Починаючи з 1980-х років європейські автовиробники неухильно завойовували Китай, накопичуючи мільйонні продажі з невеликою місцевою конкуренцією.
Тепер їм доведеться захищати свою рідну територію в Європі від грізного натиску китайських електромобілів.
Китайські титани електромобілебудування BYD, Chery і Great Wall Motor готують потужну експансію близько 20 нових продуктів протягом наступних п’яти років. Вони витрачають значні кошти на продажі та маркетинг на їхньому найважливішому експортному ринку. Про це пише Reuters.
Після кількох років відбирання частки ринку в іноземних конкурентів на внутрішньому ринку найбільша у світі індустрія електромобілів Китаю, що стає дедалі потужнішою, готова розпочати боротьбу з Європою.
За словами джерел, китайські виробники електромобілів протягом багатьох років вивчали європейських покупців автомобілів, наймаючи ветеранів галузі та вибираючи дистриб’юторів з великими знаннями про місцеві особливості, коли вони закладали основу для боротьби з Tesla та старими автовиробниками. BYD і Chery вже оголосили про плани виробництва автомобілів в Європі.
Зараз китайські виробники автомобілів застосовують низку тактик, щоб проникнути на ринок, починаючи від спонсорства гучних спортивних подій для підвищення обізнаності про свої бренди до розбудови своїх дилерських мереж і зміцнення операцій з обслуговування та ремонту для захисту вартості перепродажу – ключова вимога покупців автопарків, які складають значну частку європейського ринку.
Європейські продажі китайських автовиробників залишаються невеликими, оскільки їхні бренди маловідомі споживачам — за винятком MG, колишнього британського бренду, що належить SAIC — державному китайському автовиробнику.
Але поставки швидко зростають і можуть зрости з випуском додаткових моделей у широкому діапазоні цінових сегментів, кажуть експерти галузі. Продажі BYD у Європі зросли втричі, до 15 тис. автомобілів у 2023 році після багатьох років експонентного зростання продажів електромобілів у Китаї та інших експортних ринках.
BYD випустила шість електричних моделей у Європі, і представник компанії сказав, що компанія випускає їх у 20 країнах. Він запустив свої перші три моделі у Сполученому Королівстві минулого року та планує ще дві цього року, сказав маркетинговий менеджер BYD у Великій Британії Марк Бланделл.
Great Wall планує випускати одну модель на рік у Європі протягом наступних п’яти років. Chery випустить загалом вісім моделей позашляховиків під двома брендами Omodo та Jaecoo протягом наступних двох років, заявив європейський керуючий директор Chery Йохен Туетінг.
Для порівняння, у Tesla є лише дві найбільш продавані моделі середньої ціни 3 та Y. Обидві запізнилися на модернізацію та знижуються у світових та європейських продажах.
Керівники BYD, GWM і Chery повідомили, що вони прагнуть пустити глибоке коріння на європейському ринку. Chery's Tueting сказав, що компанія зосереджується на всіх аспектах європейської автомобільної екосистеми, від брендингу та інструментів фінансування до ремонту та вартості перепродажу як для приватних, так і для корпоративних клієнтів.
«Ми робили домашнє завдання», — сказав Тютінг.
Крістіна Бу з Норвезької асоціації електромобілів, яка представляє 120 тис власників електромобілів, зустрілася з багатьма китайськими автовиробниками та відзначила, що деякі витратили роки на планування своєї європейської стратегії. Норвегія є світовим лідером із впровадження електромобілів.
За словами Бу, китайські бренди наразі адаптували свої моделі електромобілів для експорту, і вони вже працюють над моделями, розробленими з нуля для цільових європейських покупців. Вони також не стикаються з таким тиском, як західні суперники, щоб швидко отримати прибуток, оскільки вони сильно підтримані китайським урядом, сказала вона.
«Деякі з цих гравців витратили на це багато грошей, попри те, що ще не так багато продали», — сказала Крістіна Бу.
Цінові переваги
Автомобільна промисловість Китаю, яка складається з державних і приватних компаній, має значні переваги в ціні перед іноземними конкурентами частково завдяки державним субсидіям та домінуванню в країні переробки корисних копалин.
У Китаї вибух брендів електромобілів розпалив цінову війну, коли автовиробники на чолі з BYD продають купу електромобілів за ціною від $10 000 до $30 000.
Ці низькі ціни насторожили автовиробників і їхніх політичних союзників у Сполучених Штатах та Європі. У травні президент США Джо Байден у чотири рази підвищив мита на китайські електромобілі, до 100%. Європейський Союз зараз розслідує субсидії Китаю і може незабаром підняти мита на свої автомобілі.
Але керівники європейських автомобілебудівників заявили, що вищі тарифи мало захистять їх від китайських електромобілів, якщо європейська промисловість не діятиме швидко, щоб відповідати їхній ціні та вартості.
«Вікно закривається. У нас є два-три роки», — сказав член правління Volkswagen Томас Шмалл.
Поки що китайські автовиробники не сильно підривають іноземних конкурентів. Натомість вони максимізують прибуток від експорту, стягуючи подвійну ціну, порівняно з ціною Китаю, для тих самих автомобілів.

Вид зсередини електромобіля GWM ORA 03 у дилерському центрі у Вікомбі
Їхні європейські ціни лише трохи нижчі за аналогічні моделі західних автовиробників, але китайські автомобілі часто напхані стандартним обладнанням, таким як підігрів і охолодження сидінь, 360-градусні камери, цифрові панелі приладів, які часто коштують додатково у конкурентів. транспортних засобів.
Японські автовиробники використовували подібну тактику, виходячи на західні ринки десятиліття тому.
