Темою Міжнародного IT-форуму, який проходив у Запоріжжі в п'ятницю, стала презентація цифрової держави. Зал, у якому виступав міністр цифрової трансформації Михайло Федоров, вмістив у себе більше тисячі бізнесменів.
Федоров не приховував чому представлення бренду вперше відбулося у Запоріжжі, — він звідси родом. За декілька хвилин до старту, під час 10-ти хвилинного пресбрифінгу, міністр агітував журналістів якомога потужніше представити подію.
«Зробіть заголовки хайповими, назвіть сьогоднішню подію історичною. Так, щоб наступного року на форум в Запоріжжя приїхали всі», — закликав він. Після цього міністр попрямував до головної сцени роздавати так званий «інформаційний хайп».
«Сьогодні я вам презентую своє бачення цифрової держави. Але для початку давайте разом визначимося, що ж таке держава в смартфоні?», — почав свій виступ глава Мінцифри. Говорячи про діджиталізацію країни він зазначив, що для нього «держава у смартфоні», це коли люди використовують держпослуги і не помічають, що вони це роблять.
«Так само, як ви викликаєте Uber. Ви можете злитися на те, що до вас приїхав підозрілий водій, але не злитеся на сам сервіс», — для порівняння сказав міністр та знову наголосив, що завдання міністерства зробити державу непомітною.
Тетяна Паламарчук зі Спілки українських підприємці заявила, що сьогоднішню взаємодію держави та суспільства необхідно реформувати. «Темпи реформування не відповідають розвитку суспільства взагалі. Для нового покоління багато процедур незрозумілі. Вони хочуть щоб те, що зручно та швидше, було скрізь, в тому числі і у взаємодії з державою», — нарікала Паламарчук.
За словами міністра, перед створенням такого проекту проводилися онлайн-дослідження і навіть скликалися фокус-групи. Їх міністр також показав аудиторії. «От наприклад, що відчуває людина, коли стикається з державою», — сказав він аудиторії.
На екрані з’явився слайд «Україна – це ***** сервіс. Держава ***** сервісів», а далі слідувала історія невдалої зміни місця голосування. Це реальні цитати людей з якими ми проводили інтерв’ю, зазначив Федоров, додавши, що через непрозорість у держорганах таких прикладів чимало.
Крім цього, за словами міністра, люди асоціюють отримання державних послуг зі стресом: «Куди б ти не пішов до чиновника, ти завжди себе відчуваєш у стані попрошайки та в позі винного. Ми прийшли до висновку що людей потрібно вилучити з процесу державних послуг».
Присутні на форумі представники бізнесу з цим погоджуються. Зокрема, співзасновник Monobank Олег Гороховський у коментарі стверджує, що бізнесу взаємодіяти з державою не просто через корупцію. «Якщо ти хочеш йти найкоротшим шляхом, то це означає з кимось домовитися. Технології повинні прибрати з взаємодії бізнесу і держави людський фактор. Все повинно бути в онлайні», — вважає він
В онлайні не буде такого, щоб документ загубився чи не надали якусь довідку, вважає Паламарчук. «Найбільше бізнес страждає від пункту «інші документи». Його потрібно замінити чітким переліком», — додає вона.
Серед цілей міністерства вивести Україну на перше місце у світі з автоматизації послуг. А конкурентом держави в смартфоні мають бути інші країни, адже проект «держава в смартфоні» на внутрішньому ринку буде монополістом.
Найбільше від цифровізації виграє держава. Вона отримає більше податків, адже люди навіть готові платити, аби не стикатися з її апаратом, сказав у коментарі співзасновник AVentures Capital Андрій Колодюк.
Переведення послуг в онлайн не означає вирішення усіх проблем. Йдеться про те, що країни, у яких автоматизовані всі послуги, стикаються з тим, що послуги знаходяться на різних сайтах. Але в Україні цю проблему вирішили обійти. «Ми придумали архітектуру, яка дозволить запустити єдиний портал та застосунок, у яких будуть зібрані усі держпослуги», — сказав Федоров.
Згадуючи Естонію, лідера цифрових послуг, міністр обурився тим, що в Україні ЕЦП має бути на носії: «У мене у Mac Book немає дірки куди вставити флешку. Це якісь 70-ті роки з ЕЦП». У світі давно цей підпис перенесли у смартфон, додав Федоров. Водночас він анонсував впровадження SmartID з державним Приватбанком. Мобільний додаток, який надає безпечний доступ до облікових записів банків або інших електронних послуг, а також для підписання документів, розраховують презентувати до кінця року. Поки що в Україні впроваджено лише MobileID.
