Facebook Pixel

«Зараз можна зекономити, якщо переглянути звички споживання електроенергії». Інтерв'ю з головою компанії YASNO

З 1 липня в Україні запрацювала нова модель ринку електроенергії. На зміну «енергоринку» прийшов так званий «оптовий ринок». Він складається з п'яти сегментів: внутрішньодобового, балансуючого, ринку на добу вперед, ринку двосторонніх договорів та ринку допоміжних послуг. Поступово ця реформа має привести до того, що споживачі, включно з домогосподарствами, зможуть обирати з декількох постачальників. А продажі здійснюватимуться за тим же самим принципом, який діє на ринку мобільного зв'язку.

Готуватися до цього почали всі великі виробники електроенергії. Першою стала група ДТЕК Ріната Ахметова – у листопаді тут запустили свою компанію, яка працює з роздробом. Йдеться про компанію YASNO. Вона спеціалізується на енергоефективних технологіях, на встановленні сонячних батарей та електрозаправок.

The Page розпитало Абдуллу Кьоксала (Abdullah Koksal), генерального директора постачальника електричної енергії та ефективних рішень YASNO, як споживачам заощадити на електроенергії, а також про те, як зміниться український ринок і чим він відрізняється від моделі, яка працює в сусідніх країнах.

– Для чого вам бренд YASNO? Навіщо він був створений?

– Дозвольте розпочати з того, які напрямки бізнесу у нас є. По-перше, ми постачаємо електроенергію 3,5 млн сімей та бізнес-клієнтам у трьох регіонах України – у Києві, Дніпропетровській та Донецькій областях. Також у нас є енергосервісна компанія ДТЕК ЕСКО, що надає послуги промисловим клієнтам щодо підвищення енергоефективності та зменшення витрат на енергоносії. А приватним клієнтам ми пропонуємо енергоефективні набори «Розумний Ват». Тож ми їм також допомагаємо зменшувати рахунки за електроенергію. Ще у нас є STRUM – наша мережа зарядних станцій для електромобілів, що розташовані у Києві та на кількох ключових автошляхах країни.

Було очевидним, що ми надаємо суміжні послуги під різними брендами, але тим самим клієнтам. Це не дуже ефективний спосіб ведення бізнесу. Тому ми об’єднали ці продукти та послуги, доповнили їх новими, сформувавши для наших клієнтів нову ціннісну пропозицію. Це абсолютно новий підхід як для постачальника електроенергії. Саме такою була логіка за створенням нашого нового бренду YASNO. До того ж ми значно покращили рівень обслуговування, вивели нові продукти. Невдовзі буде ще багато новин. Бізнес значно оновився, і йому потрібно було нове ім’я. Ім’я, яке відповідало б цим безпрецедентним змінам.

– Чим YASNO відрізнятиметься від колишніх обленерго – компаній, що були до створення YASNO?

– Одна з найважливіших змін, що пройшли у межах реформи ринку електроенергії, полягає у тому, що ланка «дистрибуція – продаж електроенергії» була поділена на окремі бізнеси. Раніше була одна компанія, яка і відповідала за роботу електричних мереж, і обслуговувала клієнтів та продавала їм електроенергію. Після реформи ці види діяльності розділені, ними займаються окремі компанії.

QuoteРаніше була одна компанія, яка і відповідала за роботу електричних мереж, і обслуговувала клієнтів та продавала їм електроенергію. Після реформи ці види діяльності розділені – ними займаються окремі компанії.

Зараз наша компанія і особисто я відповідаємо лише за одне – як найкраще обслуговувати клієнтів. Це єдине, чим ми опікуємося, єдиний фокус нашої організації. Безумовно, така звужена спеціалізація несе багато переваг для споживачів. Адже кожен бізнес тепер фокусується на своій частині. Впевнений, клієнти вже бачать різницю, як порівняти з тією єдиною структурою, яка відповідала за всі процеси в ланці – від генерації до її розподілу та до її постачання.

– Ви раніше працювали в цій галузі?

– Я із Туреччини. Там я працював у найбільшій енергетичній компанії, що обслуговувала 9 млн клієнтів та була спільним підприємством німецького енергетичного гіганта E.ON та турецької Sabancı group. Я працював у різних сферах – від операційного управління до маркетингу. Отже маю великий досвід у цьому бізнесі. Важливо відзначити, що подібна реформа вже пройшла у Туреччині, і я брав активну участь в реформуванні. А саме – відповідав за процеси розподілу бізнесів, їхнього ребрендингу, за зміни білінгових систем тощо. Отже маю безпосередній практичний досвід у тих змінах, що зараз проходять в українській електроенергетиці.

Скільки коштів планує заробити нова компанія? Яким чином ви збираєтеся збільшувати доходи?

