Нові вимоги щодо етичної поведінки колекторів
Найбільший відсоток звернень до Національного банку з питань врегулювання простроченої заборгованості пов'язаний із роботою небанківських фінустанов, які надають споживчі кредити. Так, у другому кварталі цього року звернення через порушення вимог щодо етичної поведінки складають понад третину всіх звернень щодо діяльності таких фінустанов.
Учора, 4 серпня, НБУ встановив додаткові вимоги щодо етичної поведінки під час врегулювання простроченої заборгованості.
Для посилення та однозначного трактування норм «колекторського закону» спільно з учасниками ринку було розроблено додаткові вимоги щодо етичної поведінки. Зокрема, деталізуються окремі процедурні питання, запроваджується заборона на отримання згоди споживача на опрацювання даних його телефонного довідника та журналу дзвінків задля врегулювання простроченої заборгованості.
Споживачі чи інші особи мають право фіксувати неправомірну взаємодію. Результат фіксації може бути переданий Нацбанку та використаний під час перевірки дотримання вимог щодо етичної поведінки.
Урегульовано питання передавання даних третіх осіб, які не є поручителями, майновими поручителями чи спадкоємцями. Якщо споживач надає персональні дані третіх осіб, це не означає їхньої згоди на взаємодію. Вони мають надати такий дозвіл самостійно.
Уточнено норми щодо особистих зустрічей зі споживачем або іншими особами. Вони мають проходити добровільно після отримання окремої згоди на проведення кожної такої зустрічі. Заборонено зустрічатися за місцем роботи.
Під заборону також потрапила низка некоректних практик, які були виявлені Національним банком під час розгляду звернень громадян.
Усі зміни набувають чинності з 5 серпня 2022 року. Банки мають погодити свою діяльність із новою постановою НБУ протягом трьох місяців, а небанківські фінустанови та колектори – протягом двох.