Facebook Pixel

Як банк визначає «ризикових клієнтів» і чому може заблокувати картку

Банк може присвоїти статус «високого ризику» клієнту з підозрілими операціями, специфічною діяльністю, або якщо він відповідає іншим критерієм НБУ. Якщо клієнт має неприйнятно високий ризик, банк відмовляє у проведенні операцій чи відкритті рахунку.

Про це повідомили у Нацбанку у відповідь на запит The Page. НБУ також розповів про обмеження на перекази під час дії воєнного стану, а також що робити, якщо банк заблокував картку.

Які обмеження на перекази НБУ ввів з 2022-го

Quote«Пріоритет Нацбанку в умовах війни – забезпечити фінансову та курсову стабільність в Україні. Це необхідне підґрунтя для стійкої роботи економіки та безперебійної роботи усієї фінансової системи країни, що важливо для підтримання обороноздатності нашої держави», – зазначили у НБУ.

Для цього Нацбанк 24 лютого 2022 року ввів валютні обмеження, зокрема на деякі закордонні перекази коштів з рахунків клієнтів банку.

Водночас у НБУ зазначили, що обмеження тимчасові і їх скасують «за наявності відповідних передумов».

Quote«Одним із пріоритетних завдань Національного банку є і надалі залишатиметься поступове пом’якшення валютних обмежень та збереження курсової, цінової та фінансової стабільності», – повідомили у НБУ.

З 1 червня 2025-го в Україні також набули чинності нові обмеження на карткові грошові перекази для фізичних осіб. Проте для клієнтів з низьким і середнім рівнем фінансового ризику ліміт на перекази знижується зі 150 до 100 тис. грн на місяць. Нові обмеження встановили за міжбанківським меморандумом, тоді як попередні – були за рішенням НБУ.

Хто може потрапити у групу ризику клієнтів банку

За даними НБУ, банки самостійно встановлюють ризик-профілі клієнтів відповідно до:

  • Закону «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (ПВК/ФТ);
  • Постанов НБУ №65 і №107;
  • внутрішніх політик банку.

Високий ризик може бути присвоєний клієнтам з підозрілими операціями, специфічною діяльністю чи статусом, згідно з чітко визначеними критеріями. Якщо клієнт має неприйнятно високий ризик, банк відмовляє у проведенні операцій чи відкритті рахунку.

У НБУ також повідомили, що банки та інші фінустанови самостійно визначають порядок виявлення ознак ризику клієнтів і оцінюють ступінь цього ризику відповідно до власних внутрішніх правил.

Банки навіть можуть призначити рівень ризику цілим групам клієнтів, якщо ті мають спільні характеристики – наприклад, однаковий соціальний статус, тип послуг, що використовуються, або схожий обсяг фінансових операцій. Якщо клієнт відповідає встановленим критеріям цієї групи, йому автоматично присвоюється відповідний рівень ризику.

Що робити, якщо банк заблокував картку

Емітент (банк або інша фінансова установа) має право заблокувати картку у таких випадках:

  • якщо клієнт повідомив про втрату або можливу загрозу втрати картки;
  • якщо це передбачено договором або законом (наприклад, підозріла операція, шахрайство, недотримання правил користування);
  • якщо порушено умови користування платіжним інструментом.

Клієнт має право із заявою:

  • про розблокування картки (якщо, наприклад, блокування сталося помилково або загроза втрати не підтвердилась);
  • про перевипуск або заміну картки.

Водночас банк зобовʼязаний:

  • прийняти заяву/повідомлення клієнта;
  • надавати інформацію про хід її розгляду;
  • повідомити про результати у письмовій формі, не пізніше ніж у строк, встановлений договором або законодавством (загально – до 30 днів).

Емітент може розблокувати картку, якщо:

  • втрата картки не підтвердилась;
  • або на це є інші підстави, передбачені договором чи законом.

Навіть якщо картка заблокована, варто памʼятати, що зобов’язання перед банком (наприклад, повернення кредитних коштів) зберігаються. Банк також має виконати свої зобов’язання, наприклад, повернути залишок коштів, якщо це передбачено.

Якщо емітент не реагує, порушує строки або необґрунтовано відмовляє в розблокуванні, клієнт має право подати скаргу.

Нагадаємо, у травні 2025 року НБУ наклав штрафи та видав письмові застереження двом банкам і шести небанківським фінансовим установам через численні порушення норм фінансового моніторингу, валютного законодавства, а також вимог до протидії фінансуванню тероризму та розповсюдженню зброї масового знищення.

Подякувати 🎉