Facebook Pixel

Казка про український туристичний бізнес

Особиста думка

керуючий партнер FashionHub UA Вадим Медведєв
Фото: Tirachard Kumtanom / Pexels

Фото: Tirachard Kumtanom / Pexels

І вирішив якось чоловік середнього віку і середніх амбіцій поїхати зі своєю коханою на відпочинок, у краї недалекі, у краї турецькі, на курортні піски, за ексклюзивними напоями та їжею олл-інклюзивною. І подумав чоловік, що завдання настільки нескладне зможе в стислі терміни виконати агентство йому знайоме, агентство туристичне, ФОПом очолюване, в готелі на лівому березі розміщене.

Дисклеймер

Для зручності тих, хто читає від нудьги, а також правоохоронних органів і «Товариства захисту святого українського споживача» назвемо агентство «Та Пішли Ви Самі», а туристичного оператора – «АНуВас Тур».

Telegram Logo

А що відбувалося далі?

- Хочемо полетіти.

- А куди?

- До Бодрума. Туреччина. До п'ятизіркового готелю, знайомого мені, на олл-інклюзів, на 10 днів.

Усе стандартно. Пінг-понгове обговорення ціни, вибивання знижки, обмін повідомленнями і початок хворобливого процесу обміну грошових знаків на обіцянку вильоту, номера покращеного і літака безпечного. 60% вартості туру було внесено, життєві плани відкориговано, купальні костюми і креми для засмаги замовлено та отримано. Опущу той факт, що агентство, ФОПом очолюване, за погодженням з «АНуВас Туром» користується курсом обміну, який щонайменше на 5% перевищує стандартний курс (плюс відсоток за переказ). Опущу, бо нецікаво це — кожен заробляє як може.

Але тут грянув грім, згустилися над світом хмари вірусні й закрили кордони держави і регіони, запровадили заходи жорстокі, але виправдані — на Землю опустився форс-мажор. Ось і казці кінець. Повний кінець. А далі примітивна українська проза.