Довгострокове інвестування
Розширюючи експорт, китайські автовиробники впроваджують складні стратегії задля підвищення своєї привабливості для європейських клієнтів.
Вони покращили свої рейтинги безпеки, вони посилили операції з ремонту та обслуговування та дистрибуцію, підвищивши вартість перепродажу, що особливо важливо для людей, які орендують автомобілі.
Лізингові компанії стягують менші щомісячні платежі за автомобілі з високою вартістю перепродажу, тому що вони коштують більше в кінці терміну лізингу, коли покупці можуть вибрати, купити їх або повернути лізинговій фірмі.
Увага китайських виробників електромобілів до деталей відображає те, що вони дізналися про європейських споживачів, сказала Бо Юй, керівниця регіону Великого Китаю JATO Dynamics, британської дослідницької фірми автомобільної промисловості.
«У Китаї важлива закупівельна ціна. Але для європейських споживачів це не просто ціна, а загальна вартість володіння, включаючи технічне обслуговування та залишкову вартість», — сказала вона.
Бен Таунсенд, голова автомобільного відділу групи безпеки Thatcham Research, що фінансується страховою галуззю, працював протягом останнього року з китайськими автовиробниками.
За словами Таунсенда, окрім очевидних кроків, таких як дотримання правил безпеки та отримання високих рейтингів безпеки, китайські експортери заглиблюються у набагато складніші питання: як структурувати гарантії та ціни на ремонт у Європі, де витрати на обслуговування набагато вищі, ніж у Китаї.
«Є чіткі жорсткі правила щодо таких питань, як безпека, і є м’які правила, які не записані. Китайці дуже хочуть вивчати м’які правила», — сказав Таунсенд.
«Китайські гравці всебічно розглядають, що є довгостроковим успіхом у Європі. Продаж машини — лише верхівка айсберга. Треба зрозуміти ще багато про те, як тримати автомобіль на дорозі протягом усього терміну служби», — сказав Тобі Маршалл, керуючий директор дистриб’ютора транспортних засобів IM Group, який керує брендом ORA GWM у Великій Британії.
Раніше IM Group запустила низку нових брендів у Британії, включаючи південнокорейську Hyundai та японську Subaru.
Забезпечення легкого доступу до доступних запасних частин є життєво важливим. Маршалл сказав, що дистриб’ютор GWM у Великій Британії ORA може забезпечити більшість деталей протягом 24 годин. А компанія SAIC MG заявила, що цього літа відкриє другий європейський центр запчастин, щоб підтримати зростаючий попит на автомобілі.
Ще одна важлива спроба — залучення споживачів автопарків, які контролюють надзвичайно велику частку продажів автомобілів у Європі. Наприклад, Ayvens — найбільша європейська лізингова компанія вже має партнерські відносини з BYD і Geely.
На відміну від Tesla, яка знизила вартість перепродажу через неодноразове зниження роздрібних цін, китайські автовиробники співпрацюють з такими компаніями, як Autovista, яка проводить широкі дослідження «автомобіль до ринку», щоб встановити оптимальну залишкову вартість для клієнтів лізингу.
B-Y-що?
Головне завдання китайських автовиробників — охопити більшість європейських споживачів, які не знають про їх існування. Це дає виробникам старих автомобілів більше часу, щоб уникнути загрози китайського експорту, сказав Філ Данн, керуючий директор стратегічної консалтингової компанії Stax.

Дилерський центр BYD Auto
«Але китайці швидко навчаються, тож це триватиме недовго», — сказав він.
Щоб збільшити присутність свого бренду, китайські автовиробники звертаються до соціальних мереж, спонсорства гучних подій і партнерства з відомими дилерськими мережами.
Одним із дистриб’юторів BYD в Італії є Gruppo Autotorino, який має 70 роздрібних точок у 24 провінціях.
«Наша мережа дозволяє їм швидко охоплювати клієнтів. Це було ключовим для BYD», — сказав голова Плініо Ваніні.
GWM і Chery співпрацюють з існуючими дилерськими центрами, які також продають інші визнані бренди. Європейський керуючий директор Chery Йохен Туетінг сказав, що автовиробник для своїх автомобілів Omoda вибрав такі локації, «щоб люди казали: «Поки я тут, я подивлюся».
BYD, оскільки він є провідним китайським брендом електромобілів, відкриває здебільшого автономні дилерські центри — і розгортає їх швидко.
Марк Бланделл, менеджер з маркетингу BYD у Великій Британії, каже, що автовиробник матиме 60 дилерських центрів у Великій Британії до літа, а наступного літа збільшиться до 100, і протягом 18 місяців планує достатньо місць, щоб більшість британців могли дістатися до одного за 14 хвилин їзди.
Обізнаність про китайські автомобілі зростає. Згідно з березневим дослідженням автомобільного онлайн-майданчика Carwow, 50% респондентів у Німеччині сказали, що вони б розглянули автомобіль китайського виробництва, порівняно з 27% у жовтні минулого року.
Щоб підняти свій бренд, BYD витрачає значні кошти на спонсорство чемпіонату з футболу Євро-2024, місце, яке раніше займав Volkswagen.
BYD продемонструє свої електромобілі на місцях матчів і у прямих трансляціях. За даними Союзу європейських футбольних асоціацій, під час Євро-2020 кожен матч зібрав понад 100 млн глядачів.
«Це буде чудово для ознайомлення, тому що люди бачитимуть «BYD, BYD, BYD» протягом усього турніру. Але ми дуже скромні щодо цього. Навіть у цей час наступного року люди будуть говорити «B-Y-що?», — сказав менеджер з маркетингу автовиробника у Великій Британії Марк Бланделл.