Інавгурація 46-го президента США стала одночасно демонстрацією найдорожчого американського автомобіля, розроблення та будівництво якого обійшлися платникам податків у $16 млн.
В офіційного автомобіля першої особи держави є кілька назв: «борт номер один», «броненосець», Big One. Замовник — секретна служба США — у всіх супровідних документах використовує кодове ім'я «Диліжанс». Сам розробник — компанія Cadillac — іменує своє дітище Cadillac One. Але найчастіше президентський бронелімузин називають просто «звіром» — за велетенські розміри та неприступний вигляд.
Вашингтонські інавгурації стають подією не тільки у світі політики, а й в автомобільній і навіть військовій галузях. Адже разом із новим президентом найвойовничошої держави у світі демонструється й новий «звір», який вважається найбезпечнішим автомобілем у світі. За протоколами спецслужби, до кожної інавгурації або готується новий бронеавтомобіль, або модернізують уже наявний. У будь-якому разі в його конструкції враховуються виявлені за минулу каденцію конструкційні та експлуатаційні помилки, інформація про вчинені замахи та теракти плюс накопичені напрацювання. Адже вдосконалюють не тільки зброю і методи нападу, а й технології захисту.

Фото: Daily Mail
Вантажівка, що прикидається «кадилаком»
З 1993 року селекцією «звірів» для секретної служби займається «відділ досліджень і розробок» концерну General Motors, флагманським брендом якого є Cadillac. Ось тільки «кадилаківського» в «звірі» з кожним новим президентом стає все менше. Останні 20 років як база використовується середньотоннажна вантажівка GMC Topkick. Зрозуміло, її рама, підвіска, двигун і автоматична коробка передач належним чином доопрацьовуються. Але в них хоча б вгадуються серійні контури. А от багатокомпонентна система охолодження не має нічого спільного зі штатною, адже вона дозволяє агрегатам не перегріватися, коли лімузин повзе зі швидкістю кульгавої черепахи. Ні, це не обережність на випадок, якщо президент захоче пройтися — протоколи подібні вольності йому забороняють. Такий темп необхідний для охоронців, які змушені пішки супроводжувати «борт номер один», коли той протискується крізь живий коридор із глядачів. Саме тому президентський лімузин — дизельний: під його капотом торохтить топовий для «КОДІАК» 6,6-літровий V8 Duramax, який ледь розганяє 8,8-тонну махину до 60 м/год (96 км /год).
Одним словом, кузовні панелі від актуальної флагманської моделі Cadillac (у нашому випадку це седан CT6) — не більше ніж бутафорія, що маскує багатий внутрішній світ броньовика. До речі, вони не сталеві, а з особливого антимагнітного алюмінієвого сплаву, до якого не «липне» вибухівка. З серійних деталей — лише оптика, внутрішня фурнітура та приладова панель від Cadillac Escalade. З серійним CT6 у броньовика немає і не може бути жодної взаємозамінюючої деталі — габарити не ті. Досить подивитися, як Байден сідав у броньовик — він практично заходив у нього, не пригинаючись і не спираючись на двері та ручку-хваталку на середній стійці. До речі, знову-таки за протоколом сам двері він не відкриває — це обов'язок охоронців. Та й навряд чи зміг би — через броньовану сталь 20,3-сантиметрової ширини кожна з них важить приблизно стільки ж, скільки і у Boeing 757. Двері важкі настільки, що в разі їхнього заклинення піропатрони просто відстрілюють їх назовні.

Фото: Guardian
Пересувний Форт-Нокс
З огляду на габарити «звіра», всередині не так уже багато місця — на задній диван утрьох не сядеш, і навіть худорлявим Джо Байдену та Бараку Обамі постійно доводилося підтискати лікті, щоб не зачепити один одного. Уся справа в суцільнозварній бронекапсулі зі стінками товщиною 12,7 см, зобов'язаної витримувати постріл із гранатомета і підрив під днищем гранати. Зовні вона «одягнена» в захисний сендвіч із легованої сталі, титану та металокераміки, що відповідає за захист від бронебійно-запальних куль.
Розкішним салон так же не назвеш — звичайні для лімузинів Cadillac велюрова оббивка з шкіряними вставками та акустика від Bose. Про особливий статус автомобіля нагадують хіба що вишиті герби США, кілька супутникових телефонів у підлокітнику дивана і воістину сейфова тиша.
Поки що незрозуміло, як американцям вдалося зробити таким прозорим бронескло. Зазвичай через свою багатошаровість (20-сантиметровий п'ятикомпонентний сендвіч) воно критично спотворює «картинку». Зате в таких склопакетах у буквальному сенсі грузнуть кулі — за протоколом вони зобов'язані протистояти пострілу зі снайперської гвинтівки будь-яким відомим НАТО патроном, включно з бронебійним. Зсередини скло покрито полікарбонатом, що захищає пасажирів від осколків.
Схожі принципи і при захисті шин, створених на основі звичайних вантажних покришок Goodyear Regional. По-перше, вони армовані кевларовою ниткою і стійкі до стирання. По-друге, бортуються на колісні диски з особливими бандажами, у разі проколу або, скоріше, прострілу шини дозволять продовжити рух.

Фото: Getty Images
Найкращий захист — напад
Якщо про пасивні засоби захисту більш-менш відомо, то активні технології надійно приховані від сторонніх очей. По-перше, це багаторівневі системи пожежогасіння і фільтрації повітря на випадок будь-якої з атак: стрілецької, газової або хімічної. Герметичний салон, замкнута система циркуляції повітря і кілька 30-літрових кисневих балонів повинні забезпечити щонайменше 15-хвилинну автономність перебування всередині.
Величезний багажник повністю зайнятий паливним баком і системами фільтрації, пожежогасіння та кріптированного спецзв'язку, що забезпечує пасажирам пряму лінію з віце-президентом і главою Міністерства оборони. Зрозуміло, паливний бак так само не простий — у нього свій саркофаг із гетерогенної сталі і композитних матів. Крім того, сам резервуар покритий особливим шаром гуми, в разі прострілу затягується навколо пробоїни. Є ще й диспенсер із піною, що запобігає займанню палива навіть в разі порушення герметичності внаслідок підриву.
Прийнято вважати, що на борту знаходиться цілий арсенал стрілецької зброї на кшталт помпових дробовиків. Але це не так — все необхідне є в охоронців і автомобілях супроводу. Прихований за кузовними панелями «джентльменський набір» включає в себе диспенсери з шашками для димової завіси, пневмогармати зі сльозогінним газом для розгону натовпу навколо лімузину і пара гранатометів на той випадок, якщо дорога заблокована. У закладці у центральної стійки спочиває термокофр із балоном донорської крові для переливання. Зрозуміло, тієї ж групи, що і у чинного президента.

Фото: Reyters