Звичний підхід до складських об'єктів як до «сірих коробок» поступово відходить у минуле. Сучасний функціональний склад має бути естетичний і сервіс-орієнтований щодо бізнесу та команди компанії.
Бізнес потребує залученості персоналу, який, у свою чергу, цінує комфортні умови та середовище, що надихає. Хоча такі проєкти будувати витратно, наш досвід свідчить: згодом вони цілком окупаються. Мова не лише про фінансову успішність, а й про трансформацію цілого ринку, створення видатних проєктів.
Про стандартні й не дуже підходи — в девелопменті об'єкта логістичної нерухомості.
Розуміння, що потрібно клієнту
Створюючи концепцію девелоперського проєкту, важливо розуміти, що відбувається на ринку. Зокрема, бути в курсі таких базових показників, як вакантність, орендні ставки, загальний обсяг ринку. Крім того, потрібно коректно спрогнозувати його потенційну місткість. Ця інформація допомагає виявити тренди та зробити прогноз, на які конкретно приміщення та послуги буде попит.
Також варто брати до уваги реальні потреби клієнтів та їхніх бізнесів. Це можна з'ясувати за допомогою регулярного зворотного зв'язку. У результаті з'являється можливість запропонувати оригінальне, комплексне рішення, яке допоможе підвищити ефективність бізнесу клієнтів і комфорт їхньої команди.
Вдале розташування
Незважаючи на очевидність цього чинника, він — один із основних. У сфері нерухомості працює так зване правило трьох «л»: локація, локація і ще раз локація. Розташування визначає дуже багато, зокрема щодо об'єкта складської нерухомості.
Натепер більшість складських приміщень в Україні — це будівлі, зведені понад 30 років тому в промислових міських районах. У європейських країнах процес урбанізації вже виштовхнув логістику та промисловість за межі міст, що зручно як для жителів, так і для бізнесу. Нині цей тренд набирає популярності і в Україні.
Разом з тим споживачі стають все більш вимогливі до швидкості доставлення товарів. Саме тому зростає потреба в складах «останньої милі» в містах. Однак з причини високої вартості землі в мегаполісах фінансова модель таких проєктів вкрай рідко витримує конкуренцію з житлом або торговою нерухомістю. Актуальним рішенням для міста змогли б стати формати багатоповерхових і підземних складів. Натепер подібних проєктів в Україні дуже мало.
Комплексність та інфраструктура
Комплексність — тренд, який вже давно спостерігається в торговій та офісній нерухомості. Сучасні комплекси задовольняють набагато більший діапазон потреб користувачів, ніж просто приміщення для роботи або купівлі. З розвитком ринку на логістичну нерухомість чекає та ж доля.
Потребу працювати в якісних приміщеннях із високим рівнем сервісно-експлуатаційних послуг вже озвучують більше половини орендарів.
Крім того, не слід забувати, що ринок праці натепер належить співробітнику. Тому наявність якісного харчування, душових, роздягалень, місць відпочинку, зручного транспорту й навіть продуманого дизайну складських приміщень можуть суттєво вплинути на залученість і плинність персоналу.
З огляду на те, що взаємодія в бізнесі стає дедалі швидшою, доречним рішенням буде розміщення складських, офісних і торгових приміщень у межах одного проєкту.
Акцент на архітектурному рішенні
Є усталена думка, що склад — винятково функціональний об'єкт, який містить каркас, стіни, ворота та підлогу з певним навантаженням. Нова філософія в тому, що склад має бути не лише функціональний, але й гарний.
Оригінальний дизайн — одна з основних складових сучасного проєкту складської нерухомості. Такі об'єкти приваблюють більше уваги, людям подобається там перебувати, туди приємно запрошувати партнерів і клієнтів, що в підсумку приводить до комерційного успіху.
Якісне архітектурне рішення майже завжди буде коштувати дорожче, ніж стандартна «коробка». Однак у довгостроковій перспективі такі об'єкти капіталізуються сповна. Жертвуючи короткостроковою вигодою від простих рішень, девелопер отримує репутаційні бонуси зовсім іншого порядку.
Робіть те, чим можна пишатися
Основа створення багатьох девелоперських проєктів (особливо в логістиці) — розрахунок. Такі об'єкти можуть стати успішними, але вони ніколи не стануть видатні. Варто усвідомлювати, що бізнес-план — це не мета, а просто інструмент, потрібний для реалізації проєкту.
Важливо бути фанатом своєї ідеї та майбутнього проєкту. Успішний девелопмент — це не просто про цеглини, це про те, щоб створювати проєкти, якими можна пишатися. У майбутньому вони принесуть благо як для міста, так і для його жителів. Можливо навіть, змінять звичний порядок речей і зроблять життя навколо кращим.
Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора