Тіньова економіка в Україні – явище, яке існує від часів отримання нашої незалежності. Що дійсно погано — це те, що рівень тіньового сектору економіки настільки великий, що перевищує показники всіх країн Європейського Союзу.
Найбільший рівень тіньового сектору економіки в ЄС – в Угорщині, він складає приблизно 25%. В Україні цей показник завжди знаходиться на рівні близько 50% (особливо, якщо довіряти не нашим розрахункам, а розрахункам Організації економічного розвитку та співробітництва).
Були часи, коли тіньова економіка складала майже 70%, згідно з дослідженнями Організації економічного розвитку та співробітництва. Це свідчить, в першу чергу, про те, що бізнес-клімат у країні неякісний, податкове навантаження може бути занадто великим.

Намагаючись, з одного боку, вижити, а з іншого – продовжувати бути конкурентоздатними, деякі українські підприємства можуть вирішити залишитись у тіні.
Це зовсім не означає, що ти не платиш жодних податків. Ти сплачуєш податки, але ці податки стають прихованими та підживлюють корупцію. З іншого боку, це живлення, яка використовується для криміналітету, для організованої злочинності в країні.
Середній рівень податку в тіньовому секторі знаходиться на рівні десь приблизно 20%, тобто понад $10 млрд на рік рухається через різні корупційні канали.
Багато коштів можуть рухатись тіньовими, корупційними та криміногенними каналами – якщо вірити розрахунку, що рівень тіньового сектору майже 50%. Це означає, що цього року в тіні буде вироблено валового внутрішнього продукту на рівні понад $60 млрд. Середній рівень податку в тіньовому секторі знаходиться на рівні десь приблизно 20%, тобто понад $10 млрд на рік рухається через різні корупційні канали.
Знову ж таки, це не феномен України. Якщо згадати вступ Болгарії та Румунії в Європейський Союз, то у них були саме такі проблеми – великий рівень корупції та організована злочинність. І через це було відкладено на один рік їхній вступ до ЄС.
Ці кошти можуть використовуватися на фінансування тероризму, що для нас є дуже небезпечним, враховуючи те, що ми перебуваємо у стані військових дій на сході країни. Вони можуть використовуватись різними групами політичного впливу, що теж є небезпечним з точки зору розвитку демократії в країні. Вони можуть використовуватись різними криміногенними структурами, що теж є достатньо небезпечним, враховуючи ту криміногенну ситуацію, яка зараз існує в країні.
Плюс багато озброєння знаходиться на руках у населення. Це, власне, дуже негативний сигнал ще й тому, що були зміни в політичній системі, прийшли нові політичні еліти, а рівень тіні залишається достатньо високим. І це означає ще одне додаткове навантаження на владу.
Влада якомога швидше має проводити всі реформи, пов'язані з поліпшенням бізнес-клімату. Щойно бізнес-клімат в країні поліпшиться, то й ситуація з тіньовим сектором економіки вирівнюватиметься – вона покращуватиметься.
Якщо ми зможемо досягти того рівня, який існує в Угорщині, ми можемо вивільнити для державного бюджету приблизно $5 млрд на рік.
Якщо ми зможемо досягти того рівня, який існує в Угорщині, ми можемо вивільнити для державного бюджету приблизно $5 млрд на рік. А це повністю перекриє не просто наш дефіцит державного бюджету, а дозволить вийти в профіцитну зону. Це можливість повністю вирішити питання, пов'язані з фінансуванням Пенсійного фонду. Нарешті, це великі інфраструктурні проєкти, які можна створювати в Україні. Тому задача подолання та боротьби з тіньовим сектором економіки — це просто завдання із найбільш пріоритетних.
Контекст
- За даними Київського міжнародного інституту соціології, у 2018 році тіньова економіка досягла 47,2% ВВП. Роком раніше — 46,8%. Найгірше справи йдуть в роздрібній торгівлі та будівництві — 50% в тіні.
- Головні джерела тіньового сектора — приховування доходів бізнесу, неофіційні працівники і зарплата в конвертах.