  • Усі договори, які підписує турист, мають цікаві пункти, що дозволяють усіляким «Та Пішли Ви Самі» й «АНуВас Турам» у разі відмови від туру штрафувати відпочиваючих на суми, які важко піддаються розумінню. Особливо якщо ваш тур заплановано на травневі свята, Великдень, Різдво (перше та друге), а також Новий рік та інші значущі події в нашому з вами житті.
  • Я почав діставати «Та Пішли Ви Самі» одразу, тільки-но в країні був оголошений карантин, тобто 16 березня. На що отримав відповідь: «Не варто хвилюватися, почекаємо ще. Можливо, карантин скасують і ви спокійно зможете полетіти на відпочинок». Відчуваєте, як по тілу побіг приємний оптимізм і впевненість у завтрашньому дні? У мене й досі біжить.
  • Тільки-но стало зрозуміло, що в травні я не зможу полетіти, настав другий етап забавної гри «Забери свої гроші». Агенція «Та Пішли Ви Самі» заявила, що треба ще «почекати», адже бідолахи з «АНуВас Туру» зараз вивозять з курортів застряглих там співвітчизників, а оскільки це великі витрати, то грошей немає. Для інформації: «АНуВас Тур» також володіє і авіакомпанією — в оператора є свої літаки, і це чудово. Але за мої гроші заливати гас? На це я згоди не давав. Гаразд, увійшов у становище і на пару днів замовк.
  • Що робить «Та Пішли Ви Самі»? Вони пропонують мені перебронювати тур. Увага! На серпень. Серпень? Приємний оптимізм повернувся! Наводжу аргументи, статті із західної преси, британської і незаангажованої, читаю інтерв'ю з міністрами туризму, включаючи пана з Анкари, крию фактами. Кажу, давайте вже наступного року. І відповідає мені «Та Пішли Ви Самі»: «Не можна, «АНуВас Тур» перебронює тільки на цей період. Причому цін на вересень і жовтень немає». А те, що у вересні треба працювати вдома, а в жовтні там уже прохолодно і що, напевно, концепція олл-інклюзів застосовуватися не буде, це ж мої проблеми, а не оператора. При цьому мені необхідно буде знайти тур, вартість якого не повинна бути меншою за повну вартість мого перенесеного туру, за який я вніс 60% передоплати. Чому? Таке правило «АНуВас Туру». Шах. Пішак на дошці.
  • Тоді, кажу я їм, повертайте гроші. І відповідає мені «Та Пішли Ви Самі»: «Грошей у нас немає. Усі перевели «АНуВас Туру», у нас навіть квитанції є — можемо показати». Прошу запросити оператора — нехай він поверне. І ось тут пішло-поїхало: «Ви знаєте, зараз ніхто нікому гроші не повертає, треба чекати на закінчення карантину. Та й тур у вас був на травневі свята, а там штрафні санкції». Що? А форс-мажор? А карантин? А те, що я звернувся за кілька тижнів до туру? Знову пінг-понг, і через тиждень отримую відповідь: «Оператор може повернути гроші, але за вирахуванням штрафу в розмірі (увага!) 50%». Феєрично! Тіло різко залишають оптимізм і впевненість у завтрашньому дні. Питаю: за що? Проходить кілька днів, отримую відповідь: «Відмовляються пояснювати». Знову шах. Впала тура.
  • Відчуваєте, як повільно таємне товариство послідовників пакетних турів заганяє мене в кут? Або лети цього року, або забудь про пару сотень євро. Я ж нормальний, середнього віку і середніх амбіцій чоловік пишу: «Давайте подивимося Кіпр, мій улюблений і рідний Пафос». Проходить час, і я отримую відповідь, де ціна на 50% вище, ніж на відомому онлайн-бронюванні. Як так? Цитую агентство: «Можливо, краще почекати і подивитися, що буде з цінами далі, бо додаткові плати за аналогічними турами, за якими туристи не змогли відлетіти, зараз онлайн близько 10 тис. грн. Тому всі в очікуванні та в надії на те, що ціни впадуть». Знову шах. Рокіровка. Ферзь б'є коня.

Ліричний фінал

Після декількох постів у фейсбуці мені почали писати менеджери і навіть власники туристичних компаній:

- треба підтримати туристичну індустрію, а то будуть скорочення, банкрутства і тисячі людей на вулиці без роботи;

- не можна, аморально вимагати свої гроші, адже туроператор — не банк і мої гроші не зберігає, усе давно на рахунках готелів і курортів, які ними користуються, оскільки «їм необхідно виживати у низький сезон»;

- треба піти назустріч один одному і перебронювати тур на пізніший час, бо це єдиний вихід із ситуації.

Диявол, дорогі працюючі в туріндустрії, криється в деталях — у дрібних, але очевидних деталях; криється у ставленні до звичайного клієнта, якого ви просто відмовлялися помічати, відправляючи пачками переповнені допотопні літаки на олл-інклюзів. Ви працювали тільки тому, що ми лінувалися, боялися витратити кілька годин часу на пошуки підходящого для нас відпочинку і давали можливість вам заробляти. Ви отримували оптові знижки на розміщення, ви відкривали офіси й продавали франчайзинг, ховаючись за численними ФОПами по всіх містах нашої Вітчизни.

Ніхто з нас не був готовий до подібного 2020-му — ми, якщо чесно, ще від 2019-го не відійшли. Але жодна кав'ярня, жодна перукарня, жоден магазин непродовольчих товарів не загнали своїх клієнтів у кут так, як це зробили ви. Можливо, тому, що вони знають, що отримати нового клієнта коштує в 5-10 разів дорожче, ніж утримати старого?

Коментарі

Особистий досвід. Як відпочивати в Хорватії

Куди поїхати на вихідні в Києві. Топ-5 заміських готелів із басейном

Лайфхаки для мандрівників. Як зробити відпустку найкомфортнішою