Facebook Pixel

«Якщо возити товар буде небезпечно, ми припинимо всі операції». Інтерв'ю генерального менеджера Glovo в Україні

Фото: The Page

Фото: The Page

COVID-19 губить економіку. Як зберегти бізнес під час епідемії, чи відкриває карантин нові можливості і на чому можна заробити під час карантину, чи так успішні зараз кур'єрські служби, як про це жартують в інтернеті, і як розвиватиметься ринок доставки. На ці запитання The Page відповів генеральний менеджер Glovo в Україні Дмитро Расновський.

— Кажуть, що карантин відкриває нові можливості для компаній, які доставляють їжу. Це так?

— Навряд чи це є можливістю. Це причина майбутньої рецесії економіки, від чого постраждають багато бізнесів. Я впевнений, що в поточній ситуації ряд бізнесів можуть знайти деякі можливості, як продовжити функціонувати, давати роботу своїм співробітникам і допомагати економіці. Це буде нелегко, тому що багато людей змушені перейти на роботу з дому або вийти у безстрокову відпустку — в результаті їх дохід скорочується, а купівельна спроможність населення падає.

Водночас є шляхи, як можна намагатися щось робити. На щастя, доставку продуктів і доставку готової їжі ще дозволяють. На цьому можна заробляти. Є ще ряд ідей, які знаходять в Європі. Я знаю, що деякі ресторани в Бухаресті зараз здають свої потужності для інших гравців, щоб вони могли готувати їжу на доставку. Є ресторани, які об'єднуються разом, щоб працювати на одних потужностях. Бо одне – це платити одну оренду, інше – платити три оренди.

Telegram Logo

Різні бізнеси зараз шукають різні шляхи. Побачимо, що працюватиме. Бо зараз в Україні складно сказати, що буде далі. За короткі терміни карантину ми бачимо, що попит на доставку зростає. Але, перш за все, зростає попит на доставку продуктів та медикаментів.

Фото: УНІАН

Фото: УНІАН

— Наскільки зріс попит?

— Зараз складно судити, тому що ситуація сталася зовсім недавно. Ми бачимо, що попит доставки з аптек зріс у кілька разів. Частково це пов'язано з панікою, частково з тим, що люди просто намагаються знизити кількість соціальних контактів (а це загальна рекомендація щодо зниження ризику захворюваності). Те ж саме з супермаркетами. Є черги, деяких продуктів немає. І тут або паніка, або бажання скоротити ті самі контакти.

Glovo оперує в Італії та Іспанії, тому нам зрозуміло, що відбуватиметься. Під час фази розвитку епідемії, коли хворих відносно небагато, але вже введено карантин, є якісь позитивні настрії, тому доставка, в принципі, зростає. Що відбувається далі: частина ресторанів закривається (або їм недостатньо бізнесу доставки, або є ще якісь причини); кількість ресторанів скорочується; кур'єри можуть не захотіти виходити на лінію через побоювання заразитися, незважаючи на всі запобіжні заходи. У якийсь момент, як ми бачимо на прикладі Італії, попит зростає, а пропозицій стає менше. І потім бізнес доставки скорочується.

Є приклади, коли країни приймають рішення ввести більш суворий карантин. Як в Перу, коли в Ліму навіть ввели війська і заблокували дороги. Там неможливо доставляти їжу. Все дуже залежить від того, як буде відбуватися епідемія. Тому загальна рекомендація – берегти себе, зменшувати кількість соціальних контактів, сидіти вдома, мити руки і так далі. І чим слабкішою буде епідемія, тим більше шансів, що ми повернемося до нормального способу життя і з точки зору життя як такого, і з точки зору функціонування бізнесу.

— Що б ви порадили малому і середньому бізнесу?

— Треба добре все порахувати і зрозуміти, що виходить, а що ні. Звичайно, доставка – один з виходів. Але як я вже наводив приклад деяких європейських країн, можна шукати креативні шляхи. Бо не завжди доставка є способом покрити всі витрати. Можна збиратися разом, використовувати свої потужності з кимось, щоб оптимізувати витрати, намагатися комусь здати ці приміщення під що-небудь. Тут просто потрібно шукати можливості і розуміти, що потрібно на даний момент ринку. Але на даному етапі, я думаю, що попит трохи зростатиме. Плюс є приклади вже у декількох українських мереж, які частину закладів закрили, але частину залишили. Ми ж збільшили радіуси доставки. З одного боку, мережі скоротили свої витрати, з іншого боку, ми збільшили утилізацію цих кухонь для доставки, що дозволяє їм платити за рахунками.