Щоб реалізувати цифровізацію новостворене міністерство для контролю матиме у кожному відомстві умовного технічного директора з діджиталізації. «Це допоможе зрозуміти, що відбувається, наприклад в Мінюсті, Мінфіні», — пояснює Федоров.
Сам же бренд створюється для того, щоб пояснити суспільству, бізнесу, донорам важливість цифровізації. За словами міністра, це проект не на один день. «Країни йдуть до переведення 90% послуг в онлайн 10-15 років, ми хочемо цифровізувати всі послуги за 5 років. Якщо послуги не буде в онлайні, її взагалі не буде», — говорить Федоров.
Втім, реалізувати таку обіцянку міністерству буде не просто. Як пояснив Колодюк, більшість послуг за такий термін можна діджиталізувати, але є послуги, які буде важко перевести в мережу через конфлікт на сході.
Підсумовуючи свій спіч, глава Мінцифри анонсував впровадження електронних водійських прав. «Коли з’явився Pay Pass, я почав забувати гаманець, у якому були права. Я на собі відчув як це не зручно», — зазначив міністр, додавши, що пілот цієї послуги з'явиться вже через кілька місяців.
Бізнес у свою чергу, зауважив, що потребує переходу в онлайн дозвільної документації, податкових послуг, відкриття та ліквідації бізнесу. «Закриття бізнесу досі залишається з нотками корупції», — стверджує Паламарчук.
Слідом за цими спікерами на сцені з’явився маркетолог Андрій Федорів. «Це не мій брат, це не мій родич, він просто однофамілець», — жартома сказав міністр, представляючи власника агентства, яке допомагало розробляти цифровий бренд.
«Як же так, такий гігантський форум, такий блискучий доклад, дайте трішки емоцій Михайлу Федорову», — закликав він IT-спільноту.
Федорів підлесливо подякував міністру та донорам, які фінансують проект, за те що вибрали його агенцію, а далі продовжив презентацію проекту.
«Той світ у якому ми зараз живемо він дуже молодий», — говорив він. У той же час на екрані з’явилася обкладинка журналу TIME. На травневій обкладинці 1983 року було зображено робота, який в тачці віз завод на сміття. «Сервіс стає важливішим, ніж матеріальні об’єкти», — таку думку передавало зображення.
У своєму спічі Федорів мотивував бізнес перетворити державу у сервіс. За його словами, під час розробки бренду головна увага була не на логотипі чи кольорі, а на самому продукті, його зручності. «Ми не створили бренд для хіпстерів», — сказав він.
Бренд представляє собою сайт та додаток, у якому будуть знаходитися усі послуги. Бізнес очікує, що додаток спростить процес взаємодії з державою.
Переглядаючи сайти держорганів, команда помітила чимало різних дизайнів. «Дехто зробив чудову домашню роботу, — сказав з іронією Федорів, та додав, що таким чином людина відчуває себе як у чужому супермаркеті: «Де сир, о ні тут, щось інше».
Мінцифри хоче зробити усі сайти в одному дизайні та вигляді. «Ми працюємо над спрощенням», — зауважив Федорів, та для прикладу навів послугу «ФОПи онлайн». Цю послугу модернізували, тепер там замість 56 полів, які треба було заповнити, тільки 12. Крім цього, тепер система сама сповіщатиме про зміну статусу. «До вас прийде push-повідомлення чи підтвердження на пошту, або ви зможете бачити цю інформацію в особистому кабінеті».
https://www.facebook.com/watch/?v=490203561558608
На завершення Федорів хотів показати ще один ролик, але пропав звук. «Будемо вважати, що це був короткий тизер», — жартома відреагував він та передав слово міністру.
Завершуючи презентацію Федоров наголосив, що сім з десяти людей на вулиці бояться держави в смартфоні тому, що думають, що держава володітиме їх даними. Хоча сьогодні дані знаходяться в 350 реєстрах, які згодом скоротяться до 7-12. Водночас Федоров пообіцяв скоріше запустити «Кабінет громадянина», який даватиме поняття, якими даними українців володіє держава. «Зараз ви цього не знаєте, але згодом ви навіть знатимете, яке відомство шукало інформацію про вас», — добавив очільник міністерства.
Він анонсував зміни у закон «Про приватне державне партнерство» та зауважив, що поки міністерство не витратило жодної копійки. «Знаєте як у тому анекдоті: А ви знаєте виявляється тут є бюджет, а я звик працювати без грошей або з обмеженим бюджетом та знаходити ресурси сам», — сміючись сказав Федоров, та закликав підприємців долучатися до державних проектів.
«Ну що, звук полагодили, давайте запускатися», — на завершення запитав міністр в організаторів. Після цього на екрані з’явився півтора хвилинний ролик цифрового бренду держави.