Facebook Pixel

Як збільшити ефективність компанії через unit-економіку: кейс Getmancar

Тарас Гетманський
засновник і CEO каршерінга Getmancar

На певному етапі свого розвитку кожна компанія обростає купою сервісів чи субпідприємств. Наприклад, Amazon розпочинав свою діяльність як сайт, де продаються лише книги. Але зараз це вже один із найбільших світових маркетплейсів, який має купу підрозділів. Одним із них є Amazon Web Services, який спочатку надавав хмарні сервіси для Amazon, а потім став доступним і для всіх інших компаній. Тобто бізнес розподіляється на такі собі юніти, кожен з яких виконує свою окрему функцію.

За таким принципом unit-економіки рік тому почав працювати й український сервіс каршерингу Getmancar. Як це вплинуло на наші фінансові показники та ефективність компанії – розповім детальніше.

Підхід Getmancar: юніти компанії оцінюють роботу одне одного

У класичному розумінні unit-економіка – це метод, який дозволяє оцінити ефективність та прибутковість бізнесу через оцінку його однієї одиниці, себто юніту (наприклад, товару чи клієнта). Однак у Getmancar ми працюємо за дещо іншою методикою. Ми розділили материнську компанію на юніти-підрозділи і оцінюємо її ефективність та прибутковість через показники юнітів.

Кожен підрозділ займається лише профільною роботою (наприклад, лише ІТ чи іншим напрямком) та самостійно вирішує питання власного сервісу, заробітку і своїх фінансових результатів. Але є одна точка перетину, де юніти все ж взаємодіють – це критерій Service Level Achievement (SLA). Згідно з ним, один юніт оцінює інший на предмет задоволення від обслуговування, отриманого від іншого юніта.

Інший критерій, за яким оцінюються юніти, – це цінова конкурентоспроможність. Наприклад, в компанії порівнюємо ціни та результати юніту з показниками фахівців на аутсорсі. І якщо юніт за цими параметрами є неефективним, то можемо зробити вибір на користь підрядника.

Це відхід від стандартів, які дуже часто у нас сповідуються. Якщо компанія неприбуткова, ми ставимо питання, чи вона треба на нашому борту.

Getmancar пішов в ІТ?

Наразі в Getmancar серед різних юнітів є, наприклад, ті, які займаються виключно ІТ або збитками. Наприклад, останній працює з тими випадками, коли клієнти сервісу пошкодили машину. Цей підрозділ займається оформленням заяв до страхової, здійснює виїзди на місця, проводить експертні оцінки, працює зі штрафами та евакуаціями і оцінює, де можна найвигідніше провести ремонтні роботи та закупити запчастини, оцінює сторонніх постачальників послуг та субпідрядників.

QuoteТобто наша основна компанія сплачує гроші компанії (юніту), яка займається лише деліктами, аваріями, збитками. Якщо нам не подобається, як працює ця компанія, ми замовляємо цю послугу в іншому місці.

Ця практика відмінно застосовується на європейському рівні і компанії навпаки воліють до більшого аутсорсу. Наприклад, європейські каршеринги взагалі не будуть мати на борту компаній-юнітів. Все це вирішать окремі сервіси. Майбутнє України, за умов зростання економіки, таке саме, іншого шляху не буде.

Так само автономно працює й ІТ-юніт. Натепер він виконує два завдання – підтримання і розвиток продукту. Та оскільки ІТ-підрозділ є фактично окремим бізнесом, то він займається не лише розвитком продукту Getmancar, а й продуктів для інших компаній. Наразі цей юніт працює над продуктами у сфері мобільності за кордоном, зокрема white-label продуктами (тобто тими продуктами, які інші компанії можуть ребрендувати під себе), водночас роздумуємо над foodtech-проєктом.

Ще однією із розробок ІТ-підрозділу стала власна ERP та CRM-система для fleet management (управління автопарком). Пізніше ми плануємо і її запропонувати для установки іншим бізнесам.

Навіщо це потрібно для бізнесу

Наш досвід використання unit-економіки показав чимало переваг такої моделі. Це для нас було ключове питання для зростання, зростання рівня SLA всередині компанії та фіксації витрат на той чи інший підрозділ.

Зокрема, за пів року роботи за моделлю unit-економіки в компанії вдалося збільшити виторг у деяких місцях від 2,7 до 3 разів. Unit-економіка допомагає краще відстежувати витрати та інші фінансові показники кожного підрозділу і як вони змінюються залежно від навантаження юніту. Таку ж опцію вибору ми пропонуємо і франчайзі.

Пропонуємо реалізувати частину сервісів самостійно або замовити на стороні. Можемо запропонувати сервіс обслуговування транспорту або сервіс виконання функцій заправки отримувати у нас за певну вартість. Якщо франчайзі не влаштовує співвідношення ціна/результат, він має право зробити свій вибір на користь іншого виконавця для певного виду робіт. а найголовніше – така модель дозволяє ефективніше масштабуватися. Тепер завдяки unit-економіці ми в Getmancar можемо точніше прорахувати, скільки буде коштувати надання сервісів та ІТ-продуктів окремо для кожного міста, країни, регіону..

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]