— Які можливості відкриває ця криза?

— Я бачу тут більше ризиків для економіки. Але зрозуміло, що ряд гравців, як в ресторанному бізнесі, так і в ритейлі, особливо у малому бізнесі, залишать ринок, тому що не зможуть пережити кризу. І для тих, у кого є гроші, ідеї та технології, це прекрасна можливість завоювати ту саму частку ринку. Бо зараз вартість людського часу скорочуватиметься, адже люди сидять вдома, багато в неоплачуваних відпустках. Плюс все дуже сильно дешевшатиме. І ті, у кого є ідеї та ресурси, а також можливість щось купити і щось зробити, зможуть використовувати цю людську працю, яка стала дешевшою.

— Тобто це не тільки ризики?

— Можливості є завжди. Я впевнений, що, насамперед, буде економічна рецесія. Але також я впевнений, що ті люди, які будуть менше фокусуватися на паніці і негативі, а постараються не те щоб знайти щось позитивне, але не піддаватися паніці, а дивитися на це як на середу, в яку вони потрапили, то такі люди зможуть знайти якісь виходи. Ми те ж саме робимо для себе. Тому що доставка ніби зростає, але це не назавжди.

Фото: соцмережі

Фото: соцмережі

— Як змінився бізнес Glovo за ці кілька днів? Як він зміниться в майбутньому?

— Зараз, з одного боку, зростає попит, з іншого боку, закривається велика кількість ресторанів. Виходить, що ми змушені підвищувати дистанції, щоб з меншою кількістю ресторанів залишити те ж саме покриття. У нас зростає середня відстань, що трохи погіршує досвід користування, тому що час доставки зростає. І зростають компенсації кур'єрам.

Другий момент: ми розуміємо, що багато людей вимушено залишилися без звичного рівня доходу, тому ми відразу знизили вартість доставки на аптеки з 60 грн. до 10 грн., щоб просто підтримати клієнтів (оновлення від 30 березня: компанія Glovo повідомила, що знизила вартість доставки з аптек до 1 грн.). Також ми намагаємося знизити вартість доставки по більшості категорій, які можемо собі дозволити, щоб зробити сервіс доступним (особливо це стосується супермаркетів).

Я думаю, що якщо епідемія не розвиватиметься сильно, попит трохи виросте, але потім все впиратиметься лише в кількість ресторанів, які працюють. Це ключові зміни. Є зростання і є збільшення інвестицій з нашої сторони, щоб підтримати економіку. Оскільки нам вкрай важливо, щоб всі учасники ринку змогли продовжувати жити і отримувати свій дохід: кур'єрам потрібен заробіток, а ресторанам — така кількість замовлень, щоб їм було вигідно працювати, а не закриватися.

Третє: чи потрібна така вартість доставки і такі умови, щоб люди могли собі дозволити доставку ліків з аптек, продуктів з супермаркетів і просто готової їжі. Але при цьому все може йти по-різному. Є вже ряд прикладів у тих країнах, в яких оперує Glovo. У Перу закривається все. У деяких країнах закривається частина зон, як на півночі Італії. Десь вводиться набір обмежень. Подивимося, що буде у нас.

В інтернеті дуже багато мемів про те, що зараз всі сервіси доставки дуже багато зароблять. Насправді це не так. Чим гірше розвиватиметься епідемія, тим більше падатимуть всі сфери. Тому що купівельна спроможність знижуватиметься, а возити товар буде небезпечно. Для нас безпека перш за все. Якщо в якийсь момент ми зрозуміємо, що з таким рівнем епідемії возити товар буде небезпечно, ми припинимо всі операції.

Warning icon Помилка в тексті? Виділіть її мишкою і натисніть: Ctrl + Enter

Коментарі

Всі новини