Facebook Pixel

Як підібрати оптимальну ERP-систему і правильно організувати проєкт її впровадження

Дмитро Попінако
Засновник і СЕО компанії Innoware

Чимало українських компаній сьогодні намагаються позбавитися російських програмних продуктів для управління підприємствами (ERP) та перейти на західні або українські аналоги програмного забезпечення. Однак міграція бізнесу з 1С чи інших російських систем на альтернативні рішення фактично дорівнює новому, повноцінному проєкту впровадження ERP. Про те, як українським компаніям обрати ERP-рішення, що буде актуальним ще довгі роки, і успішно його впровадити – обговоримо далі в цій статті.

Головні питання при впровадженні

При плануванні проєкту переходу з російського ПЗ на більш сучасні і безпечні ERP-системи вітчизняні організації часто задаються такими питаннями:

  • як обрати оптимальний продукт для планування ресурсів підприємства?
  • як правильно організувати проєкт впровадження?
  • як обрати партнера по консалтингу та інтеграції?

Відповіді на кожне з цих питань дійсно є дуже важливими. Але чимало українських компаній в намаганнях отримати на них відповіді приділяють увагу деталям, які насправді не мають особливого значення – просто тому, що не володіють достатнім досвідом. Для прикладу, сьогодні вже не дуже актуально обирати продукт за функціональністю. Якщо раніше можна було говорити, що в одній системі є певний потрібний функціонал, а в іншій його немає, то зараз ERP-системи настільки великі і багатофункціональні, що мають у своєму складі практично будь-які інструменти. Правда, коштують вони доволі дорого, тому що орієнтовані на компанії корпоративного рівня.

Але якщо продукт призначений саме для середнього бізнесу, то там зазвичай присутній саме той функціонал, що є необхідним для SMB-сегменту. Це дозволяє не збільшувати драматично вартість володіння системою.

То як обрати оптимальну ERP-систему?

За останні роки у великих гравців на ERP-ринку було достатньо часу і ресурсів, щоб проінвестувати у розробку будь-яких функцій, які тільки можуть знадобитися кінцевим користувачам.

QuoteТому сьогодні конкуренція відбувається не на рівні окремих програмних продуктів, а на рівні платформ та екосистем. І в майбутньому (що помітно вже зараз) ми будемо спостерігати за змаганням саме між софтверними мегагігантами, що мають розвинені екосистеми.

Звичайно, на ринку будуть з’являтися і певні нішеві гравці, але, скоріш за все, вони рано чи пізно будуть поглинені одним з великих вендорів. У перспективі на ERP-ринку ймовірно залишиться не так багато потужних гравців: Microsoft, Google, Apple, Amazon та Oracle. Серед них і доведеться обирати.

Якщо виходити з такого погляду на майбутнє, то підприємствам МСБ бажано обирати ERP-систему серед продуктів тих вендорів, екосистемою яких вони планують користуватися у майбутньому. Для прикладу, на українському ринку найбільш потужні позиції з точки зору екосистеми займає Microsoft. Компанія має власну ОС, низку бізнес- та офісних застосунків і доволі популярний в Україні хмарний сервіс. Крім того, Microsoft пропонує дві сучасні, надзвичайно розвинені і потужні ERP-системи, що здатні замінити 1С як на підприємствах середнього рівня, так і в компаніях корпоративного масштабу.

Якого партнера обереш – такий і матимеш результат

Професійний консалтинговий партнер з впровадження ERP-системи – це одна з найважливіших запорук успішного проєкту. На жаль, представники українського бізнесу, у своїй більшості, не мають достатнього досвіду у впровадженні ERP-систем, оскільки вітчизняні компанії зазвичай купували коробкові рішення від російського постачальника ПЗ і далі їх поступово розвивали або своїми силами, або за допомогою розробників зі сторони. Це і є проблемою, адже сьогодні, спираючись на свій багаторічний попередній досвід, на етапі вибору консалтингового партнера українські компанії намагаються оцінити його за критеріями, за якими вони колись обирали постачальника 1С і за якими, по суті, не варто обирати консалтингового партнера.

Зі свого боку, ми рекомендуємо при виборі партнера з впровадження звертати увагу на ті характеристики, які використовуються, наприклад, під час вибору юристів: їх обирають за брендом, кількістю успішних справ і років роботи. Такі самі критерії треба застосовувати і для підбору партнера-консультанта із впровадження ERP-системи.

Адже проєкт впровадження – це, нсамперед, послуги консалтингу, а не розробки. Тому треба шукати партнера, у якого є достатній досвід і напрацьована методологія. І саме методологію впровадження клієнт і має проаналізувати на етапі вибору партнера з впровадження, щоб зрозуміти, чи буде вона успішною для його проєкту і чи отримає підприємство вигоди під час і в результаті впровадження.

Організаційна частина − важлива

Ще один момент, на якому варто наголошувати, − організаційна частина проєкту. Вона має дуже велике значення та охоплює схему взаємодії команди впровадження з боку клієнта та представників консалтингового партнера.

Особливу увагу варто приділити формуванню проєктної команди з боку клієнта, оскільки у цих фахівців має бути достатньо знань і часу, який вони можуть приділити процесу впровадження. Адже проєкт складається з завдань, що повинні виконати консультанти з боку консалтингового партнера, і частини робіт, які бере на себе сам клієнт. Якщо будь-яке з цих завдань не виконано, проєкт зупиняється і обидві команди чекають, поки воно буде зроблено.

На жаль, топменеджери компаній, в яких впроваджуються ERP-системи, доволі часто не приділяють достатньої уваги таким проєктам, а дарма, адже це стратегічно значущі роботи для підприємства, до яких мають бути залучені керівники найвищого рівня.

QuoteТакож дуже важливо відзначити фактор довіри. Якщо компанія-клієнт вже обрала команду консультантів, то треба дослухатися до їхніх порад в аспектах організаційних заходів щодо реалізації проєкту та суміжних питань.

Адже вони можуть поділитися багатим досвідом, який накопичився за роки праці. Зокрема, коли виникає питання оптимізації бізнес-процесів під час впровадження ERP.

Насправді оптимізація бізнес-процесів та впровадження ERP – це два окремих завдання, але певна адаптація бізнес-процесів компанії не виключається на етапі, коли робиться аналіз вимог і спосіб реалізації їх в дизайні нової системи.

Якщо певні вимоги клієнта неможливо реалізувати за допомогою стандартних функцій нової системи, то є вибір: або модифікувати саму систему, або змінити бізнес-процес. І ми радимо спершу дивитися, чи можна змінити саме бізнес-процес, оскільки це простіше та дешевше. Адже модифікація ERP-системи зазвичай призводить до збільшення вартості володіння і проєкту впровадження.

Водночас зміна бізнес-процесу теж не завжди можлива. Тому майже в кожному масштабному проєкті впровадження на великому підприємстві виконуються модифікації ERP-системи, а от невеликим компаніям набагато простіше підлаштувати свої бізнес-процеси під ті функції, що вже присутні в готовому функціоналі системи.

Коротка післямова

І наприкінці хочу звернутись до української бізнес-спільноти: якщо на вашому підприємстві використовується російське програмне забезпечення, не зволікайте! Не чекайте офіційної заборони на використання російських систем або хакерських атак, вивчайте тему, шукайте можливості, обирайте рішення і якомога швидше починайте проєкт переходу на безпечне і сучасне програмне забезпечення, яке підходить саме вашому бізнесу.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]