– Сьогодні наш бізнес — це переважно постачання електроенергії за регульованим тарифом (так звана універсальна послуга). Це (більшість наших клієнтів, обсяг постачання) — 11 тераВатт-годин на рік. Якщо говорити про прибутковість, то це регульований бізнес. Та й загалом у бізнесі з постачання електроенергії не можна говорити про високу маржинальність, а отже про прибутки. Можливості збільшення прибутку, відповідно, залежать від трансформацій, які здійснює бізнес.

Ми спостерігаємо великі зміни на європейських ринках, де енергетичні гіганти інвестують у нові напрямки. Це інфраструктура для електромобілів, можливості розподіленої генерації та зберігання електроенергії, «розумний дім». Ми вже зараз розвиваємо ці напрямки в Україні. З нашою професійною допомогою клієнти зможуть ставати просьюмерами (активними учасниками енергоринку) й заробляти на тих можливостях, що їм пропонуватиме енергетика майбутнього. Ці нові технології та нові послуги стануть головним джерелом доходів для нашого бізнесу.

– Який ваш прогноз щодо ринку сонячних панелей?

– Перш за все, я вважаю, що Україні чудово вдалося розпочати впровадження фотоелектричних технологій на споживчому рівні. Сьогодні ми бачимо, що 15 тисяч домогосподарств вже встановили сонячні станції, які генерують понад 450 гігаВатт*годин на рік, що є досить добрим показником. Ми прогнозуємо, що протягом найближчих трьох років ця потужність буде подвоєна. Тобто ще 15 тисяч клієнтів вкладуть гроші в ці технології.

QuoteСьогодні 15 тисяч домогосподарств вже встановили сонячні станції, які генерують понад 450 гігаВатт*годин на рік. Ми прогнозуємо, що в найближчі три роки ця потужність буде подвоєна.

Важливо, аби в Україні було три драйвери, що вплинуть на зростання цього ринку. По-перше, це «зелені» тарифи як державна підтримка розповсюдження цих технологій. Я вважаю, що зараз ситуація є досить сприятливою для того, щоб споживачі могли розглядати таку можливість для інвестиції. По-друге, це розвиток технологій. Ефективність сонячних технологій значно зростає. І третє (що, на мою думку, є найбільш критичним) — це можливості фінансування. Якщо порівнювати ринки України та Європи, то ми бачимо, що на європейських ринках інструментів фінансування більше. Тому звичайному домогосподарству набагато простіше інвестувати в такі технології. Ми будемо працювати над варіантами фінансування, щоб вони також були доступними для наших клієнтів в Україні. І якщо нам вдасться це зробити, я вважаю, що зростання ринку буде набагато більшим.

– Чому люди мусять вірити YASNO більше, ніж колишнім обленерго? Що зміниться?

– Перш ніж проводити ребрендинг, ми вже виконали значні покращення. Зміни вже є. Запуск цього бренду є наступним кроком на тривалому шляху трансформації. Ми інвестували у три основні канали обслуговування клієнтів: нашу мережу центрів обслуговування, у наші гарячі лінії та цифрові канали обслуговування.

Щодо мережі відділень, то ми розробили й запустили новий концепт обслуговування — енергоофіси. П'ять енергоофісів вже відкрито, й вони приймають клієнтів. А до середини наступного року ми плануємо оновити всю мережу – 65 відділень. Тоді всі наші клієнти, включно з тими, хто мешкає у сільській місцевості, відвідуватимуть наші нові, сучасні відділення.

По-друге, це контакт-центри – гарячі лінії. Тут акцент був зроблено на зменшення часу очікування на лінії та на підвищення рівня обслуговування. Ми інвестували у розширення спроможності наших контакт-центрів, а також у технології, що дозволяють автоматично (а водночас швидше, не чекаючи з’єднання із оператором) виконувати найпоширеніший процес, задля якого нам дзвонять, – передачу показників лічильників. Відтепер їх можна передати за допомогою інтерактивного голосового меню або голосового бота.

Наші клієнти звикли передавати показники в первинний короткий період. Тому виникає перенавантаження на потужності, що в інший час простоюють. Це пікові періоди на початку місяця. Ми продовжуємо працювати над тим, аби згладити ці піки. Зокрема, проводимо роз`яснювальні кампанії, де розказуємо клієнтам, в який час найкраще та найшвидше з нами спілкуватися. А потужність, що вивільниться, ми спрямуємо на ще краще обслуговування.

І наостанок – цифрові канали: особисті кабінети та мобільні застосунки. Ми інвестували в збільшення їхньої кількості та в додатковий функціонал – аби клієнтам було легко та зручно з нами взаємодіяти. Впевнений, клієнти вже помітили, що спілкування з нами стало простішим та яснішим. А ми стали більш дружньою компанією, яка фокусується на потребах споживачів. Саме ці справи (а не слова, не нове ім`я бренду), я впевнений, стануть головним фактором, чому ми подобатимемося нашим клієнтам.

– Скільки коштів ви вже вклали у покращення сервісу і скільки збираєтеся ще інвестувати?

