території, зі стоянкою для автомобілів відвідувачів зокрема.
Ще один гастрономічний простір відкриється біля станції метро «Олімпійська». Свій фуд-хол на 2020 рік готує і засновник фестивалю Ulichnaya Eda Роман Тугашев, який на початку травня запустив на Річковому вокзалі БУХТА Food Station – по суті, сезонний «стаціонарний фестиваль» вуличної їжі.
Суть формату
Фуд-холи й фуд-маркети стануть новим трендом у ресторанному бізнесі, вважає керівник компанії «Ресторанний консалтинг» Ольга Насонова. Вони забезпечують відразу кілька переваг – різноманітність їжі, внутрішню конкуренцію, сервіс і комфорт для відвідувачів. Те, що фестивалі не можуть забезпечити на такому рівні.
Фуд-маркети допускають закрите приміщення, яке працює цілорічно і в якому є можливість проводити публічні заходи. В Америці, Європі та Азії така модель існує вже з десяток років. Формат об'єднує ринок/магазин фермерських продуктів і окремі точки харчування.
Скажімо, у тій же Москві фуд-холів вже понад десяток. Найбільший фуд-маркет — «Депо. Москва» – займає 11 тис. кв. м і обслуговує понад 25 тис. відвідувачів щодня. Орендарями тут є 75 корнерів (кухонь-ресторанів) і близько півтори сотні крамниць з різними продуктами.
Насонова пояснює популярність такого формату. Щоб відкрити повноцінний ресторан або кафе, потрібні великі інвестиції. Якщо їх немає, у гастроентузіастів залишаються тільки два варіанти — або брати участь у фестивалях вуличної їжі, або йти в торгові центри. Але ТЦ встановлюють великі орендні ставки, які часто непосильні ні для кого, крім мережевих закладів.
Торгова зала фудкорту KyivFoodMarket. Фото: thepage.ua
"У фуд-холах забезпечений попит з боку споживачів — люди хочуть пробувати різну їжу в одному місці і водночас заощадити свій час. З іншого боку – це економічно вигідна пропозиція для орендарів, які можуть туди зайти», — говорить вона.
Втім, за словами експерта, KyivFoodMarket не зовсім відповідає формату своєї назви. У ньому немає конкуренції між ресторанами (кожна кухня спеціалізується на певному виді їжі), а саме приміщення досить невелике. "Це більше об'єднання кухонь, які належать вузькому колу рестораторів. Хоча у них і досить продумана концепція», — зазначає вона.
Сам Алекс Купер називає свою бізнес-модель не зовсім стандартною. «Тут ми виступаємо оператором і заробляємо на оренді, а не на їжі, як в ресторанному бізнесі», — зазначає він.
Розкривати суму інвестицій він відмовляється. За оцінкою учасників ринку, проєкт обійшовся авторам до $5 млн.
Купер наголошує, що коли у 2017 році він відкривав ринок їжі в Одесі, йому доводилося довго шукати орендарів – багато ресторанів боялися відкривати свої точки в новому форматі. У Києві такої проблеми вже не було – його основним партнером стала мережа ресторанів La Famiglia Михайла Бейліна (Vero Vero, e Vino Cucina, Catch).
Що далі
Задумуватися про нові проєкти учасники ринку почали відносно недавно. «Я за останні два роки бачив презентації щонайменше 30 проєктів. Одні до будівництва навіть не дійшли, інші почали, але не закінчили», — говорить Купер, водночас додаючи, що готується до того, що таких закладів в Україні незабаром буде багато.
«Поки що сегмент не насичений. Операторів в достатній кількості просто немає. Києву потрібно 2-3 фуд-холи/маркети, тоді кожен знайде свою цільову аудиторію», — розмірковує засновник «Вуличної їжі» Роман Тугашев.
«Поки що сегмент не насичений. Операторів в достатній кількості просто немає. Києву потрібно 2-3 фуд-холи/маркети, тоді кожен знайде свою цільову аудиторію», — розмірковує засновник фестивалю Ulichnaya Eda Роман Тугашев.
Свій фуд-хол на більш ніж 4000 кв. м Тугашев збирається відкрити в 2020 році. Мова йде, за його словами, про «сотні мільйонів гривень інвестицій». «Це принципово новий концепт для міста з середнім чеком 170-200 грн», — зазначає він.
Формат фуд-маркетів грає на руку й ринку доставки їжі, який активно розвивається. Його найбільш відомі гравці – UberEats та Glovo. Остання має намір відкрити свій, віддалено схожий формат так званих dark kitchen — по суті, «тіньових» приміщень для ресторанних кухонь, які б готували їжу виключно для доставки. Запуск цього проєкту в Києві іспанці поки що відклали на наступний рік, сказав The Page співвласник компанії Саша Мішо.