– Якщо говорити про нашу загальну програму перетворень, то, перш за все, – це оновлення відділень, перетворення їх на формат енергоофісів. Це велика програма для мережі з 65 центрами обслуговування. По-друге, це інвестиції в нашу інфраструктуру – білінгову та CRM-системи. Ми плануємо запровадити нове, єдине рішення. Також замінимо технологію, яку використовуємо для роботи контакт-центрів.

Ще частина інвестпрограми – це інвестиції в нові продукти, які ми запроваджуємо. І останнє – це підвищення кваліфікації та навчання для наших співробітників. Ми підвищуватимемо їхній професійний рівень, обізнаність щодо новітніх енергетичних продуктів та впроваджуватимемо процеси, спрямовані на покращення рівня сервісу. Загалом витрати на ці трансформаційні процеси складають понад 100 мільйонів грн.

Якщо тарифи для населення зростатимуть, як це вплине на вашу роботу, які виникнуть можливості?

– Можливості, які ми бачимо для нашого бізнесу, безпосередньо не пов’язані зі зростанням тарифів. Наші основні плани — в іншій площині. Загальний тренд на європейських ринках для постачальників електроенергії – надавати більше сервісів, більше послуг з енергозбереження.

QuoteЗагальний тренд на європейських ринках для постачальників електроенергії – надавати більше сервісів та послуг з енергозбереження.

Тож і ми плануємо трансформувати бізнес постачання — пропонувати додаткові продукти: двозонні лічильники, щоб клієнти могли заощаджувати із нічним тарифом; більш ефективні технології освітлення, що дозволяють зменшувати рахунки. Я вірю, що це будуть саме ті фактори, які розвиватимуть бізнес. Наші продукти та сервіси будут затребуваними, і це буде джерелом доходності для нас.

Ви з Туреччини. Які основні відмінності між ринками Туреччини та України?

– На ринку Туреччини енергетична реформа розпочалася 10-12 років тому. Я спостерігаю досвід України і бачу, що процеси реформування відбуваються набагато швидше. І я приємно вражений швидкістю змін та конкретними досягненнями за останній рік. У чому полягає різниця між Україною та Туреччиною? Безумовно, у часі, який країна провела вже із запровадженим та розвиненим енергетичним ринком.

Теперішній оптовий ринок електроенергії в України розвинений недостатньо, аби компанії-постачальники могли впроваджувати нові продукти. На жаль, сьогодні абсолютно усі пропозиції на вільному ринку електроенергії формуються за принципом «витрати плюс». Пропозиції постачальників повністю прив`язані до вартості електроенрегії. Ця вартість, закономірно, коливається. А ми як постачальник не можемо запропонувати фіксовані умови.

Я сподіваюся, що скоро стануть можливими двосторонні довгострокові договори – важливий сегмент оптового ринку, де купувати електроенергію можна буде напряму в генерації. Тоді ми зможемо укладати довгострокові угоди, в яких фіксуватимемо ціну на довший період – на рік, а то й на довше.

Тоді ми представимо клієнтам пропозицію, що була популярною в Туреччині, — контракт з фіксованою ціною. А це дуже важливо, особливо для великих клієнтів, промислових споживачів, які з фіксованим контрактом зможуть планувати свої витрати. Якщо вони знатимуть вартість електроенергії на рік вперед, то зможуть хеджувати ризики і краще планувати свою діяльність. Це головна відмінність між двома країнами. Але, спостерігаючи темпи, якими рухається Україна, я сподіваюся, що ми зможемо запропонувати такі продукти нашим клієнтам вже найближчим часом.

Що має змінитися на ринку електроенергії, щоб оператори працювали краще?

– Я думаю, що це якраз те, про що я щойно говорив, – розвиток оптового ринку є критичним. Ми очікуємо, що незабаром почне розвиватися ринок двосторонньої торгівлі, а це дозволить покращити обслуговування та пропонувати кращі продукти для наших клієнтів. І ми очікуємо певного вдосконалення механізму, який сприятиме та підштовхуватиме компанії-постачальників до кращого обслуговування клієнтів. Ми вже активно налаштовані на досягнення цих цілей. А ці зміни допоможуть клієнтам побачити покращення якості по всій Україні.

І ще одне питання. Дайте нам якусь пораду. Що робити людям, щоб платити менше за електроенергію?

QuoteЩоб зекономити, подивіться, чи можете перенести частину споживання на нічний період, та замініть електроприлади на більш ефективні.

– Безумовно, треба переглянути свій профіль та звички щодо споживання електроенергії. Подивіться, чи може частина споживання бути перенесена на нічний період. Абсолютно реально, наприклад, не прати одяг вдень, а робити це під час дії нічного тарифу. Тоді можна платити за електроенергію за більш вигідними цінами. Також треба переглянути електроприлади, якими користуються вдома, і спробувати замінити їх на більш ефективні. Своїм клієнтам ми пропонуємо низку рішень, які дозволять їм економно споживати та сплачувати за електроенергію менше.

Подякувати 🎉